10 visuele marketing tools voor 2019

tools voor geweldige visuals, gifs en video-min

Visuele marketing loont: je website trekt meer bezoekers, houdt de aandacht langer vast en de conversie stijgt. Maar vooral op social media is visuele content koning. Old school linkberichten werken nauwelijks nog op Facebook of LinkedIn en ook Pinterest en Instagram draaien volledig op visuele content.

Elk bedrijf kan gebruik maken van de mogelijkheden van visuele marketing. Je kunt een specialist inhuren die bijvoorbeeld vormgeving, afbeeldingen en video’s eens flink onder handen neemt. Maar je kunt als ondernemer of communicatieafdeling ook veel zelf doen zonder dat het zeeën van tijd, geld en andere middelen kost. Voorwaarde is dat je weet hoe visuele elementen de aandacht kunnen trekken en dat je over de juiste hulpmiddelen beschikt. Dit artikel geeft je 10 handige tools waarmee je de visuele impact van je marketing kunt vergroten.

1. Canva

Met stip op nummer 1 voor visuele marketing staat Canva. Het is een gratis vormgevingstool vol sjablonen en visuele elementen. Hier kun je van alles maken: een mooie A4, een omslagfoto voor Facebook of Twitter, een infographic, visitekaartje, een mooie Pin voor Pinterest. Eigenlijk kun je het zo gek niet bedenken.

Op Canva kun je je eigen afbeeldingen en logo’s uploaden en daar prachtige creaties mee maken. Vervolgens kun je je werk downloaden als afbeelding of als hoge resolutie PDF. Je kunt zelfs samen met iemand anders aan een productie werken. Canva heeft wel als beperking dat niet alle lettertypes beschikbaar zijn, waardoor je mogelijk voor een andere letter moet kiezen dan je huisstijl voorschrijft.

Canva is verder niet moeilijk te gebruiken en heeft handige tutorials die je de weg wijzen.

2. Legend, voor beeld met geanimeerde tekst

Met Legend voorzie je een visual snel en gemakkelijk van een bewegende tekst. Daarmee trek je natuurlijk veel meer aandacht dan met stilstaande tekst. Legend is een app voor de iPhone en Android en werkt enorm gemakkelijk. Je begint met je tekst, voegt daar een afbeelding aan toe, kiest het soort animatie dat je wilt, kiest een kleur en je kunt je gif of korte video downloaden en delen op Facebook, Instagram of waar ook. Onderstaand gifje kostte ongeveer 2 minuten om te maken én te plaatsen op Facebook:

Een gifje maken met Legend

3. Lumen5 voor korte video’s

Stel je hebt een blogartikel dat je wilt promoten via social media. Dan kun je het linkje delen met wat begeleidende tekst en een afbeelding. Maar social media als Facebook en LinkedIn laten dit soort linkberichten maar mondjesmaat zien aan je volgers. Dan biedt videotool Lumen5 een oplossing, omdat je snel een eenvoudige video maakt met daarin de highlights uit je artikel. Kies een handvol tips of quotes uit de tekst, maak een gelijk aantal slides in Lumen5 die je aankleedt met een afbeelding en die geselecteerde tekst, voeg een titelslide toe en eventueel een aftiteling en je bent al bijna klaar om van deze serie slides een korte video te maken. Extra’s waar je dan nog voor kunt kiezen zijn het type overgang, je lettertype en kleuren zodat je mooi in je huisstijl kunt werken. Vervolgens geef je aan dat de video gemaakt mag worden en de resolutie waarin die moet komen. Na maximaal 15 minuten is je video klaar voor gebruik!

4. Rocketium

Rocketium is een video tool die net even wat meer mogelijkheden biedt dan Lumen5 en dat is fijn als je meer mogelijkheden met tekst wilt hebben in je video. Je maakt er dus meer geraffineerde video’s mee dan met Lumen5. Rocketium biedt ook templates die je kunt gebruiken, al zou ik er liever voor kiezen om een eigen template te maken zodat je trouw kunt blijven aan je merkidentiteit. Hieronder zie je een voorbeeld van een Rocketium template voor een non-profit organisatie.

5. Lumyer voor special effects

Met Lumyer voeg je 1, 2 of 3 special effects toe aan je foto. Dat kan echt van alles zijn, er staan namelijk zo’n 300 special effects voor je klaar. Dat is ook het gevaar. Voor je het weet ga je ‘over the top’. Kies je effecten dus met zorg en overdrijf niet. Kies bijvoorbeeld een effect dat past bij de afbeelding of kies een wat neutraler effect dat je vaker toe kunt passen zodat mensen het met jouw stijl gaan associëren. Wat ik aantrekkelijk vind aan Lumyer is dat ze ook special effects hebben die passen bij speciale (feest)dagen. Die kun je goed gebruiken om als organisatie ook een meer persoonlijk gezicht te laten zien. Behalve special effects kun je natuurlijk ook ‘gewoon’ tekst toevoegen, maar eerlijk gezegd denk ik dat andere apps dan wat handiger zijn.
Lumyer is een app voor iPhone en Android en voor een paar tientjes heb je toegang tot alle special effects en verwijder je ook de Lumyer branding. Onderstaande video laat zien hoe je in een paar stappen een speciale afbeelding realiseert.

