Bij een contentplanning voor een nieuw jaar of nieuwe periode moeten je eigen zakelijke plannen en doelen je vertrekpunt zijn. Op basis daarvan kun je je eigen thema’s en onderwerpen vaststellen, waarbij jouw doelen, jouw doelgroep en jouw kanalen centraal staan.

Maar kijk vervolgens zeker ook bij concurrerende partijen om te zien wat zij gedaan hebben het afgelopen jaar. Welke blogs hebben ze gepubliceerd, welke social media berichten gepost?

Daarmee krijg je een idee van hun onderwerpen en die inzichten kunnen je helpen om jouw contentplanning verder te verrijken.

Content concurrentieanalyse voor betere content

In deze aflevering hoor je hoe je dat gericht kunt aanpakken in 5 gerichte stappen:

  1. Definieer je concurrenten en kijk verder dan je bedrijfsmatige concurrenten
  2. Welke content van je concurrenten staat hoog in Google op zoektermen die ook voor jouw bedrijf van belang zijn en waarom scoort het goed?
  3. Voor welke onderwerpen trekken die sites veel bezoekers?
  4. Wat is hun meest gewaardeerde content?
  5. Wat doen je concurrenten op social media en wat scoort daar?

Handige tools