Steeds nieuwe content maken? Nee joh, ga content verbeteren!

Content verbeteren zet meer zoden aan de dijk dan steeds maar nieuwe content makenContent maken, het gaat maar door. Zelfs als je het leuk vindt om te doen, kan het je toch gaan benauwen: wéér een nieuw artikel schrijven of vlog maken. En dus op zoek naar een nieuw onderwerp, andere invalshoek of naar zoekopdrachten waar je op gevonden wilt worden. Je wordt er moe van.

Of kan het ook anders?

Gelukkig wel.

Als je al een tijdje content maakt heb je namelijk een schat aan informatie verzameld. Want in je digitale archieven en schrijfbloks vind je zeker weten:

  • Gepubliceerde artikelen
  • Artikelen die half af zijn
  • Lijstjes met ideeën
  • Artikelen van anderen die als input moesten dienen

Kortom, er is al heel veel.

Content verbeteren op 5 manieren

Nu is het tijd om eens achterover te leunen en afstand te nemen. Tijd ook om nog eens bij jezelf en Google Analytics te rade te gaan. Met onderstaande 5 vragen ontdek je welke bestaande content rijp is voor een verbeteractie. Daarmee verbeter je niet alleen de inhoud van bestaande content maar ook het rendement ervan. En dat is profijtelijker dan weer een nieuw stukje schrijven. Dus:

  1. Welke artikelen of vlogs zijn echte traffictrekkers?
  2. Met welke artikelen heb je een top 10 positie in Google opgebouwd?
  3. Welke content past nog steeds goed bij alsmaar veranderende marketingdoelen?
  4. Met welke content realiseer je direct klinkklare omzet?
  5. Is er content die het nog net niet waarmaakt maar wel potentie heeft?

De antwoorden op deze vijf vragen vormen de basis voor een herscheppingsactie waarmee je bestaande content verbetert.

1. Bekijk je traffictrekkers en geef ze een opknapbeurt

Content verbeteren begint bij je succesnummers: de content die al verkeer trekt. Pas de inhoud aan de nieuwste ontwikkelingen aan en kijk of er recentere, meer actuele voorbeelden zijn ter illustratie. Zeker als het om ‘cornerstone’ content gaat kun je je het niet permitteren dat deze artikelen verouderen en minder ter zake gaan doen. Want dan gaan ze zeker minder verkeer trekken.

2. Welke content doet het goed in Google?

Met ‘goed’ bedoel ik een positie op de eerste pagina. Hoe hoger hoe beter natuurlijk. Dat is content die een goed en behulpzaam verhaal vertelt of content die een hele mooie niche heeft gevonden. Loop deze content nog eens goed na en actualiseer en verbeter zoveel mogelijk. Dat geldt ook voor de seo-aspecten van de content. Een goede Google positie kun je zo weer kwijtraken en seo verandert steeds. Dus check of alles goed geoptimaliseerd is en loop de interne links naar andere content na. Let daarbij vooral op nieuwere content dan het stuk in kwestie. Vaak wordt het aanbrengen van links naar later gepubliceerde artikelen vergeten.

content verbeteren met marketingdoelen

3. Check de marketingdoelen

Bijna geen bedrijf of organisatie formuleert netjes in november marketingdoelen die het hele volgend jaar ongewijzigd blijven. Dus als het jaar eenmaal loopt is het slim om de contentplanning en ideeën nog eens naast de inmiddels (licht) gewijzigde doelen te leggen. Pak ook je goed presterende content er nog eens bij. Kun je hier een spin-off van maken die nog beter aansluit bij een marketingdoel?

4. Snelle omzet realiseren

Elke ondernemer kan altijd extra cashflow gebruiken. Is dat het geval dan mag je poenbril op: welke content bracht tot nu toe altijd snel omzet binnen? Kun je die opfrissen of omturnen naar iets nieuws dat weer een omzetimpuls geeft? Check dan tegelijkertijd de call-to-action die erbij staat. Gaat die naar het meest ideale product dat bij de content past of sluit een ander product beter aan? Kun je de actie nog net even beter maken in vorm of woord?

5. Nog-net-niet-content verbeteren

Dit is content die afgelopen jaar net buiten de top 50 of top 100 van de meest bezochte content viel. Ook content die steeds maar op positie 11 of 12 in Google blijft hangen valt hieronder. En content die weinig bezocht is, maar wel heel lang is bekeken of gelezen. Daar vonden mensen dus iets van waarde, maar ontbreekt het nog aan een podium. Deze laatste groep gedijt bij extra promotie. De eerste twee groepen moeten kritisch onder de loep genomen worden. Kijk welke verbeterpunten er zijn door ze te vergelijken met concurrerende content die goed in Google scoort. Ontbreekt er bij jou iets? Moet je de structuur van je content aanpassen en misschien eerder met de deur in huis vallen zodat mensen verder doorlezen of kijken?

Vul aan waar nodig en waar dat kan.

Welke content krijgt een dikke onvoldoende?

Bij het screenen op verbetermogelijkheden kom je altijd content tegen die onder de maat is. Waarbij je à la Rob Geus met een ‘man, man, man’ hoofdschuddend achter je scherm zit. Ook daar is een oplossing voor. Die luidt heel simpel: weggooien. Maar niet zonder dat je waardevolle elementen uit die content haalt en ze ofwel onderbrengt in een ander, passend artikel ofwel dat je ze ergens opslaat en bewaart voor later. Verwijder je een pagina van je site, maak dan wel een 301-redirect aan naar een bijpassende pagina.

Over Linda Krijns

Linda Krijns is oprichter en drijvende kracht achter contentmarketingbureau Sstroop. Ze helpt bedrijven bij het vergroten van hun zichtbaarheid en het trekken van klanten. Niet door te schreeuwen dat je er bent, maar door geruisloos (sst) te laten zien hoe goed je bent aan nieuwe en bestaande klanten. Met de online technieken van nu.

© Sstroop 2012-2018