Content mapping tips en voorbeelden

content mapping tips en voorbeelden

Je investeert veel tijd en geld in het maken van content. Goede content die het waard is om gelezen en bekeken te worden. Je plaatst de content op je website en wacht tot het verkeer via Google op gang komt.

Natuurlijk promoot je deze content ook. Althans in het begin. Je realiseert inkomende links, zet social media in en neemt de content op in de eerstvolgende nieuwsbrief. Misschien investeer je ook in betaalde media, zoals Facebook advertenties of Google Adwords.

Maar haal je er dan voldoende uit?

Nee. Zeker weten van niet.

Want na die eerste activiteit wordt het stil rond je content en komen er hooguit mensen via Google op af. Maar dan moet die content wel redelijk hoog in Google staan en dat is vaak niet het geval.

Het kan ook heel anders gaan als je content mapping gebruikt. Dan zorg je er namelijk voor dat je content gedurende lange tijd zichtbaar en relevant is. Je content gaat zo langer mee én levert meer rendement.

Wat is content mapping?

Content mapping is het op meerdere manieren gebruiken en hergebruiken van bestaande content door het in verschillende vormen te gieten. Die verschillende verpakkingen of uitvoeringen van de content deel je op meerdere momenten in verschillende vormen met je doelgroep. Want de meeste content bevat zoveel informatie dat het prima geschikt is voor allerlei spin-offs. En ook je doelgroep heeft op verschillende momenten een andere behoefte aan informatie of aan een andere vorm.

Zo kun je van een blogartikel meerdere social media berichten in verschillende formats maken. Bijvoorbeeld een LinkedIn artikel, een visual met een intrigerende conclusie, quote of stelling (of alle drie), een bijpassende Facebook poll, een kort filmpje met de kern van het artikel.

Of (een deel van) een artikel leent zich voor een infographic, een gastartikel op een andere website of een SlideShare presentatie.

Daarnaast kun je soms een verdiepingsslag maken met de research die wel gedaan is voor een artikel, maar die uiteindelijk niet of heel summier in het artikel is beland. Denk aan een (smart) PDF, een whitepaper, een podcast of een webinar of online college.

Daarvoor heb je creativiteit nodig, inzicht in je doelgroep en hoe die je content het liefst consumeert en kennis van verschillende communicatieplatforms en -kanalen.

Content mapping tips

Veel content start als een informatief artikel en dat is een uitstekende basis voor meer contentvormen waarbij je de inhoud van het artikel als uitgangspunt gebruikt. Zo kun je zinnen waarin iets bijzonders, grappigs of controversieels wordt gezegd ook verpakken als een quote. Die quote kun je in tekst delen, maar ook als een visual.

Artikelen die een lijstje, checklist of stappenplan met een x aantal items bevatten kunnen ook heel goed weergegeven worden in een infographic, een Pin op Pinterest of een SlideShare.

Artikelen die uitleggen hoe je iets aanpakt kun je vertalen naar een korte animatie, een demonstratievideo of een webinar.

Klanten die uitleggen wat hun ervaringen zijn kun je los gebruiken, maar ook gebundeld. Dat kan in tekst en video.

Je kunt kennissessies op locatie organiseren en deze filmen. Zo’n opname kun je tijdens de sessie integraal delen via Facebook Live. Maar ook achteraf als webinar of podcast. Korte stukken van de sessie kun je als korte video’s delen. Op een eigen YouTube kanaal maar zeker ook op social media die zich daarvoor lenen. Van de opname kun je een transcriptie maken zodat het een (longcopy) artikel wordt. Een samenvatting daarvan kun je verpakken als SlideShare of Facebook carrousel.

Mogelijk kun je lange artikelen ophakken naar kortere blogs die je elders kunt delen. Bijvoorbeeld op andere websites, op LinkedIn of als Facebook Notitie. Tips & tricks voor publiceren op LinkedIn Pulse vind je in dit artikel.

Omgekeerd kun je kortere artikelen soms ook goed bundelen. Bijvoorbeeld als een email cursus of een kort eBook of (online) magazine. Dit slaagt alleen indien je vooraf een strategie hebt bepaald waarbij die korte content vormen samen weer een logisch geheel vormen.

Ik noem hier voorbeelden van het ‘mappen’ van tekst, maar het kan ook heel goed met andere contentvormen, zoals podcasts of video’s. Heel simpel: die lenen zich bijvoorbeeld goed voor een Facebook of Instagram story of een (verkorte) versie in de vorm van een artikel.

content mapping tips

Voorbeelden van content mapping

Wij passen content mapping altijd toe op de content die we maken, het is een vast deel van onze strategie. Een investering in content creatie betaalt zich immers veel sneller en beter terug door de content direct op verschillende manieren te vertalen.

Voorbeeld uit B2B dienstverlening

Voor een bureau met B2B dienstverlening maken we regelmatig een nieuwsbrief. Daarvoor hebben we een content plan opgesteld voor het gehele jaar. De nieuwsbrief bevat verschillende onderdelen, onder andere een kennisartikel en een fact & figure uit de branche.

De kennisartikelen zijn met opzet lang en bevatten waardevolle inhoud voor bedrijven die het bureau inhuren. De artikelen zijn zo opgezet dat deze ook als SlideShare gedeeld kunnen worden. Dat leidt tot extra zichtbaarheid en elke SlideShare kan bovendien embed worden op de pagina van het betreffende artikel. Dat laat zich gemakkelijk delen waardoor het bureau ook meer volgers op SlideShare krijgt. Een deel van de artikelen vertalen we daarnaast naar een infographic.

Ook halen we uit ieder artikel ten minste twee uitspraken die we verpakken in een visual voor social media, delen we het als LinkedIn publicatie én kijken we of het artikel nog op een andere manier op social media gebruikt kan worden.

Met deze verschillende contentvormen brengen we kennisartikelen met de juiste dosering gedurende het hele jaar onder de aandacht zonder te veel in herhaling te vallen. Bovendien creëren we op relatief eenvoudige wijze meerdere contactmomenten met de doelgroep.

De facts & figures startten als korte producties voor de nieuwsbrief. Maar wel met de intentie om deze later te bundelen tot een mini naslagwerk dat op zich weer de moeite waard is en de expertise van het bureau toont.

Voorbeeld consumentenmarketing

Voor een bedrijf dat coaching- en training aanbiedt brachten we in kaart met welke hulpvragen de doelgroep op zoek gaat naar ondersteuning. Daaruit komt een contentstrategie voort die vertaald is naar een blogplanning. De blogs verschijnen wekelijks en zijn geoptimaliseerd voor Google, zodat ze jaren lang verkeer naar de website gaan genereren. Een deel van de blogs leent zich ook voor een infographic-vorm en voor korte video’s waarin iets wordt uitgelegd.

De blogplanning is erop gericht dat zeven blogs onderling zo samenhangen dat ze een gratis e-mailcursus vormen waar iedereen zich op kan abonneren. Zo creëren we een leadgenerator. Na een jaar ontstaat bovendien een eBook dat gratis weggeven kan worden aan belangstellenden die nog net een duwtje nodig hebben. Het eBook kan ook tegen betaling aangeboden worden via online boekwinkels en zo de reputatie van het bedrijf versterken.

Voorbeeld uit arbeidsmarktcommunicatie

Een opdrachtgever die moeite heeft om voldoende hoog opgeleid personeel te vinden, gebruikt content om geïnteresseerde kandidaten te laten zien hoe interessant het werk is dat ze aanbieden. Ook biedt deze werkgever iedereen gratis toegang tot allerlei recente vakkennis, in tekst en video.

De content wordt geplaatst op de ‘werken bij’ website en is zichtbaar voor iedereen die een vacature bekijkt. Maar updates van de gratis vakkennis komen daarnaast in de maandelijkse nieuwsbrief en zijn een sterke impuls om je als vakgenoot te abonneren op deze nieuwsbrief. Bovendien bundelen we de informatie in een magazine dat tijdens allerlei beurzen en evenementen wordt uitgedeeld en dat ook gemakkelijk online te vinden en te delen is. Treffende uitspraken uit interviews delen we uiteraard als visuele quote op verschillende social media.

een content mapping strategie betaalt zich dubbel en dwars terug

Een langetermijnstrategie is cruciaal

Als je aan de slag wilt met content mapping is het cruciaal dat je bij de keuzes die je maakt altijd uitgaat van de voorkeuren van je doelgroep. Dat geldt zowel voor de vorm van je content als de plek waar je deze deelt. Wil je doelgroep liefst een video zien of zoekt men gericht op zakelijke plekken zoals LinkedIn en SlideShare? Zoekt men concrete tips en feiten of zoekt men liever persoonlijke verhalen? Zijn er verschillende stadia in het oriënteren en kopen te onderscheiden en met welke content(vorm) kun je op ieder stadium inspelen?

Daarnaast is het bij het produceren en delen van content noodzakelijk om de blik op de lange termijn te richten. Dat is de enige manier om verschillende contentvormen te realiseren die elkaar versterken met een redelijke investering in tijd en geld. Je plant dan vooraf hoe je een bepaald onderwerp inzet en het vertaalt naar verschillende vormen of uitingen.

Natuurlijk heb je creativiteit nodig en bepaalde expertise om die verschillende vertalingen van content te kunnen maken.

Gelukkig hebben wij die in huis. Kijk maar eens bij onze content abonnementen of we jouw organisatie daar ook mee kunnen helpen.

Of plaats een voorbeeld van een artikel in een reactie onder dit artikel en vraag ons om ideeën waarmee je er meer uit kunt halen.

Over Linda Krijns

Linda Krijns is oprichter en drijvende kracht achter contentmarketingbureau Sstroop. Ze helpt bedrijven bij het vergroten van hun zichtbaarheid en het trekken van klanten. Niet door te schreeuwen dat je er bent, maar door geruisloos (sst) te laten zien hoe goed je bent aan nieuwe en bestaande klanten. Met de online technieken van nu.

© Sstroop 2012-2019