In de vele jaren dat ik content maak en promoot heb ik een enorm assortiment aan content tools uitgeprobeerd. Sommige waren een tijdelijk succes en verloren hun nut na een tijdje. Andere tools bleken een blijvertje. Ze bleken beter dan vergelijkbare tools, konden meer, spaarden tijd of kosten of werden voortdurend verbeterd en aangevuld met extra, waardevolle functies. Dit zijn mijn aanraders van dit moment.
1. Canva voor visuele content
Met stip op nummer 1 in mijn lijst met favoriete content tools staat Canva. Het is een vormgevingstool vol sjablonen en visuele elementen. Hier kun je van alles maken: een mooie A4, een omslagfoto voor Facebook of Twitter, een infographic, visitekaartje, een mooie Pin voor Pinterest. Eigenlijk kun je het zo gek niet bedenken.
De afgelopen jaren blijft Canva maar nieuwe functies toevoegen. Bijvoorbeeld:
- Achtergrond verwijderen
- Uiteenlopende visuele effecten toevoegen
- Gifjes maken
- Animaties maken
- Video (in Beta)
- Integraties met social media planningstool Publer (zie elders in dit overzicht)
Bij Canva hoort ook een grote bibliotheek aan stockfoto’s bij, zeker voor degenen met een Pro account. Zo’n Pro account is een aanrader als je Canva zakelijk gebruikt, omdat je dan je huisstijl kunt opslaan, waardoor je altijd de juiste kleuren, fonts en logo-elementen bij de hand hebt. Canva is verder eenvoudig in gebruik, eigenlijk heel goedkoop als je de geboden waarde ziet en heeft handige tutorials die je de weg wijzen.
2. Yoast voor seo
Yoast is voor mij een onmisbare seo-plugin. De plugin toont je direct of je een webpagina voldoende geoptimaliseerd hebt voor de zoekopdracht waarvoor je gevonden wilt worden. Daarnaast checkt hij de leesbaarheid van je tekst, helpt je met schema waardoor Google beter snapt wat je op je pagina toont (bijvoorbeeld een recept of FAQ) en kun je beter sturen wat getoond wordt als bezoekers je pagina op hun social media gaan delen.
De basis is gratis en die biedt al heel veel voordelen, maar met een premium-versie krijg je nog meer. Die is nodig als vindbaarheid in Google voor jou cruciaal is. Er zijn aparte premium versies voor lokale bedrijven, sites die veel met video werken en voor webshops en e-commerce.
3. Squoosh voor afbeeldingen op je site
Te zware afbeeldingen op een webpagina zijn dodelijk voor je vindbaarheid en jagen je bezoekers weg. Omdat ze door hun gewicht traag laden haken je bezoekers eerder af, want die zijn ongeduldig. Mede daardoor haakt Google ook af en een snelle laadtijd van een webpagina is noodzakelijk als je vindbaar wilt zijn. Met een plugin op je site kun je afbeeldingen verkleinen, maar het best is om een afbeelding al als een lichtgewicht te uploaden. Dat doe je met Squoosh. Het fijne is dat je zelf kunt instellen hoeveel kwaliteit je wilt inleveren om op een laag aantal Kb’s uit te komen.
4. Happy Scribe voor video-ondertiteling
Zo’n 85% van de mensen bekijkt video met het geluid uit. Ondertiteling is dan nodig, maar echt, dat kan monnikenwerk zijn. Je kunt het uitbesteden, maar nu is er Happy Scribe. Een tool op basis van artificiële intelligentie die het geluid van je video omzet in ondertitels. Dat gaat niet 100% foutloos, maar foutjes kun je wel supersnel en gemakkelijk corrigeren. Happy Scribe maakt overigens ook transcripties.
Qua content tools was het voor mij de ontdekking van 2020. Happy Scribe werkt goed in het Nederlands en Vlaams, want het is beschikbaar voor maar liefst 119 talen.
