De 7 meest gemaakte fouten in e-mailmarketing, plus de oplossing!

Voor veel marketeers is e-mailmarketing een onmisbaar verkoop- en communicatiekanaal – vooral in de B2B en B2C e-commerce sector. Wellicht heb je al een e-mailmarketing strategie of sta je op het punt om er een te implementeren?

Wat de huidige status in e-mailmarketing ook is, het belangrijkste is dat de e-mails op hun bestemming aankomen en lezers je nieuwsbrief met enthousiasme openen.

In dit artikel lees je meer over de 7 meest gemaakte fouten in e-mailmarketing en hoe je deze kunt vermijden om een goede aflever- en openratio te bereiken.

Je weet hierna precies hoe je in een crisissituatie je hoofd koel houdt en hoe je de situatie verhelpt wanneer je per ongeluk een van deze fouten maakt.

1. Je hebt de verkeerde geadresseerde

Onmogelijk, zou je denken. Toch komt deze fout vaak voor bij marketeers en ondernemers die hun lijsten handmatig onderhouden – of zelfs helemaal niet updaten.

Maar hoe kun je dit vermijden?

Om te beginnen is het noodzakelijk om professionele nieuwsbriefsoftware te gebruiken. Met deze software kun je eenvoudig je adresboek segmenteren en aan de hand van diverse criteria specifieke groepen aanmaken. Bijvoorbeeld een groep voor alle vrouwelijke ontvangers of een groep voor alle contacten die nog niets hebben gekocht.

Ondanks deze segmentatie is het nog steeds mogelijk om een fout te maken bij het verzenden van een bericht naar een verkeerde groep. Probeer in dat geval niet in paniek te raken, maar stuur een follow-up e-mail waarin je je verontschuldigt. In deze e-mail kun je een voucher of iets anders toevoegen om het goed te maken.

Om extra goed voorbereid te zijn kun je van tevoren al een voorbeeld verontschuldigingsmail ontwerpen, zodat je deze onmiddellijk kan sturen mocht een dergelijke fout voorkomen.

2. Je e-mails bouncen

Er zijn verschillende redenen die een hoog aantal bounces (wanneer e-mails niet kunnen worden afgeleverd en terugkomen) kunnen verklaren. Een veel voorkomende boosdoener is het gebruik van een reguliere mailclient (zoals Outlook) in plaats van professionele e-mailmarketing software.

Een andere veel voorkomende reden is een adresboek dat lange tijd niet onderhouden is en hierdoor veel adressen bevat die niet meer bestaan. Dit gebeurt vooral wanneer je niet regelmatig nieuwsbrieven verzendt.

Wat kun je hieraan doen?

Met nieuwsbrief software is het eenvoudig om het adresboek eenvoudig te onderhouden. Bij iedere verzonden e-mail verwijdert de software automatisch de zogenaamde harde bounces (e-mails die permanent niet afgeleverd kunnen worden).

Voer oude mailinglijsten niet opnieuw in zonder ze eerst te controleren. Een groot aantal adressen is mogelijk niet meer actief, wat voor een hoog bouncepercentage zorgt en je resultaat negatief beïnvloedt.

3. Je berichten komen in de spamfolder terecht

Laat je niet misleiden: niet 100% van je e-mails zullen hun bestemming bereiken, zeker niet wanneer je over een grote contactenlijst beschikt. Desalniettemin is het wenselijk om te proberen om een zo hoog mogelijke afleverratio te behalen.

Hoe zorg je dat je mail netjes in de Inbox van je abonnee terechtkomt?

Overweeg om gebruik te maken van authenticatie standaarden zoals Sender ID, SPF en DMARC. Deze verhogen je leverbaarheid en zijn zeer eenvoudig in te stellen.

Zorg er daarnaast voor dat je e-mails van hoge kwaliteit schrijft. Gebruik niet te veel spamwoorden (zoals seks, casino, gratis, enzovoort) en respecteer een goede verhouding tussen tekst en afbeeldingen in je e-mails (⅔ versus ⅓).

Zorg er ook voor dat je de uitdrukkelijke toestemming van al je ontvangers hebt. Als je contactpersonen je e-mails niet willen ontvangen, kunnen ze je als spammer kenmerken. Dit zal je afleverratio sterk verminderen!

Om er zeker van te zijn dat je ontvangers je berichten willen ontvangen, gebruik je een double opt-in aanmeldformulier. Na een aanmelding via het formulier wordt automatisch een bevestigingsmail naar je ontvangers gestuurd. Pas na de bevestiging wordt de ontvanger aan de contactenlijst toegevoegd.

de Inbox van je nieuwsbriefabonnee bereiken
Voorkom dat je mail in de gevreesde spambox terechtkomt

4. Je nieuwsbrieven zijn niet relevant

Er bestaat de kans dat je ontvangers je e-mails niet openen. Het is ook mogelijk dat zij ze wel ontvangen en openen, maar uiteindelijk zonder te lezen verwijderen. In beide gevallen betekent het dat je inhoud niet relevant genoeg is.

Wat kun je hieraan doen?

Het belangrijkste element dat het openingspercentage bepaalt is het onderwerp: experimenteer met verschillende varianten en gebruik A/B-testing om te bepalen welk onderwerp het best werkt.

Als je contactpersonen je e-mails wel openen, maar deze niet lezen (de klikratio helpt je om dit concluderen), is waarschijnlijk de inhoud niet of niet meer relevant. Vraag jezelf dan af of je de inhoud of onderwerpen hebt veranderd sinds het moment dat de lezer zich heeft aangemeld.

5. Je nieuwsbrieven zijn niet persoonlijk genoeg

Aangezien inboxen steeds voller worden en naar schatting 80% van de verzonden e-mails spam is, is het belangrijk om af te stappen van een massamailing strategie. Je ontvangers willen immers niet dat je hun inboxen overspoelt met onpersoonlijke berichten.

Maak je e-mails persoonlijk

Personalisaties helpen om individuele mailings te versturen. De inhoud is dan afhankelijk van bijvoorbeeld het geslacht of koopgedrag waardoor deze beter aansluit bij de verwachtingen van de ontvanger.

Dit personaliseren kun je met e-mailmarketing software handig doen, hoewel je wel de personalisatie vooraf met een test e-mail moet controleren. Een error in de formule heeft namelijk het tegenovergestelde effect en geeft je berichten een robotachtig aspect doordat de contacten een html code in plaats van een gepersonaliseerde zin zien.

6. De links werken niet

Niet werkende links in een nieuwsbrief komen veel voor. Dit kan nare gevolgen hebben wanneer het de call to action is. Als de links van je buttons niet werken is vrijwel de volledige nieuwsbrief nutteloos.

Over het algemeen werken links niet vanwege een typefout of een niet-bestaande bestemming. Controleer daarom alle links grondig in een test e-mail voordat je de nieuwsbrief naar al je contacten stuurt.

7. Je e-mails zijn niet responsive

Tegenwoordig worden de meeste e-mails op mobiele telefoons geopend. Een e-mail die niet goed wordt weergegeven op de mobiel blijft meestal ongelezen.

De oplossing?

Zorg voor een responsive nieuwsbrief template – de meeste e-mail software programma’s bieden dit aan. Maak de nieuwsbrief binnen een breedte van 600 pixels en voorzie elke afbeelding van alternatieve tekst. Mochten de afbeeldingen niet door de e-mailclient (Outlook, Gmail etc.) worden ondersteund, dan ziet je ontvanger in ieder geval waar de afbeelding over gaat.

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp