Stappenplan Google Bedrijfsprofiel

Je Google Bedrijfsprofiel (voorheen Google Mijn Bedrijf pagina) is voor mensen die je bedrijfsnaam zoeken een belangrijke eerste indruk van je bedrijf. Toch wordt deze pagina weinig benut en dan mis je belangrijke kansen op vindbaarheid en het maken van een perfecte eerste indruk. Met dit stappenplan voor je Google Bedrijfspofiel zorg je dat je altijd goed voor de dag komt!

Geschatte leestijd: 6 minuten

Voordelen Google Bedrijfsprofiel

Er zitten twee grote voordelen aan een goed ingevuld bedrijfsprofiel op Google:

  1. Je site is lokaal een stuk beter vindbaar
  2. Je zorgt dat mensen zien wat jij belangrijk vindt

 

1. Beter lokaal vindbaar

Je Google Bedrijfsprofiel vertelt Google waar je gevestigd bent, want je daar precies aanbiedt én laat zien hoe klanten jouw bedrijf waarderen. Dat zijn drie elementen die je lokale vindbaarheid verbeteren. 

2.Google Bedrijfsprofiel: de eerste indruk

Als mensen via via over je bedrijf horen en meer willen weten, zullen ze je bedrijfsnaam zoeken. Als het goed is staat je website dan bovenaan. Maar zitten mensen op een desktop dan verschijnt op desktop rechts de box van je Google Bedrijfsprofiel. Op mobiel verschijnt die zelfs direct bovenaan of 1 plek onder je website.
Als je het slim aanpakt, kun je daar dus direct indruk maken met aanvullende én visuele informatie. Dit stappenplan voor je Google Bedrijfsprofiel helpt je daarbij.

Voor je begint

Ik ga er hier voor het gemak van uit dat je al een Google Bedrijfsprofiel hebt. Is dat niet het geval, maak deze dan aan. Google legt exact uit hoe je dat aanpakt.

Heb je al een geverifieerd account, check dan onderstaande stappen.

Stappenplan Google Bedrijfsprofiel

Versterk stapsgewijs je bedrijfsprofiel op Google en werk op die manier aan je vindbaarheid en aan een sterke eerste indruk bij de mensen die je bedrijfsnaam googelen.

 

1. Begin met je info-sectie

Een zoeker ziet allereerst de basisgegevens over je adres, site en telefoonnummer. Dan volgen producten en reviews (daarover straks meer) en vervolgens is er een blok met bedrijfsinformatie. Begin daarmee als je jouw pagina gaat optimaliseren.

Hiervoor heb je 750 karakters, waarvan de eerste 200 à 220 karakters direct zichtbaar zijn. Plaats daarom de kern van wat je biedt in die eerste paar zinnen en leg dat uit in de resterende karakters. Enkele suggesties:

  • Vertel wat je doet en benoem een herkenbare categorie of label
  • Vermeld je kerndienst(en) of productcategorie
  • Doe een belofte

Probeer die elementen in die eerste 200 karakters te verwerken. Leg daarna meer uit, bijvoorbeeld:

  • Hoe je dat doet; wat je aanpak/werkwijze is
  • Opsomming van je belangrijkste diensten of producten

 

Google Mijn Bedrijf box ondernemer of directeur

Als Google een persoon direct associeert met een bedrijf, verschijnt een Google Bedrijfsprofiel ook in de zoekresultaten.

 

2. Plaats een achtergrondfoto

De achtergrondfoto geeft een representatief beeld van je bedrijf en is op mobiel de afbeelding die mensen direct zien. Op desktop zien mensen meerdere foto’s.

Ik raad je daarom aan om het beeld niet alleen representatief te maken maar ook herkenbaar. Kies bijvoorbeeld de belangrijkste of meest kenmerkende foto op de homepage van je site. En voeg er een paar belangrijke woorden tekst aan toe die nét even iets meer vertellen over het bedrijf.

