Autoriteit tonen met een kennisproeverij. 5 manieren.

Als je als ondernemer of kennisprofessional je kennis wilt ontsluiten en meer mensen wilt bereiken die je expertise gaan zien en waarderen, begin je vaak met een blog waarin je kennis deelt. En een blog is daarvoor ook super geschikt. Maar er zijn echt veel meer manieren om mensen van je kennis en kunde te laten proeven.

Ik zet hier 5 van die manieren voor je op een rij, met hun voor- en nadelen. Zo kun je zelf bepalen wat voor jou een goede aanvulling op een blog zou kunnen zijn.

 

Autoriteit tonen begint met een blog op je website

Hoewel het misschien afgezaagd klinkt is een blog wat mij betreft altijd een startpunt voor een kennisproeverij. Dit omdat je 100% zeggenschap hebt over je eigen website en omdat een blog je website beter vindbaar maakt. Maar in aanvulling op je blog is het steeds normaler om daar extra middelen aan toe te voegen die nog beter laten zien dat je een autoriteit bent in je vakgebied. Onderstaande middelen zijn daarvoor heel geschikt.

 

Een podcast als aanvullend bewijs van expertise

Een podcast is een mooi medium om niet alleen kennis te delen, maar geeft mensen ook de mogelijkheid om echt kennis te maken met jou via jouw stem en manier van uitdrukken. Een bijkomend groot voordeel van een podcast is bovendien dat die je doelgroep een andere modus biedt om je kennis tot zich te nemen. Luisteren is een andere manier dan lezen en past beter bij een deel van je publiek. Ten slotte luisteren veel mensen podcasts onderweg, tijdens het sporten of een andere bezigheid. Dat betekent extra bereik.

Het nadeel is dat het maken van een podcast behoorlijk wat tijd kan kosten. Die tijd zit hem vooral in het bedenken van de afleveringen, het eventueel regelen van gasten en het opnemen van de podcast. Daarnaast moet een podcast vrijwel altijd ge-edit worden en klaargemaakt voor publicatie. Dat kun je zelf doen of uitbesteden.

Maak je geen zorgen over technische kanten: daarvoor zijn allerlei laagdrempelige oplossingen. Maar een podcast vraagt wel tijd en mensen verwachten dat je een bepaalde regelmaat aanhoudt.

Is tijd vrijmaken voor jou een drempel, maar zou je wel een podcast willen inzetten, dan heb je drie mogelijkheden om dat toch te realiseren:

  • Kies voor een lage frequentie, bijvoorbeeld eens per twee weken of eens per maand
  • Maak een afgebakende serie, van bijvoorbeeld 6 of 8 afleveringen. Dan heeft het qua productie-inspanning een begin en een eind.
  • Maak niet zelf een podcast, maar richt je op het gast zijn in andermans podcasts en promoot die podcasts bij je doelgroep.

 

Kiezen voor een podcast

Een podcast kan een goede aanvulling zijn op je blog als je weet dat een deel van jouw doelgroep naar podcasts luistert en als je:

  • Het fijn vindt om over je onderwerp te praten; alleen of met anderen.
  • Weet dat mensen het prettig vinden om naar je te luisteren.
  • Tijd kunt investeren om een vaste frequentie aan te houden.

Besluit je om een podcast in te zetten als aanvulling op een blog op je website, denk dan eerst na over het doel dat je wilt bereiken en kijk vervolgens welke strategie en podcastformat daar bij past. Zijn dat korte of lange podcasts, educatief of inspirerend? Is dat een solopodcast, een podcast met gasten of een mix van die twee? En kijk wat je op je blog doet, wat op je podcast en welke overlap je wel of juist niet wilt hebben tussen deze twee middelen.

 

podcast onmisbare content bij expertisemarketing

Onmisbare content bij expertisemarketing

Wil je jouw expertise goed in de markt zetten dan moet je naast kennis ook andere content delen.

Een YouTube kanaal als bewijs expertstatus

Mensen houden van video en als je onderwerp zich leent voor een toelichting, demonstratie of verdieping op video is dit een mooie manier om je expertise breder te delen dan alleen op een blog. Met als bijkomend voordeel dat je als expert meestal zelf in beeld komt, waardoor je publiek de mens achter de expert ook leert kennen. Dat creëert een extra band en video is voor zo’n kennismaking heel geschikt, meer nog dan een podcast. Een tweede groot voordeel van video’s op YouTube is dat deze video’s getoond kunnen worden in de zoekresultaten in Google. YouTube is eigendom van Google dus die kruisbestuiving ligt voor de hand. En een derde voordeel is dat een YouTube kanaal ingedeeld kan worden in afspeellijsten. Per afspeellijst kun je dan een onderwerp adresseren wat het voor de bezoeker en abonnee prettig overzichtelijk maakt. Een nadeel van video is dat je mogelijk een drempel voelt om voor de camera te verschijnen. De ervaring leert wel dat naarmate je het vaker doet, dit gevoel verdwijnt en het zelfs leuk kan worden om te doen. Een tweede nadeel is dat het wat technische kennis of ondersteuning vraagt. Tijdens de opname, maar ook daarna bij het editen en publiceren.

Wanneer is een YouTube kanaal zinvol?

Overweeg je een videokanaal, bedenk dan hoe je:
  • Video inzet om jouw specifieke kennis inzet en welk format daarbij past (kort, lang, interview, demonstraties, setting)
  • Regelmatig nieuwe video’s kunt opnemen, (laten) editen en met welke frequentie je gaat publiceren
  • Goede ondersteuning regelt en welke ondersteuning je daarbij nodig hebt
  • Jouw video’s straks gaat indelen als het er steeds meer worden. Je kunt heel goed categoriseren met afspeellijsten en zo’n categorisatie vooraf bedenken helpt je weer bij de invulling van je video’s en onderwerpen.
Een YouTube kanaal combineert goed met het blog op je website. In blogartikelen kun je video’s of delen van video’s laten zien, waardoor de artikelen vaak beter of rijker van inhoud worden. Mensen blijven dankzij video’s vaak langer op je site, wat weer goed is voor de vindbaarheid in Google. Omgekeerd kun je vanuit je YouTube video’s en kanaal weer verwijzen naar bepaalde blogartikelen.  

webinars als bewijs expertstatus

Webinars en online trainingen als kennisproeverij

Bij webinars denk je al snel aan gratis webinars die aan het eind een salespitch hebben. Maar webinars hoeven niet gratis te zijn en als je die gedachte van gratis loslaat, hoef je ze dus niet per se met een salespitch af te sluiten. Wat vaak over het hoofd gezien wordt bij webinars is dat je die helemaal niet met zo’n geijkte salespitch hoeft af te sluiten. In plaats daarvan kun je mensen ook verwijzen naar een nuttig blog, podcast of video. Een webinar kan ook tot doel hebben om je mailinglijst te laten groeien. Omgekeerd denken de meeste mensen bij online trainingen aan een betaald product maar dat hoeft evenmin. Een online training kun je ook gratis aanbieden of je biedt een basisdeel gratis aan met een betaalde follow-up. Een belangrijk voordeel van webinars en online trainingen is dat je hier niet alleen kennis etaleert, maar dat ze veel interactiever zijn dan video’s of podcasts. Die interactie is niet bij alle vakgebieden even relevant, maar als je vanuit je expertise coaching, training of consultancy aanbiedt, is de interactie vaak een extra bewijs van je kunnen. Je lepelt niet zozeer kennis op, maar laat direct zien hoe je die toepast bij praktische vraagstukken.

Wanneer zijn webinars of online trainingen nuttig?

Criteria voor de inzet van online trainingen en webinars
  • Je vindt het leuk om mensen iets te leren en hebt al ervaring met het geven van trainingen. Die ervaring helpt je bij een goede, didactische opbouw.
  • Je maakt een keuze voor gratis, betaald of mengvorm
  • Bedenk hoe de trainingen zich verhouden tot je commerciële aanbod
  • Onderzoek goed voor welke onderwerpen jouw publiek echt tijd of budget vrij wil maken om die bij te wonen of aan te schaffen
content kennisbank sstroop

Gratis Content Kennisbank

Met checklists, stappenplannen, best practices, tools, tutorials en meer. Gratis en in 1 minuut binnen handbereik.

Autoriteit tonen met een kennisbank

Op deze site vind je een Content Kennisbank waar ik alle gratis checklists, handleidingen, tips en video’s aanbied die voorheen her en der op de website (en elders) stonden.  Merk je dat je al veel gratis downloads, filmpjes en ander materiaal hebt, dan kan een kennisbank voor jou ook een logische bundeling van die materialen zijn. Handig voor je publiek en handig voor jou. Zo’n kennisbank kan helemaal openbaar en voor iedereen op elk moment toegankelijk zijn. Of je vraagt mensen om zich eerst aan te melden, want daarmee kun je de basis voor een community leggen waar mensen eventueel ook elkaar kunnen ontmoeten. Een actieve en groeiende kennisbank met leden biedt je de mogelijkheid om die leden van iedere nieuwe toevoeging op de hoogte brengen. Zo blijf je in beeld en blijven mensen je expertise zien. Doe je dat niet dan krijg je al snel slapende leden die na verloop van tijd vergeten zijn dat ze in jouw kennisbank kunnen grasduinen.

Een kennisbank als bewijs van expertise

Overweeg je een kennisbank als bewijs van je expertise, kijk dan of je:
  • Nu al veel materiaal hebt dat je hier moeiteloos in onder kunt brengen
  • In staat bent om regelmatig iets toe te voegen aan je kennisbank zodat deze actueel blijft
  • Leden wilt en mogelijk zelfs een community wilt of het 100% openbaar houdt
Zo’n kennisbank kun je heel goed op je site plaatsen waarbij deze een aanvulling is op je blog en je vanuit blogartikelen gericht verwijst naar de meerwaarde van de kennisbank. Doe je dat goed dan heb je geen weggevers meer nodig, maar wijst alles naar de kennisbank waarmee je bovendien je nieuwsbrieflijst laat groeien.  

businessboek schrijven of niet

Expertboek als bewijs van autoriteit

Het is al een paar jaar hip om zelf een boek te schrijven en in veel ogen is een boek een ultiem bewijs van je kennis en autoriteit. Het is zeker een statussymbool. Een boek is bovendien vrij laagdrempelig in de aanschaf, waarmee je relatief veel mensen kunt bereiken en er toch iets aan verdient. Zeker als je boek breed verkrijgbaar is. Wat dat betreft is een boek heel geschikt als eerste kennismaking en kan het een goede opstap zijn naar meer: aanschaf van een training, een boeking als spreker of inhuur van jou als consultant. Maar laat je niet gek maken: een boek van eigen hand is nu ook weer geen must have om je autoriteit te tonen. Het kost vaak bloed, zweet en tranen om te maken. En de uren die je aan je boek besteedt kun je niet aan activiteiten besteden die direct omzet genereren. Ook de productie kan vrij kostbaar zijn, zeker als je het in eigen beheer uitgeeft. Ten slotte vraagt een boek veel van je qua boekpromotie.

Wel of geen businessboek schrijven?

Overweeg je zo’n expertboek of businessboek, kijk dan hoe dit boek past binnen je aanbod. Kijk vervolgens of jouw doelgroep wel echt boeken willen lezen en welk type boek jouw ideale klant of lezer aanspreekt. En inventariseer goed welke boeken er al zijn. Is veel al gezegd? Wat kun jij toevoegen? Heb je een eigen geluid of aanvullende kennis? Maar denk ook eens na over het volgende: heb je een volwaardig expertboek nodig om je te bewijzen? Of kun je misschien met een ander, simpeler of korter boekformat uit de voeten? Je hoeft echt geen 200 pagina’s vol te schrijven om een effectief boek te maken. Wil je hier meer over weten lees dan dit artikel eens over het mogelijke rendement van een businessboek.

Zo maak je gerichte keuzes

Bovenstaande voorbeelden van kennisproeverijen zijn bedoeld om je te inspireren zodat je ontdekt wat er nog meer kan. Denk niet dat je ze allemaal moet inzetten. Zeker niet zelfs! Dan neem je veel te veel hooi op je vork en dat werkt contraproductief. Maar als je al een blog hebt en je zoekt een tweede of misschien zelfs derde manier om je kennis te etaleren, stel jezelf dan de volgende vragen:

  • Wat zou een mooie aanvulling zou zijn op je blog?
    Waarmee kun je meer mensen bereiken?
  • Wat is een andere manier om jouw publiek te laten proeven en wat willen zij?
    Een blog is meestal tekstgeoriënteerd, maar misschien past een video- of audioformat beter bij jouw doelgroep, hun voorkeuren of omstandigheden?
  • Waar komt jouw kennis goed tot zijn recht?
    Sommige kennis leent zich goed voor tekst, andere komt beter tot zijn recht in een video of in beelden, zoals infographics.
  • Welke proeverij geeft jou energie?
    Misschien lijkt het je geweldig om een podcast te maken of voel je je helemaal thuis voor de camera.
  • Wat doen concurrenten?
    Misschien is er een medium dat andere experts in je vak nog niet gebruiken. Daar kan een goede reden voor zijn, bijvoorbeeld dat ze gemerkt hebben dat hun doelgroep daar niet klaar voor is. Maar het kan ook zijn dat ze simpelweg nog niet op het idee gekomen zijn of de middelen of kwaliteiten niet in huis hebben.

gratis kennis delen

Moet een kennisproeverij altijd gratis zijn?

In een tijd waarin veel ondernemers zich proberen te onderscheiden met het delen van hun kennis, ontstaat al snel het idee dat al die kennis gratis moet zijn. Maar dat is een misverstand. Vaak zullen mensen zeker eerst gratis willen proeven, maar de volgende stap is dat ze een (klein) bedrag gaan betalen om meer kennis te halen. Door de aanschaf van een expertboek, e-boek of online training bijvoorbeeld. Meer je kunt meer doen.

Zo kun je mensen toegang geven tot een betaalde nieuwsbrief, waarin je kennis deelt die niet in je gratis middelen te vinden is. Kun je video’s op YouTube alleen voor een beperkte groep toegankelijk maken. Tegen betaling uiteraard. Of kun je bij een Kennisbank een deel gratis maken en een ander deel betaald. Bij deze vormen creëer je een lidmaatschap voor een groep mensen die daar een eenmalige of terugkerende betaling voor over heeft.

Je hoeft je kennis dus zeker niet 100% gratis te maken. Liever niet zelfs. Bied je veel kennis voor niks aan, dan raakt je publiek daar aan gewend en zal het steeds moeilijker worden om hen zover te krijgen dat ze iets betalen. Bovendien is een kennisproeverij met een prijskaartje vaak een mooie tussenstap naar de meestal duurdere diensten uit je commerciële aanbod.

Meer over autoriteit en expertstatus