Welke website content moet je beslist hebben?

Je website moet je marketing versterken en content is daarvoor onmisbaar. Maar welke website content moet je nu echt hebben? Bijvoorbeeld als je mensen aan je wilt binden, als je beter vindbaar in Google wilt zijn of als je jouw expertise en merkwaarden wilt uitdragen? Dit artikel helpt je op weg.

Bouwstenen website content

De meeste websites hebben in ieder geval de volgende ingrediënten:

  • Home, Over ons, Contactpagina
  • Verkooppagina’s
  • Bewijs: klanten en reviews/testimonials
  • Blog of andere kennisproeverij

 

Je blog is het belangrijkste bewegende deel op je site. Waar de andere pagina’s beperkt in aantal zijn en vaak lange tijd zonder al te grote wijzigingen meegaan, is je blog het deel dat leven in de brouwerij brengt. In de ogen van je terugkerende bezoekers en in de ogen van Google.

Maar dat niet alleen: het is je basiscontent die je vervolgens op tal van manieren kunt inzetten: in een nieuwsbrief, op social media, op andere sites en zelfs offline. Een blog is dus vaak onmisbaar en speelt als website content een belangrijke rol.

 

Voordelen blog op je site

Met een blog op je site kun je de volgende dingen bereiken. Je kunt:

  • Laten zien over welke onderwerpen je deskundig bent
  • Waardering en vertrouwen krijgen omdat je bezoekers goed informeert en helpt.
  • Overbrengen waar je bedrijf en merk voor staat
  • Hoger in Google komen voor diverse zoekopdrachten
  • Zichtbaar worden op diverse momenten in het oriëntatie- en koopproces

Welke website content hoort daarbij?

Welke website content je helpt bij je marketing, wordt deels bepaald door het doel dat je kiest. En ja, sommige webcontent helpt je om meerdere doelen tegelijkertijd te realiseren en in principe kun je met 1 stuk content op je site alle bovenstaande doelen bedienen.

Een voorbeeld daarvan is een handleiding, stappenplan of een lang artikel met uitleg waarin een sleutelonderwerp uit je expertise centraal staat. Je geeft daarin uitgebreide en volledige informatie, doet dat op een manier en toon die past bij je merkwaarden en je optimaliseert de tekst voor vindbaarheid in Google. Met de informatie sluit je aan bij het begin van een oriëntatietraject waar men nog brede vragen heeft of juist bij het einde, waarbij je mensen ondersteuning biedt bij een koopbeslissing. Dankzij de geweldige informatie win je het vertrouwen en dankzij de verbeterde vindbaarheid zien meer mensen je bedrijf en neemt je zichtbaarheid toe.

Maar alle doelen in gedachten houden als je content bedenkt en produceert is bijna een onmogelijke opgave. Richt je daarom op een primair doel en kijk vervolgens naar bijpassende inhoud én een bijpassende vorm of format.

Hieronder vind je verschillende doelen en suggesties voor content die daar bij hoort.

 

1. Deskundigheid tonen met content

Veel bedrijven willen gezien worden als een zogenaamde thoughtleader. Of dat lukt hangt niet alleen van jezelf af, maar ook van de concurrentie die er al is. Sommige vakgebieden worden gedomineerd door een handvol aanbieders die al lang geleden met content zijn gestart. Daar kom je niet altijd goed tussen. In dat geval is het zaak om goed onderzoek te doen naar deelgebieden waar zij nog niet of weinig over publiceren. Want met gerichte niches in je onderwerpen kun je heel goed verkeer naar je website trekken én je deskundigheid laten zien.

 

Contentmogelijkheden om expertise te tonen

  • Ga op 1 aspect heel erg diep in
    Niet iedereen zal in dit aspect even geïnteresseerd zijn, maar door diep te gaan op een onderwerp in plaats van breed, kun je je heel goed onderscheiden.
  • Verzamel onderzoeksdata
    Kun je zelf onderzoek doen of kun je bestaande onderzoeken gebruiken om met recente data zoals feiten en cijfers over een onderwerp te komen?
  • Geef een mening of review
    Reik je doelgroep de helpende hand door een artikel te maken waarin je verschillende opties vergelijkt. Doe dat goed onderbouwd en de lezer dicht je automatisch expertise toe.

 

Contentvormen die expertise ondersteunen

  • Lijstjes, checklists en stappenplannen lenen zich goed voor het delen van kennis.
  • Verpak (onderzoek)data in visuals. Dat kunnen meerdere kleine visuals zijn die je in een artikel deelt, je kunt ze ook combineren tot een lange infographic.
  • Maak een onderzoeksrapport als het om veel data gaat die om een toelichting vraagt.
  • Kies voor longcopy content.
    Doe dat alleen als de inhoud zich daar echt voor leent en ga geen woorden ‘bijbreien’.

 

2. Waardering en vertrouwen krijgen met website content

Mensen moeten niet alleen van je gehoord hebben, ze moeten ook een bepaald gevoel bij je krijgen. Pas dan gaan ze je waarderen, onthouden en vertrouwen. Als dat je doel is, kunnen onderstaande content onderwerpen en formats je helpen.

Know Like Trust content helpt je waardering en vertrouwen te krijgen zodat men je merk onthoudt

Know Like Trust content helpt je waardering en vertrouwen te krijgen zodat men je merk onthoudt.