6. Promorepublic

Als je veel op (verschillende) social media plaatst, dan is Promorepublic erg handig. Het is namelijk een combinatie van een visuele tool met een plaatsingstool waarmee je vooraf berichten op social media kunt inplannen. Zelf gebruik ik het niet voor het inplannen (daarvoor heb ik Buffer), maar ik laat me wel inspireren door de vele foto’s en templates die Promorepublic heeft. Voer een kreet, kleur of kernwoord in en Promorepublic toont een aantal kant-en-klare templates plus een heleboel rechtenvrije afbeeldingen die je gratis kunt downloaden. Bij de templates is een waarschuwing op zijn plaats: gebruik je hun templates dan creëer je automatisch een wirwar aan uitingen. Die zien er weliswaar goed en inspirerend uit, maar je werkt zo niet aan een herkenbare uitstraling. Ik gebruik de templates daarom liever als inspiratie en ‘vertaal’ ze vervolgens naar bestaande templates van klanten als ik denk dat er een goede match is.

7. Maak visuele quotes met Typorama

Lange tijd waren ze hip en happening: afbeeldingen met een leuke quote. Hoewel je ze nu (gelukkig) wat minder ziet, werken pakkende, mooi vormgegeven quotes natuurlijk nog steeds heel goed. Mits ze bij je doelgroep en je bedrijf passen en je weg blijft van die standaard motivational quotes die we de afgelopen jaren al te vaak gezien hebben. Met Typorama plaats je eenvoudig tekst over een afbeelding. Typorama biedt je als extra een grote hoeveelheid stockfoto’s om uit te putten. Helaas is Typorama alleen te verkrijgen via de Apple App store.

8. Viralstat

Leuk hoor, al die video’s die je maakt voor je bedrijf, maar wat is het effect ervan? Als je dat wilt weten, komt Viralstat van pas. Met Viralstat meet je de prestaties van je video’s. Je kunt zien hoe vaak iets bekeken of gedeeld is, hoe de views en shares per social media zijn. Dat kun je voor je eigen video’s doen, maar ook voor de video’s van concurrenten. Zelf gebruik ik Viralstat ook om succesvolle filmpjes van anderen op het spoor te komen. Door het gewenste onderwerp in te vullen, zie je snel welke video’s het goed doen op bijvoorbeeld YouTube of Facebook. Die video’s kunnen interessant zijn voor je doelgroep en zijn voor jou weer waardevolle content die je kunt delen, zonder dat je het zelf hoeft te produceren.

9. Powtoon

Wil je af en toe iets uitleggen? Dat kan heel goed met een korte animatie. Daarmee trek je de aandacht en het blijft lang hangen. En filmpjes zijn leuk en effectief. Op Facebook zorgen korte video’s momenteel voor de meeste zichtbaarheid en interactie van alle soorten updates.

Maar animaties maken is niet voor iedereen weggelegd. Toch kun je een heel eind komen als je Powtoon gebruikt. Powtoon bevat standaard elementen waar je zelf een animatie mee creëert en waar je zelf tekst en muziek aan toevoegt.

10. PicMonkey

PicMonkey kan net iets meer dan Canva. Je kunt bijvoorbeeld gezichten enigszins retoucheren en je kunt in lagen werken, wat je meer regie geeft. Net als bij Canva biedt de Pro versie veel voordelen.

Wat is jouw visuele marketingtool?

Veel succes met het uitproberen en implementeren van bovenstaande visuele marketing tools. Mocht je tijd hebben, laat dan in een reactie weten hoe je (een van) bovenstaande tools gebruikt!

Meer weten over het maken van content?

In ons blog vind je veel handige artikelen, bijvoorbeeld:

Natuurlijk kun je het ook uitbesteden

Onze redacteuren hebben uiteenlopende specialisaties, van food tot reizen en van B2B dienstverlening tot finance. Ontdek wat we kunnen bieden op het gebied van content creatie.

Over Linda Krijns

Linda Krijns is oprichter en drijvende kracht achter contentmarketingbureau Sstroop. Ze helpt bedrijven bij het vergroten van hun zichtbaarheid en het trekken van klanten. Niet door te schreeuwen dat je er bent, maar door geruisloos (sst) te laten zien hoe goed je bent aan nieuwe en bestaande klanten. Met de online technieken van nu.

© Sstroop 2012-2019