Spieken bij je concurrent!

Een content concurrentieanalyse levert een schat aan informatie op die je kunt gebruiken om je eigen contentstrategie aan te scherpen.

Spieken staat overigens niet gelijk aan kopiëren. Integendeel zelfs.

Juist als je weet waar concurrerende bedrijven of websites goed in zijn, kun je soms beter je eigen niche kiezen. Je kiest dan andere onderwerpen of je vliegt vergelijkbare onderwerpen anders aan. Bij voorkeur op een manier die heel erg bij jouw merk past en met content die je merk sterker maakt. Daarnaast kun je dit spieken gebruiken als leerschool en inspiratiebron.

 

Voordelen content concurrentieanalyse

Het analyseren van de content van een concurrent zorgt voor extra informatie waarmee je je contentstrategie kunt aanscherpen, want je:

  • Doet altijd nieuwe content ideeën op
  • Krijgt extra informatie over je doelgroep: wat raakt hen echt
  • Krijgt zicht op ‘witte gaten’: onderwerpen die nog niemand adresseert
  • Ontdekt welke onderwerpen je zelf echt niet wilt publiceren

 

Concurrenten kiezen voor je analyse

Welke websites bekijk je dan als je een content concurrentieanalyse maakt? Je kunt zo’n 5 tot 6 concurrenten meenemen in je analyse, bijvoorbeeld:

  • 2 à 3 bedrijven die vergelijkbaar zijn met jouw bedrijf
  • 1 verrassing
  • 1 of 2 bedrijven die groter en grootser zijn in marketingopzicht
  • 1 of 2 toonaangevende vak- of branchesites voor jouw werkgebied

Een verrassing onderzoeken? Jazeker! Pak ook een website of concurrent mee in je analyse die net nieuw is, of (nu nog) heel klein is, of die zich onorthodox gedraagt. Zo’n concurrent doet waarschijnlijk andere, onverwachte dingen die je aan het denken zetten en je eigen creativiteit stimuleren.

 

Onderzoeksvragen in je content concurrentieanalyse

Maar wat onderzoek je dan in een content concurrentie analyse om in relatief korte tijd tot waardevolle inzichten te komen?

  1. Welke content van concurrenten staat hoog in Google op zoektermen die ook voor jouw bedrijf van belang zijn en waarom scoort het goed?
  2. Voor welke onderwerpen trekken die sites veel bezoekers?
  3. Wat is hun meest gewaardeerde content?
  4. Wat doen je concurrenten op social media en wat scoort daar?

 

1. Welke content scoort in Google?

Met welke artikelen en pagina’s staan concurrenten op de eerste pagina met zoekresultaten? Als je dat uitzoekt, ontdek je waar ze de meeste bezoekers naar hun site trekken. Vervolgens kun je aan de inhoud van die pagina’s zien hoe ze deze onderwerpen adresseren. Is dat luchtig of juist diepgravend analyserend? Zijn het korte of lange artikelen? Gebruikt men andere content formats zoals video’s, afbeeldingen, lijstjes of FAQs?

Een hoge positie in Google is vrijwel altijd een indicatie dat een onderwerp aanslaat. Door vervolgens naar de inhoud en naar het format te kijken kun je zien of jij een onderwerp inhoudelijk anders of beter kunt aanpakken. Of je krijgt ideeën voor andere formats voor jouw content. Bijvoorbeeld omdat je ziet dat video het goed doet.

 

 2. Waarmee trekt een site veel bezoekers?

Als je weet welke webpagina’s of content hoog in Google staan en je weet hoe vaak daar op gezocht wordt, dan kun je ongeveer inschatten welke pagina’s voor de meeste bezoekers zorgen.

Het is alleen niet aan te raden om dat handmatig allemaal uit te zoeken en dus heb je hiervoor een tool nodig die dat voor je doet. Verschillende tools helpen je ontdekken welke pagina’s belangrijk zijn voor een concurrent. Zelf gebruik ik Serpstat en Accuranker. Wil je (nog) niet investeren in een betaalde tool dan is de gratis versie van Ubersuggest een optie. Daarmee kun je een beperkt aantal sites of zoekopdrachten onderzoeken en bijvoorbeeld zien welke pagina’s het populairst zijn.
In onderstaand voorbeeld heb ik de sitepagina’s weggehaald. Maar je ziet wel dat duidelijk is wat de populairste pagina’s op deze site zijn.

 

3. Wat is hun meest gewaardeerde content?

Populaire content vertelt je welke content veel bezoekers krijgt. Maar gewaardeerde content vertelt iets meer: die is niet alleen bezocht maar ook door mensen verder gedeeld of becommentarieerd. BuzzSumo monitort welke content van een website het meest gedeeld is. De tool heeft een gratis versie die je de drie meest gedeelde en becommentarieerde artikelen toont. Dat is beperkte informatie dus het is aan te raden om ofwel een betaalde tool te gebruiken ofwel om het uit te besteden.
Onderstaand de informatie van BuzzSumo over dezelfde site als hierboven.

 

4. Wat doet je concurrent op social media?

Een waarschuwing: analyseer niet alle social media waar concurrenten actief zijn. Kijk naar 1 of 2 social media kanalen waar je zelf ook actief bent. Is dat Facebook, dan kun je hun pagina’s monitoren via de statistieken van je eigen bedrijfspagina. Daar kun je namelijk pagina’s van concurrenten toevoegen. Dat geeft je een beeld van populaire berichten van de afgelopen week.

Op een LinkedIn bedrijfspagina of een Instagram account kun je vrij snel zien welke berichten meer interactie kregen en wàt je concurrent daar precies deelt.

Ga het niet te diep analyseren maar gebruik het als aanvulling en als inspiratie.

 

Andere zaken om op te letten

Als je content van concurrenten bekijkt en onderzoekt is het ook goed om te kijken naar:

  • De tone-of-voice
  • Sfeer en afbeeldingen
  • Positionering van het merk
  • Zogenaamde call-to-actions: waar roept een stuk content of pagina toe op?

 

De data combineren en gebruiken

Een effectieve contentstrategie moet vooral je eigen doelen, kenmerken en kwaliteiten als uitgangspunt hebben. Maar een analyse van de content van concurrenten kan wel heel goed een nieuwe ideeënstroom op gang brengen en je wijzen op onderwerpen die je nu nog links laat liggen. Besteed er niet tè veel tijd aan. In een paar uur moet je een aardig beeld kunnen krijgen om je eigen gedachten aan te vullen of bij te stellen.

 

Besteed je content concurrentieanalyse uit

Een content concurrentieanalyse maakt deel uit van een contentstrategie die Sstroop aanbiedt. Zo’n contentstrategie biedt Sstroop in twee varianten aan. De eerste variant is 100% gericht op het realiseren van betere vindbaarheid (in Google). Dan krijg je een actieplan om content aan te passen of te maken waardoor je hoger in Google komt.

De tweede variant is een totaalstrategie die niet alleen vindbaarheid als doel heeft, maar ook het vergroten van je zichtbaarheid en het rendement van al je communicatiekanalen. Denk aan social media, e-mailmarketing en meer.

Anderen lazen ook