De 10 geboden voor goede content

Update: 10 januari 2024

Goede content is content die je doelgroep waardeert en die bijdraagt aan de doelstellingen van je bedrijf. De definitie van goede content zal daarom van bedrijf tot bedrijf verschillen. Maar waar moet content aan voldoen om echt te werken voor je merk of bedrijf? De 10 ‘geboden’ voor goede content helpen je om goede, effectieve content te maken.

1. De inhoud van je content is geverifieerd

Als je waardevolle informatie deelt moet deze wel kloppen. Dat lijkt een open deur, toch is dit het  eerste ‘gebod’, omdat onderzoek laat zien dat als mensen denken dat je content niet accuraat is, zij je merk minder waarderen. Maar liefst 38% van de consumenten geeft aan dat accurate content met kloppende informatie voor hen het belangrijkst is (bron: Adobe Content Survey). En in deze tijden vol nepnieuws en AI-gegenereerde content is de wens om geverifieerde content voorgeschoteld te krijgen alleen maar toegenomen. Zorg dus dat je een controlerende stap opneemt in je proces van content creatie. Check en dubbelcheck of alles wat je deelt juist en actueel is.

geverifieerde content is noodzakelijk als mensen je moeten vertrouwen

 

2. De content is goed geschreven of geproduceerd

Ambieer je een kwaliteitsuitstraling dan moet deze uit alles blijken. Niet alleen moet de inhoud waardevol zijn, dat geldt ook voor de verpakking. Teksten zijn goed geschreven, alles is professioneel vormgegeven en de vorm waarin je je informatie deelt moet prettig hanteerbaar zijn. 

 

3. De boodschap is relevant voor je doelgroep

Dit lijkt op het eerste gezicht misschien vanzelfsprekend. Maar toch verdient dit aspect extra aandacht als je bedenkt dat mensen uit je doelgroep verschillende fasen doorlopen. Soms hebben ze wat kennis of informatie nodig. Soms willen ze hulp bij het maken van een afweging. Anderen hebben alleen nog een laatste duwtje nodig om met je in zee te gaan. Die verschillende fasen in de zogenaamde klantreis vragen om verschillende soorten content. In dit artikel lees je welke content past bij de verschillende klantreisfasen.

4. Goede content is onderscheidend

Als je concurrenten of andere partijen al bepaalde kennis hebben gedeeld, moet je je afvragen of jij soortgelijke content wilt maken. Als jouw content te veel op die van anderen lijkt, zal deze waarschijnlijk weinig gewaardeerd worden. Bovendien is het lastig om die lookalike content goed vindbaar en zichtbaar te krijgen. Maar het grootste bezwaar is dat lookalike content weinig bijdraagt aan jouw reputatie en expertmerk.

Zorg daarom dat je content onderscheidend is. Bijvoorbeeld door:

  • Verder of dieper te gaan dan concurrerende content
  • Completer te zijn
  • Een eigen mening of visie uit te dragen
  • Eigen data en voorbeelden te delen
  • Je kennis in een andere vorm te delen waardoor je impact realiseert

 

Toegegeven: een enkele keer kan het wel slim zijn om soortgelijke content te maken als je concurrent. Bijvoorbeeld als de inhoud onmisbaar is voor je bedrijf en zonder deze informatie niet geloofwaardig zou zijn. 

Maar content wint aan kwaliteit én impact als deze onderscheidend is.

onderscheidende content

 

5. Er is voldoende vraag naar

Al is je blog, podcast of video nog zo goed, wanneer slechts een beperkt deel van je doelgroep er belangstelling voor heeft, dragen ze onvoldoende bij aan je doelstellingen. Onderzoek daarom eerst waar je doelgroep belangstelling voor heeft en waar zij naar zoekt. Stel vast naar welke onderwerpen de vraag het grootst is en neem die als uitgangspunt mee in je contentstrategie.

 

6. Het biedt kansen in Google of op social media

In de strijd om zichtbaarheid van je content is het natuurlijk belangrijk dat je content gezien wordt. Dat betekent dat deze een redelijke kans moet maken om de eerste pagina met zoekresultaten in Google te halen.

Denk wat zicht- en vindbaarheid betreft ook verder dan Google, want er zijn meer zoekmachines die veel gebruikt worden. YouTube is daar een goed voorbeeld van maar er zijn meer plekken waar mensen gericht zoeken.

Afhankelijk van je onderwerp kan de concurrentie voor de eerste posities in zoekmachines enorm zijn. Zoek dan naar niches, die wellicht een kleiner volume opleveren, maar waarmee je wel een top 3 positie in de zoekmachines kunt innemen. Per saldo levert dat meer bereik en interactie op.

7. De content bewijst de kwaliteiten van je merk/bedrijf

Heb je bepaalde kernkwaliteiten of merkwaarden voor je bedrijf gedefinieerd, controleer dan of deze ook terugkomen in de uitingen die je maakt. Je content moet in lijn zijn met je merk en alles wat je doet. Niet ieder stuk content kan alle merkwaarden versterken, maar als je aanhoudt dat alle nieuwe content ten minste één merkwaarde ondersteunt, ben je op de goede weg om met content ook aan je merkidentiteit te bouwen.

zorg dat je content gemakkelijk deelbaar is via social media, mail of app

8. De content is deelbaar

Natuurlijk kunt je zelf content verspreiden. Via je site, verkoopkanalen en social media. Maar idealiter gaan anderen je uitingen voor je delen, zodat je bereik enorm toeneemt. In dat geval moet je content niet alleen onderscheidend en van kwaliteit zijn, maar ook interessant, leuk of bijzonder genoeg om met anderen te delen.

Die extra zichtbaarheid heeft als extra voordeel dat ook meer mensen en sites naar je content zullen linken. Dat komt je positie in Google ten goede en zorgt voor meer verkeer naar je website. Als mensen jouw content delen via social media, mail of WhatsApp functioneert dat als een vliegwiel voor je zichtbaarheid.

 

9. Balanceer waarde met promotie

Niemand houdt van al te opzichtige promoties. Maar men wil wel graag waarde of dat nu kennis, inspiratie of entertainment is. En een deel van deze mensen waarderen dat zodanig dat ze vervolgens echt wel openstaan voor een aanbod. De kunst is om dat in balans te houden en daar bestaan helaas geen standaard formules voor. Het is vaak zaak om het te testen en te varen op je kennis van de doelgroep om de juiste mix tussen waarde en promotie te vinden. In de praktijk zie ik vaak dat veel kennisondernemers en organisaties te weinig promotioneel zijn. Dus plaats in ieder geval een passend aanbod bij ieder artikel op je site en in iedere nieuwsbrief. 

 

10. De content biedt kansen voor een follow-up

Als iemand je content heeft gelezen, gedownload of ontvangen, dan wil je graag een vervolgtraject voor deze lead opzetten, zodat je contact kunt houden en gedurende langere tijd je waarde kunt bewijzen. ‘Losse’ stukken content bieden daarvoor geen basis. Zorg daarom voor content die uit meerdere onderdelen bestaat die elkaar op een logische manier kunnen opvolgen en versterken.

 

Goede content maken!

Goede of effectieve content begint altijd met een uitgekiende contentstrategie. Met een contentstrategie doe je de juiste dingen, niet te weinig én niet te veel. Dat geeft je rust en zekerheid. Ik kan je daar op drie manieren mee helpen, zie onderstaande opties.

Content Strategiedag voor content met impact

Een effectieve contentstrategie & plan in één dag.

Waarmee jouw expertise (eindelijk) gezien en gewaardeerd wordt.

Aan het eind van de dag weet je exact welke content je waar en in welke vorm kunt delen met jouw doelgroep. En doe je niet te weinig, niet te veel, maar precies de juiste dingen.

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp