LinkedIn statistieken van een profiel en bedrijfspagina

Als LinkedIn een belangrijk kanaal voor jou of je bedrijf is en je besteedt daar veel tijd en aandacht aan, dan is het goed om af en toe te meten wat het je oplevert. Je kunt dan naar 3 soorten LinkedIn statistieken kijken:

  1. Statistieken van je profiel en de prestaties van content op je profiel
  2. Statistieken van je LinkedIn bedrijfspagina
  3. Prestaties en statistieken van de content die je deelt

 

SSI: Het effect van je LinkedIn profiel

De Social Selling Index van LinkedIn laat je goed zien op welke punten een profiel goed functioneert en op welke punten minder. Misschien heb je weinig met het woord social selling, toch is dit de index die je veel vertelt over de effectiviteit van een profiel, of sales via LinkedIn nu een doel is of niet. En het mooie is dat je met deze index daar slechts een paar minuten per week of per maand voor nodig hebt.

 

Wat is de LinkedIn Social Selling Index?

Wil je de vinger aan de pols houden van je LinkedIn statistieken dan is de Social Selling Index je vriend. Die index bestaat uit 4 componenten:

  1. Hoe je een persoonlijk merk creëert
  2. Of je de ‘juiste’ personen vindt
  3. Of je veel informatie deelt en op berichten van anderen reageert
  4. Hoe je relaties (met besluitvormers) bouwt en onderhoudt

LinkedIn geeft wat toelichting bij deze componenten, bijvoorbeeld wat in de ogen van het platform de ‘juiste personen’ zijn . Daar kun je over twisten. Maar deze 4 componenten laten wel zien waar je uitblinkt en waar je punten voor verbetering hebt.

Voor iedere component kun je maximaal 25 punten krijgen; de maximale score is dus 100.

Behalve de scores op de 4 componenten laat de SSI ook zien hoe je het in vergelijking met anderen in je branche en in je netwerk doet. Zie dat deels als een gimmick. Het is leuk om bij de beste x% te behoren, maar vraag je daarbij af hoeveel dat zegt. In de ene branche zal dat meer betekenis hebben dan in de andere.

Social Selling Index LinkedIN

 

Hoe gebruik je de SSI?

Bekijk de 4 componenten van jouw score via linkedin.com/sales/ssi en kijk waarmee je al hoog scoort en wat beter zou kunnen of zou moeten.

De score op het bouwen van een persoonlijk merk wordt sterk bepaald door de compleetheid van een profiel en de updates die gedeeld worden. Zijn dat vakinhoudelijke updates bijvoorbeeld, waarmee je expertise toont?

De score voor de ‘juiste personen’ is het meest op sales gericht. Heb je interactie met beslissers die potentiële klanten kunnen zijn? Hier heeft LinkedIn natuurlijk graag dat je hun salestools zoals LinkedIn Navigator gebruikt. Maar jij weet het beste wie je doelgroep is en of en hoe je jouw profiel daarvoor inzet. Dat maakt deze score mogelijk lastig te interpreteren.

Reageren op berichten van anderen en het opnieuw delen van berichten van anderen is een eenvoudige manier om zichtbaar te zijn. Je hoeft immers niet zelf content te maken. Zorg alleen wel dat het zo relevant mogelijk blijft voor jouw persoonlijke merk en jouw doelen.

De score voor het vormen van relaties is een indicatie van het laten groeien van je zakelijke netwerk én van het onderhouden ervan.

Kijk je naar je marketingdoelen en naar de effectiviteit van een LinkedIn profiel dan is het bouwen van een persoonlijk merk de basis. Daarnaast is de inzet van salestools en interactie met beslissers van belang om die doelen echt te realiseren.

training LinkedIn marketing

Meer rendement met LinkedIn

Ontdek welke content werkt op LinkedIn, hoe je die maakt en welke content bij jou en jouw doelen past. Zo plaats je straks echt effectieve berichten! 

Online training met strategie, tips & voorbeelden.

Statistieken LinkedIn bedrijfspagina

Bij een LinkedIn bedrijfspagina horen momenteel de volgende statistieken:

  • Bezoekers van de pagina
  • Volgers
  • Berichten
  • Concurrenten

Je kunt bijna in één oogopslag zien hoeveel mensen je bedrijfspagina bezochten en of ze eventueel op een knop klikten (om naar je site te gaan).

bezoekersstatistieken LinkedIn bedrijfspagina

Vervolgens kun je zien in welke functie deze mensen werkzaam zijn zodat je weet of ze tot je doelgroep behoren. En behalve op functie kun je ook selecteren op senioriteit, bedrijfstak, locatie en bedrijfsgrootte.

functie bezoekers LinkedIn bedrijfspagina

Die gegevens kun je ook bekijken voor de volgers van je bedrijfspagina. Bovendien kun je precies zien wie je pagina volgen.

 

Statistieken van content op LinkedIn

Je kunt ook beoordelen welke content goed scoort en welke minder door naar het bereik en naar de kliks te kijken. Want waarschijnlijk wil je uiteindelijk dat mensen echt iets gaan lezen, bekijken of doen op je site of dat ze inhoudelijk reageren op je bijdragen. Want daarmee werk je uiteindelijk aan bekendheid, leads en sales.

interactie met berichten op een LinkedIn bedrijfspagina

 

Bekijk wat concurrenten doen

Welke berichten plaatsen concurrenten en hoe verhouden hun prestaties op LinkedIn zich tot die van jouw bedrijfspagina? Deze LinkedIn statistieken kunnen je laten zien wat het effect is van bijvoorbeeld plaatsingsfrequentie, type content of onderwerpen? Gebruik het niet om een concurrent na te doen, maar kijk tot welke inzichten het leidt. En het leuke is dat je je hier niet tot concurrenten hoeft te beperken, maar ook bedrijfspagina’s kunt toevoegen van organisaties die toonaangevend zijn in je branche. Daar kun je veel uithalen over effectieve content.

 

Analytics van je website

Ten slotte is het vaak handig om te zien hoeveel verkeer er dankzij LinkedIn naar je site komt en wat bezoekers daar doen. Als het goed is, is je website de plek waar het allemaal gebeurt. Jij hebt daar de regie en kunt daar veel beter sturen wat bezoekers te zien krijgen dan je op LinkedIn kunt doen. Maak daar gebruik van!

Het klopt dat het algoritme van LinkedIn niet heel goed reageert op berichten met een link naar externe websites. Toch kun je wel degelijk mensen naar je site verwijzen. Via linkberichten die je afwisselt met (visuele) berichten zonder links. Met de links in de informatiesectie van een bedrijfspagina en met de links in de sectie Uitgelicht op een profiel.

 

Meer over LinkedIn & statistieken