Inhoud Know, Like, Trust content

  • Kies voor brandende vragen waar je doelgroep mee zit en beantwoord die eerst. Zeker als je ziet dat anderen die vragen niet beantwoorden. Dat kunnen voor jou heel kleine problemen zijn omdat je zo in de materie zit, maar voor je doelgroep kunnen ze groot aanvoelen.
  • Zorg voor een gemakkelijk te consumeren verhaal. Waardering oogst je ook als mensen je content gemakkelijk tot zich kunnen nemen. En snel!
  • Gebruik betrouwbare bronnen en verwijs daar zichtbaar naar, bijvoorbeeld met een link naar de bron. Afhankelijk van het artikel en je doelgroep zou je zelfs voetnoten kunnen plaatsen.
  • Wees transparant en eerlijk en kies voor een consistente toon. Laat zien dat jij en/of collega’s niet altijd de wijsheid in pacht hebben, maar dat jullie in die gevallen tot het gaatje gaan.
  • Toon sociaal bewijs op veel (alle) pagina’s. Met reviews, testimonials en certificeringen of accreditaties bijvoorbeeld. Verstop ze niet op een pagina ergens op je site, maar verweef ze met de content op je blog.

    Je leest hier alles over de inzet van sociaal bewijs.

 

Contentvormen die waardering en vertrouwen oogsten

  • Illustraties en korte animaties oogsten vaak waardering.
  • FAQ’s kun je goed zichtbaar op je site plaatsen en mensen kunnen ze snel scannen.
  • Een tijdlijn waarin je toont welke stappen op welke momenten gezet zijn. In het verleden of in het toekomstig proces dat een nieuwe klant doorloopt.
  • Een routekaart waarin je ijkpunten toont. Die kunnen fysiek of geografisch zijn, bijvoorbeeld denkbeeldige ‘stations’ waar iemand langskomt.
  • Lesmateriaal dat je weggeeft. Bijvoorbeeld een eerste hoofdstuk uit een boek of e-Book of de eerste video uit een online training.

3. Laten zien waar je merk voor staat

Content die laat zien waar je merk voor staat draait vooral om je boodschap, maar ook om vorm, vormgeving en toonzetting.

Zorg dat je merkwaarden terug te vinden zijn in de manier waarop je teksten geschreven en video’s geproduceerd zijn. Is dat serieus of juist grappig of speels? Feitelijk of meer inspirerend? Doorspekt met de nieuwste begrippen? Formeel of juist heel informeel? Kleurrijk of wat braver?

Ook in de contentvorm die je kiest kun je merkwaarden meer of juist minder naar voren laten komen. Dat geldt voor alle visuele contentvormen (afbeeldingen, video). Contentvormen aan de speelse kant van het spectrum zijn dan cartoons, animaties, memes, gifs en quizzes. Lesmateriaal, longcopy content, persberichten en rapporten staan aan het serieuze en ‘zware’ andere uiteinde. Laat je anders inspireren door het artikel over content formats bij het maken van keuzes in vorm of format.

content die je merk sterker maakt en uitdraagt waar jouw bedrijf voor staat

 

4. Beter vindbaar in Google met content

Google zet jouw content bovenaan als die het beste antwoord geeft op een ingetypte zoekopdracht of zoekvraag. Dat betekent dat je duidelijk moet zijn in je antwoord en dat je de passende vorm kiest om dat antwoord te geven. Kies daarom op basis van wat je van je doelgroep weet tussen ofwel kort en bondig ofwel lang en uitgebreid.

Kies ook voor het juiste content format. Is een demonstratie handig dan werkt een video, animatie of een serie illustraties beter dan een tekst. Of combineer tekst met video.

Stel je content allereerst in dienst van het geven van het best denkbare antwoord en ga daarna pas optimaliseren voor vindbaarheid. Bij vindbaarheid speelt ook mee of andere websites naar jouw content willen linken. Uit onderzoeksdata blijkt dat echte goede lijstjes, onderzoekdata, trends, longcopy artikelen en infographics relatief vaker inkomende links aantrekken. Is hoger in Google komen je doel, dan kunnen deze formats van pas komen.

 

5. Aansluiten bij de klantreis met content

Als je weet welke stappen of fasen een nieuwe klant doormaakt voor deze een aankoop doet, kun je die gebruiken om op het juiste zichtbaar te zijn. Welke informatie of inspiratie zoekt iemand op welk moment? Welke content zou je kunnen maken om daar op in te spelen? Kun je die content goed vindbaar krijgen in Google of zet je juist social media of een ander communicatiekanaal in om die content voor te schotelen? Zie de klantreis als een serie stations en bedenk welke content op welke plek moet zijn om effect te hebben.

Dat klinkt heel logisch, toch blijkt in de praktijk vaak dat veel bedrijven content maken voor het begin van de klantreis als iemand nog voor van alles open staat en breed zoekt. De content die aan het eind van de klantreis nodig is wil nog wel eens ontbreken. Dan gaat het bijvoorbeeld om een vergelijking tussen 2 of 3 opties of om een antwoord op een heel specifieke vraag die vaak overblijft. Heel specifieke content maken is vaak eng: je weet dat het door weinig mensen gezien en gebruikt wordt, maar de productie inspanning is hetzelfde of zelfs hoger. Toch is dit de content die uiteindelijk het verschil maakt.

Zo zie je dat een stuk website content meerdere doelen kan dienen, maar dat het wel goed is om per doel een aantal afwegingen te maken.

 

Meer hulp bij onmisbare content