5. Loom voor uitlegvideo
Als je iets online wilt uitleggen of demonstreren is het vaak nuttig om je scherm te kunnen delen. Dat kan uiteraard met Zoom, maar als je niet tegelijk online bent kun je Loom gebruiken. Daarmee film je wat er op je scherm gebeurt en verschijn je daar zelf in een klein venster bij in beeld, wat het persoonlijk maakt. Loom is handig voor korte uitlegvideo’s of als je iets wilt uitleggen aan een collega of klant. Die kan zelf op zijn gemak kijken.
6. Filmora voor video edits
Er zijn heel veel handige tools voor het editen van video. Denk aan Camtasia en iMovie. Filmora lijkt op Camtasia in het gebruik en geeft je daar nog hele effectenpakketten bij. Bijvoorbeeld voor het maken van mooie stories voor social media. Met Filmora kun je in meerdere lagen werken, geluid aanpassen en ruis verwijderen, de afspeelsnelheid aanpassen, een video achterstevoren afspelen of filters toepassen. Filmora is gratis, maar ik werk zelf in de betaalde versie.
7. Publer voor social media planning
Ik werkte jarenlang met Buffer als ik social media berichten vooraf wilde inplannen, maar nu ik een aantal maanden met Publer werk denk ik dat ik overstap. Publer heeft namelijk flink wat pluspunten:
- Integratie met Canva
- Meer social media accounts: ook Google Mijn Bedrijf en YouTube
- Eigen mediabibliotheek
- Visuele kalender
Ik werk zelf met de meest uitgebreide versie, maar de gratis versie biedt al een heel goede basis en heeft voor een doorsnee gebruiker weinig beperkingen. Wel mis je dan de koppeling met YouTube.
8. Beacon
Beacon startte als tool om eigen e-books te maken, maar is inmiddels gespecialiseerd in online weggevers of lead magnets. Met tientallen templates die je vervolgens naar je eigen huisstijl kunt aanpassen.
AddThis
AddThis is een gratis content tool waarmee je social media sharing knoppen aan je site toevoegt of pop-ups op je site plaatst. Maar ik ben vooral fan van AddThis omdat het me extra inzicht in de effectiviteit van content biedt. In mijn dashboard zie ik namelijk direct welke artikelen het meest gedeeld worden door bezoekers en of dat via mail dan wel social media gaat. Inzicht in je meest gedeelde content komt goed van pas als je nieuwe content wilt gaan maken, want je weet nu welke content een snaar raakt en gewaardeerd wordt.
10. Feedly voor content curatie
Je kunt eigen content delen, maar vaak is het beter als je dat afwisselt met content van derden. Zo zien mensen jou of je bedrijf eerder als een onafhankelijk expert. Met Feedly heb je altijd je eigen bibliotheek met nieuwe artikelen over een specifiek onderwerp bij de hand. Jij stelt in welke sites goede bronnen zijn en Feedly verzamelt steeds de nieuwste content van deze sites. Zo heb je altijd een up-to-date overzicht.
11. Copyscape
Waar goede content gemaakt wordt, wordt content gejat. Daar kun je je druk om maken of niet, maar soms is het wel goed om in ieder geval te weten of je content gepikt wordt en door wie dan wel. Tik de url van een pagina in en CopyScape spoort duplicaten voor je op. De tool is gratis, maar dan heb je een beperkt aantal zoekopdrachten tot je beschikking.
Content tools inzetten
Leuk al die tools, maar hoe en waar kun je ze toepassen? Een paar suggesties:
- Je best presterende content zit in je content sweetspot. AddThis helpt je die vinden
- Gebruik een planningstool om een social media kalender uit te voeren
- Hoger in Google met on-page seo. Hier komen Yoast en Squoosh van pas!
- En behalve tools voor content creatie is het ook handig om andere tools paraat te hebben voor je contentstrategie!