Onmisbare contentstrategie tools

Er zijn heel veel overzichten met superhandige tools voor content creatie. Maar voor je content maakt, denk je idealiter eerst na over je contentstrategie. En ook voor die strategie zijn er handige tools die je enorm kunnen helpen. Sommige contentstrategie tools zijn in mijn ogen zelfs onmisbaar.
Een samenvatting van de tools mét links vind je onderaan dit artikel.

 

De basis van een contentstrategie

Met een contentstrategie maak je de juiste content voor de juiste mensen die je op de juiste plekken en momenten deelt. Dat betekent dat je:

  1. Je doelen kristalhelder voor ogen hebt
  2. Je doelgroep goed afbakent en kent
  3. Weet waar je doelgroep naar zoekt en hoe je hen helpt en overtuigt
  4. Zicht hebt op je best-presterende content en kanalen tot nu toe
  5. Vaststelt hoe je je kunt onderscheiden van concurrerende content

Je doelen formuleren, daarin keuzes maken en prioriteiten stellen is een actie die bij jou of je organisatie thuishoort, daar kunnen tools je niet echt bij helpen. Maar voor de overige componenten die je nodig hebt om een contentstrategie te maken zijn er gelukkig wel allerlei tools en hulpmiddelen beschikbaar.

 

Google Analytics

Hier zie je welke content op je website mensen echt aanspreekt. Dat is niet alleen de content die het meest bezocht wordt, maar ook de content die langer dan gemiddeld bekeken wordt of die de gewenste actie oproept. Je kunt hier ook zien welke content direct bezocht is. Dit zijn vaak pagina’s die mensen hebben bewaard in een bookmark of die ze via anderen hebben gekregen, bijvoorbeeld via mail of app. Ook dat is een indicatie dat dit waardevolle content is, net als pagina’s op je site die veel inkomende links krijgen.

 

Statistiekdashboards

Behalve een website zet je waarschijnlijk nog andere kanalen in zoals een nieuwsbrief of social media. Die leveren net als Google Analytics veel informatie op waarmee je een contentstrategie kunt formuleren of kunt aanscherpen.

 

Google Search Console

Deze laat je zien wat in een bepaalde periode content is die veel kliks kreeg in de zoekresultaten. Zo zie je trends en kun je inschatten of er op bepaalde momenten meer vraag is naar bepaalde content. Met Search Console heb je ook zicht op content die stijgt of juist daalt in de zoekresultaten. Maar je ziet ook de zoekopdrachten die mensen gebruiken en die vertellen je veel over je doelgroep en het koop- of oriëntatieproces dat ze doormaken.

Tools voor het ontdekken van zoekopdrachten

Je wilt dat je website gevonden wordt voor relevante zoekopdrachten: zoekvragen die relevant voor jouw doelstellingen zijn. Dat kan een zoektocht naar informatie zijn, maar ook naar een product of dienst met een commerciële intentie (bijvoorbeeld een verkenning of vergelijking van aanbieders) of de wens om direct tot koop over te gaan. Men kan ook op zoek naar jouw (bedrijfs)naam en iets dat daarbij hoort.

De zoekplanner van Google Ads kan je helpen om zoekvolumes vast te stellen en om trends of gerelateerde zoekopdrachten te ontdekken. Maar deze tool is nogal beperkt. Meestal is het beter om hiervoor een keyword tool te gebruiken. Die zijn er in soorten en maten. Veel goede keyword tools zijn redelijk aan de prijs zoals Ahrefs of SEMRush. Andere zijn wat goedkoper, zoals KWFinder of Serpstat. En sommige zijn gratis, maar hebben wel beperkingen zoals KW Surfer of Ubersuggest.

 

Je positie in Google bepalen

Het is fijn als je voor relevante zoekopdrachten in de top 3 van de zoekresultaten staat. Maar er zijn ook zoekopdrachten waarvoor je onderaan die eerste pagina met resultaten staat of net op de tweede pagina. Afhankelijk van je doelstellingen kan het nodig zijn om voor die zoekopdrachten hoger te komen. Dat betekent dat je moet monitoren wat er gebeurt. Dat kan vrij goed met Google Search Console of met een tool als Accuranker. Die kun je zo instellen dat je ook concurrerende websites kunt monitoren.

 

Tools om relevante onderwerpen te ontdekken

Een zoekwoordplanner kan je zeker op ideeën brengen en nieuwe content onderwerpen helpen ontdekken. Maar kijk ook bij Google Trends om te zien wat er echt speelt én op welke momenten iets relevant is. En er zijn meer plekken waar je nieuwe trends al in een beginfase kunt signaleren zoals fora. Maar afhankelijk van je vak of branche kan ook het trendrapport van Pinterest nuttig zijn.  Net als de tool Answer the Public.

een goed voorbeeld van een contentstrategie tool is Answer the Public waarmee je belangrijke vragen van je doelgroep in kaart brengt.

Een goed voorbeeld van een contentstrategie tool is Answer the Public waarmee je belangrijke vragen van je doelgroep in kaart brengt.

Concurrentie onderzoek

Houd altijd een vinger aan de pols bij wat concurrenten doen. En kijk dan niet alleen naar concurrerende bedrijven maar ook naar concurrerende websites die dezelfde onderwerpen aansnijden als jij. Kijk wat daar succesvol is en welke trends of verschuivingen je eventueel ziet.

BuzzSumo toont je wat populaire content van een site of over een onderwerp is en tools als Serpstat of Ubersuggest kunnen dat ook. BuzzSumo kijkt naar social media, Reddit en YouTube. Serpstat monitort Facebook en de organische zoekresultaten in Google en Ubersuggest.

Content Strategiedag voor content met impact

Een effectieve contentstrategie & plan in één dag.

Waarmee jouw expertise (eindelijk) gezien en gewaardeerd wordt.

Aan het eind van de dag weet je exact welke content je waar en in welke vorm kunt delen met jouw doelgroep. En doe je niet te weinig, niet te veel, maar precies de juiste dingen.

Alle contentstrategie tools op een rij

Sommige tools helpen je op meerdere manieren bij je contentstrategie, daarom zet ik ze hier kort op een rij:

 

De beste contentstrategie tool

Er is één contentstrategie tool die mensen vaak vergeten of in ieder geval onderschatten en dat is je eigen brein en eventueel dat van je team of collega’s. Daar schuilt enorm veel kennis, inzicht en creativiteit die je kunt benutten bij je contentstrategie. Het kan een valkuil zijn om je teveel te verlaten op allerlei technische tools die je informatie geven. In de loop der jaren heb je zelf zoveel inzichten omtrent je doelgroep opgedaan

Zo analyseer je de content van concurrenten

Voor contentinspiratie maar zeker ook om je eigen ideeën voor nieuwe content te toetsen.

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp