De ideale contentmix

Maak een mix van soorten content die werkt

Wil je je doelgroep blijven boeien dan is het zaak om een mix van verschillende soorten content te maken. Welke ingrediënten jouw ideale contentmix bevat, hangt af van de doelen die je hebt. 

Een werkbare methode om de juiste contentmix te maken is om te bepalen hoeveel je gebruikt van de vier typen content die er zijn:

  1. Informerende content
  2. Servicegerichte content
  3. Inspirerende content
  4. Entertainende content

Door van deze vier typen content te bepalen hoeveel je er van gebruikt, creëer je content die het gewenste resultaat oplevert. Daartoe geven we per type eerst aan wat het inhoudt zodat je alvast kunt bekijken of je dit type nu al inzet. Daarna gaan we in op het samenstellen van de ideale mix.

1. Informerende content

De term geeft het al aan, met informerende content reik je mensen bepaalde informatie aan. Daar kun je van alles bij bedenken, bijvoorbeeld:

  • Kennis en inzichten uit je vak
  • Informatie over de branche waarin je opereert
  • Feiten en cijfers, zo actueel mogelijk
  • Uitleg waarom en hoe iets werkt (of niet werkt)
  • Kennis waarmee je beoogde klant al aan de slag kan
  • Informatie over situaties voor en na de aankoop
  • Toelichten van voordelen voor de koper, gebruiker

Informerende content is overwegend rationeel van aard en kan al snel nogal droog overkomen. Het is dan ook niet aan te bevelen om je bij content creatie tot informerende content te beperken. Daarover straks meer.

2. Servicegerichte content

Met servicegerichte content verhoog je het serviceniveau van je bedrijf en ben je mensen behulpzaam. Je kunt denken aan:

  • Gebruiksdemonstraties
  • Aanbieden van handleidingen als download (PDF, video of audio)
  • Gelegenheid tot vragenstellen via mail, telefoon of social media
  • Gebruikstips om meer uit je product of dienst te halen
  • Gebruikstips en ervaringen van andere klanten
  • Verwijzen naar handige tools die mensen kunnen gebruiken

Ook servicegerichte content is behoorlijk rationeel. Als je het goed doet zal het ook de tevredenheid bij je klanten vergroten en geef je het een positieve, emotionele lading. En ook de manier waarop je het brengt kan positieve emoties oproepen, zelfs als de inhoud van je boodschap helemaal niet zo positief is. Denk maar aan het online team van de NS dat vertragingen en ander ongemak met veel humor weet te brengen. Maar de kern van deze content is toch rationeel.

3. Inspirerende content

Met inspirerende content richt je je meer op het gevoel van je beoogde klant. Je probeert hem aan te zetten, uit te dagen of een goed gevoel te bezorgen. Bijvoorbeeld met:

  • Vergezichten op een leuker of beter (werk)leven
  • Onverwachte (grappige) resultaten of gebruiksmogelijkheden
  • Grappige, positieve of ontroerende reviews van klanten
  • Persoonlijke verhalen van klanten en niet-klanten
  • Het persoonlijke verhaal van jou als ondernemer en je bedrijf
  • Persoonlijke verhalen uit je bedrijf (je medewerkers & situaties)

Mensen zijn dol op verhalen en inspirerende content maakt hier gretig gebruik van. Ook de vorm waarin je iets aanbiedt kan bijdragen aan het inspirerende karakter van je content. Zo kun je ook de meer rationele content toch extra lading geven.

4. Entertainende content

Entertainende content doet niets anders dan dat: vermaken. Het is hoofdzakelijk emotioneel van aard, hoewel er soms een praktische, meer rationele ondertoon of component in kan zitten. Maar in feite is het content die mensen aan het lachen maakt of juist tot tranen toe ontroert. Deze content raakt mensen in hart, ziel of buik en is heel geschikt voor het maken van een verbinding met je beoogde klant. Ook kan entertainende content bijdragen aan je naamsbekendheid, omdat deze vorm van content veel gedeeld wordt, waardoor je bereik enorm toeneemt.