Wat het tricky maakt is dat de officiële afmeting van deze foto als 1080 bij 608 wordt gegeven. Op zich werkt dat bij het uploaden, maar uiteindelijk is alleen het middelste deel zichtbaar. Pas als mensen klikken zien ze alles, maar dat gebeurt vaker niet dan wel. Maak de afbeelding dus zo dat de kern in het midden staat en houd je tekst zo’n 200 pixels van de linker- en rechterrand af met opnieuw een flinke fontgrootte (ten minste 32 of 36 pixels).

3. Plaats enkele artikelen

In het dashboard van je Google Mijn Bedrijf pagina heten ze updates. Hier kun je uiteenlopende artikelen plaatsen die een aantal maanden zichtbaar zijn. Deel hier bijvoorbeeld nieuwe blogartikelen of deel iets dat langer zichtbaar mag zijn. In mijn geval is dat mijn podcast. 

voorbeeld van updates Google Bedrijfsprofiel

Bij je artikel kun je een knop toevoegen met een link naar je site of naar een andere plek.

 

TIP: de specificaties bij afbeeldingen op je bedrijfsprofiel

Maak je afbeelding op Google Bedrijfsprofiel op 800 bij 600 pixels ofwel een hoogte-breedte ratio van 4:3. Let op de grootte van de tekst in je afbeelding. Het verschilt per lettertype maar meestal heb je een font van 28 of 32 pixels groot nodig. Beperk je tekst en probeer met sprekende kleuren en afbeeldingen te werken.

 

Artikelen of posts zijn belangrijk

Op mobiel verschijnen deze artikelen nog extra onder het kopje ‘Het laatste nieuws van [bedrijfsnaam.]’ Artikelen zijn daarom een waardevolle toevoeging aan de zoekresultaten voor je bedrijf omdat ze visueel zijn én omdat jij/je bedrijf hier op deze manier de regie hebt. Op mobiel kunnen mensen bovendien gemakkelijk door meerdere artikelen swipen.

 

4. Producten en/of services op je Google Bedrijfsprofiel

Je kunt meerdere producten of diensten in de etalage zetten. Wel zijn er slechts drie direct zichtbaar dus voeg je belangrijkste drie producten als laatste toe zodat die vooraan staan. Bij je producten werken ook afbeeldingen van 800 bij 600 pixels goed. Je kunt de prijs vermelden en een knop naar ‘Meer informatie’, ‘Aanbieding bekijken’ of ‘Online bestellen’ toevoegen.

 

5. Werk aan reviews

Reviews zijn prominent zichtbaar en versterken je autoriteit in de ogen van de zoeker, maar ook in de ogen van Google zelf (wat goed is voor je vindbaarheid). Wanneer klanten je producten of diensten noemen in hun reviews is dat bovendien goed voor de (lokale) vindbaarheid voor die producten. Woorden die vaak voorkomen in reviews worden door Google vetgedrukt weergegeven. Daardoor vallen ze extra op. Als je een klant om een review vraagt, suggereer dan dat ze je product noemen.

 

 

Wat je nog meer kunt doen

Er zijn nog drie extra opties die je aan je Google Bedrijfsprofiel kunt toevoegen.

De eerste optie is video’s toevoegen.
Video is een populair content format en met een goede video van 1 à 2 minuten kun je iemand perfect laten proeven wat je in huis hebt.

De tweede optie die je hebt is om een evenement toe te voegen.
Zo’n evenement verdwijnt vanzelf als de datum van het evenement achter de rug is en je kunt zo heel goed een Open Dag, training, workshop of conferentie onder de aandacht brengen.

De derde optie die je hebt is om een tijdelijke aanbieding te promoten.
Zowel het evenement als een aanbieding ziet Google als een ‘post’ dus dat is de plek waar je ze kunt toevoegen.

 

Anderen lezen ook:

De 100% Expert podcast op YouTube

 

Interessant artikel? Deel het!

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp