De 10 geboden voor goede content

De 10 geboden voor goede content waarmee je opvalt, je doelgroep aanspreekt en je doelen bereikt.

Goede content is content die door je doelgroep gewaardeerd wordt en bijdraagt aan de doelstellingen van je bedrijf. De definitie van goede content zal daarom van bedrijf tot bedrijf verschillen. Maar content gaat pas voor je merk of bedrijf werken op het moment dat deze aan onderstaande ‘geboden’ voldoet.

1. De inhoud van je content is geverifieerd

Als je waardevolle informatie deelt moet deze wel kloppen. Dat lijkt een open deur, maar veel content kan controversieel eindigen. Omdat discussie mogelijk is over bepaalde uitspraken, omdat cijfers achterhaald zijn of anders geïnterpreteerd kunnen worden. In je eigen branche weet je wel welke onderwerpen controversieel zijn en wanneer je op je hoede moet zijn. Dat betekent geenszins dat je controversiële onderwerpen moet mijden. Juist content die stelling neemt, creëert fans. En tegenstanders. Met een heldere stellingname voorkom je dat je uitingen geen indruk maken, omdat deze teveel middle of the road zijn. Maak daarom niet alleen veilige keuzes, maar zorg ervoor dat alles wat je deelt dubbel gecheckt is.

2. De content is goed geschreven of geproduceerd

Je content zegt alles over je merk. Ambieer je een kwaliteitsuitstraling dan moet deze ook uit alles blijken. Niet alleen moet de inhoud waardevol zijn, dat geldt ook voor de verpakking. Teksten zijn goed geschreven, alles is goed vormgegeven en de vorm waarin je je informatie deelt moet prettig hanteerbaar zijn.

3. De boodschap is relevant voor je doelgroep

Je content moet een oplossing naderbij brengen. Voor een brandend probleem dat iemand heeft of voor een zogenaamde HoeDoe vraag. Of je biedt een blik achter de schermen waardoor iemand je bedrijf en visie leert kennen. Hiermee toon je de elementen van je merkidentiteit en kun je je merk laden in de richting die je wilt. Maar altijd geldt dat goede content een snaar raakt of een probleem verhelpt.

4. Goede content is onderscheidend

Als je concurrenten of andere partijen al bepaalde kennis hebben gedeeld, is het niet verstandig soortgelijke content te maken en delen. In plaats daarvan kun je beter op zoek naar content die er nog niet is of die qua inhoud, vorm, gebruiksgemak of originaliteit iets toevoegt aan bestaande content van concurrenten.

Soms kan het wel opportuun zijn om soortgelijke content te maken als je concurrent. Bijvoorbeeld als de inhoud onmisbaar is voor je bedrijf en zonder deze informatie niet geloofwaardig zou zijn. Of wanneer je zeker weet dat je andermans content in kwaliteit én bereik kunt overtreffen.

5. Er is voldoende vraag naar de content

Al is je eBook, blog of video nog zo goed, wanneer slechts een te  klein deel van je doelgroep er belangstelling voor heeft, dragen ze onvoldoende bij aan je doelstellingen.

De enige uitzondering daarop vormt een doelgroep die heel gering van omvang is, wat bij B2B content soms het geval kan zijn. Onderzoek daarom eerst waar je doelgroep belangstelling voor heeft en waar zij naar zoekt. Stel vast naar welke onderwerpen de vraag het grootst is en begin daar mee.

 6. De content biedt kansen in Google of op social media

In de strijd om zichtbaarheid van je content is het natuurlijk belangrijk dat je content gezien wordt. Dat betekent dat deze een goede kans moet maken om de eerste pagina met zoekresultaten in Google te halen.

Denk wat zicht- en vindbaarheid betreft ook verder dan Google. YouTube is bijvoorbeeld de een na populairste zoekmachine en Facebook is nummer drie.  Als het je lukt om daar zichtbaar te zijn heeft dat veel voordelen.

Maar afhankelijk van je onderwerp kan de concurrentie voor de eerste posities in zoekmachines enorm zijn. Zoek dan naar niches, die wellicht een kleiner volume opleveren, maar waarmee je wel een top 3 positie in de zoekmachines kunt innemen. Per saldo levert dat meer bereik en interactie op.

7. De content bewijst de kwaliteiten van je merk/bedrijf

Heb je bepaalde kernkwaliteiten of merkwaarden voor je bedrijf gedefinieerd, controleer dan of deze ook terugkomen in de uitingen die je maakt. Je content moet in lijn zijn met je merk en alles wat je doet. Niet ieder stuk content kan alle merkwaarden versterken, maar als je aanhoudt dat alle nieuwe content ten minste één merkwaarde ondersteunt, ben je op de goede weg om met je content ook aan je merkidentiteit te bouwen. In dit artikel besteden we daar uitgebreid aandacht aan.

8. De content is deelbaar

Natuurlijk kunt je zelf content verspreiden. Via je site, verkoopkanalen en social media. Maar idealiter gaan anderen je uitingen voor je delen, zodat je bereik enorm toeneemt. In dat geval moet je content niet alleen onderscheidend en van kwaliteit zijn, maar ook deelbaar. Koppel daarom aan elke vorm van content de mogelijkheid om deze via kanalen te delen. Moedig dat ook concreet aan, want soms moet je mensen echt op het idee brengen dat content interessant is voor hun vrienden of relaties.

Wanneer content op social media gedeeld wordt, vergroot dat je zichtbaarheid. Die extra zichtbaarheid heeft als extra voordeel dat ook meer mensen en sites naar je content zullen linken. Dat komt je positie in Google ten goede en zorgt voor meer verkeer naar je website. Zo kunnen social media shares als een vliegwiel functioneren.

9. De content is niet promotioneel van aard

Geen enkele doelgroep houdt van promoties. Punt. Maak de inhoud van je uitingen daarom niet promotioneel van aard, maar houd deze objectief en waardevol. Spreek niet over je merk, je propositie en merkvoordelen, maar laat de lezer/luisteraar/kijker zelf zijn conclusies trekken over de kwaliteit die je biedt. Ga je toch expliciete promoties koppelen aan je content, dan wordt je content minder gelezen, minder gedownload, minder gedeeld en minder gewaardeerd.

10. De content biedt kansen voor een follow-up

Als iemand je content heeft gelezen, gedownload of ontvangen, dan wil je graag een vervolgtraject voor deze lead opzetten, zodat je contact kunt houden en gedurende langere tijd je waarde kunt bewijzen. ‘Losse’ stukken content bieden daarvoor geen basis. Zorg daarom voor content die uit meerdere onderdelen bestaat die elkaar op een logische manier kunnen opvolgen en versterken.

 

Vind je het zelf lastig om echt effectieve content te maken?

Dan staan onze redacteuren voor je klaar. Zij zijn gespecialiseerd in tal van onderwerpen. Van duurzaamheid tot wijn en horeca. Van B2B dienstverlening tot reizen. En van zorg tot verzekeringen. Je kunt gebruik maken van een van onze content abonnementen of we maken een voorstel op maat.

Content creatie uitbesteden

 

Over Linda Krijns

Linda Krijns is oprichter en drijvende kracht achter contentmarketingbureau Sstroop. Ze helpt bedrijven bij het vergroten van hun zichtbaarheid en het trekken van klanten. Niet door te schreeuwen dat je er bent, maar door geruisloos (sst) te laten zien hoe goed je bent aan nieuwe en bestaande klanten. Met de online technieken van nu.

© Sstroop 2012-2018