Bij entertainende content is het wel zaak om op te letten dat er ergens een connectie is tussen de content en de afzender. Filmpjes met baby’s, kinderen en katten hebben een hoge aaibaarheidsfactor, maar als ze niets met de afzender van doen hebben, zal deze content ook niets voor je bedrijf gaan betekenen.

Vaak zijn er kruisbestuivingen tussen de vier typen content

Inspirerende content kan bijvoorbeeld overlappen met informerende en servicegerichte content. Door extra mogelijkheden en voordelen van een product of dienst te laten zien (servicegerichte content) bied je mensen perspectief op een leuker leven of op prettiger werk en dat is zeker inspirerend.

Kennis delen kun je verpakken in een entertainende vorm waarbij mensen nauwelijks door hebben dat ze ook iets opsteken. Het is kort door de bocht om een strikte scheiding aan te brengen tussen de 4 typen content, maar door de 4 content typen als leidraad te gebruiken ontstaat wel een succesvolle en gevarieerde contentmix.

Bij content creatie is het slim om een passende mix van deze 4 typen content te maken voor een optimaal effect

Content maken: combineer de 4 typen content

Bij content creatie is het belangrijk om je eigen mix van verschillende soorten content samen te stellen. Daarvoor bestaat niet een eenduidig recept want elk bedrijf, elke doelgroep is anders en de ideale mix wordt mede bepaald door de doelstelling die je voor ogen staat:

Wil je meer traffic naar je site?

Dan heb je goed vindbare content nodig die anderen bovendien voor je willen delen. Kies voor het type content dat jouw doelgroep zou willen delen.

Wil je je expertstatus tonen?

Dan ligt je focus waarschijnlijk op het delen van kennis en daarmee op informerende content. Dat werkt, maar voeg ook (emotionele) content toe waardoor mensen je ook gaan mogen, zodat ze de kennis die je deelt ook echt willen aannemen.

Wil je leads genereren?

Dan heb je content nodig die bijzonder en waardevol genoeg is dat mensen hun gegevens prijs willen geven. De aard en verpakking van die content en de balans tussen emotionele en rationele content is afhankelijk van het karakter van je bedrijf. Mensen verwachten andere content en een andere toonzetting van een koffiespecialist dan van een leverancier in zakelijke software.

Wil je een salestrechter inrichten?

Begin dan met leads genererende content, maar voeg ook servicegerichte content toe die de aankoop faciliteert.

De ideale contentmix varieert per organisatie

Een ideale contentmix samenstellen vraagt naast een doordachte contentstrategie dus om maatwerk. Alleen dan kun je content maken die je doelstellingen helpt realiseren. Gun jezelf daarbij ook een periode waarin je de mix uittest, evalueert en waarin je sleutelt aan de samenstelling van je contentmix.

Vind je het zelf lastig om echt effectieve content te maken?

Dan staan zijn wij er om je te helpen met content creatie. Onze redacteuren zijn gespecialiseerd in tal van onderwerpen. Van duurzaamheid tot wijn en horeca. Van B2B dienstverlening tot reizen. En van zorg tot verzekeringen. We kunnen grote hoeveelheden content in een keer maken, wat ideaal is als je een (vernieuwde) site lanceert of een nieuw product of dienst. Je kunt ook gebruik maken van een van onze content abonnementen  Een uitgebalanceerde mix van verschillende soorten content maakt daar in beide situaties natuurlijk deel van uit!

Content creatie uitbesteden

Over Linda Krijns

Linda Krijns is oprichter en drijvende kracht achter contentmarketingbureau Sstroop. Ze helpt bedrijven bij het vergroten van hun zichtbaarheid en het trekken van klanten. Niet door te schreeuwen dat je er bent, maar door geruisloos (sst) te laten zien hoe goed je bent aan nieuwe en bestaande klanten. Met de online technieken van nu.

© Sstroop 2012-2019