Goede content is content die je doelgroep waardeert en die bijdraagt aan de doelstellingen van je bedrijf. De definitie van goede content zal daarom van bedrijf tot bedrijf verschillen. Maar waar moet content aan voldoen om echt te werken voor je merk of bedrijf? Deze 10 ‘geboden’ voor content helpen je op weg om dat vast te stellen.
1. De inhoud van je content is geverifieerd
Als je waardevolle informatie deelt moet deze wel kloppen. Dat lijkt een open deur, toch is dit het eerste ‘gebod’, omdat onderzoek laat zien dat als mensen denken dat je content niet accuraat is, zij je merk minder waarderen. Maar liefst 38% van de consumenten geeft aan dat accurate content met kloppende informatie voor hen het belangrijkst is (bron: Adobe Content Survey). En in deze tijden vol nepnieuws is de wens om geverifieerde content voorgeschoteld te krijgen alleen maar toegenomen.
Dat betekent geenszins dat je controversiële onderwerpen of onderwerpen waar nog lang niet alles zeker is, moet mijden. Juist content die stelling durft te nemen, creëert namelijk fans. En tegenstanders… Zorg dan echter wel dat je zelf met correcte data en informatie komt.
Maak dus niet alleen veilige keuzes in je onderwerpen, maar zorg ervoor dat alles wat je deelt dubbel gecheckt is.
2. De content is goed geschreven of geproduceerd
Je content zegt alles over je merk. Ambieer je een kwaliteitsuitstraling dan moet deze ook uit alles blijken. Niet alleen moet de inhoud waardevol zijn, dat geldt ook voor de verpakking. Teksten zijn goed geschreven, alles is professioneel vormgegeven en de vorm waarin je je informatie deelt moet prettig hanteerbaar zijn. Over het (laten) maken van effectieve content lees je hier meer.
3. De boodschap is relevant voor je doelgroep
Je content moet een oplossing naderbij brengen. Voor een brandend probleem dat iemand heeft of voor een zogenaamde HoeDoe vraag. Of je biedt een blik achter de schermen waardoor iemand je bedrijf en visie leert kennen. En alternatief is dat je iemand inspireert of entertaint met je content, maar ook die content moet relevant zijn voor je doelgroep.
4. Goede content is onderscheidend
Als je concurrenten of andere partijen al bepaalde kennis hebben gedeeld, is het niet verstandig soortgelijke content te maken. Die wordt weinig gezien en weinig gewaardeerd. In plaats daarvan kun je beter op zoek naar content die er nog niet is of die qua inhoud, vorm, gebruiksgemak of originaliteit iets toevoegt aan bestaande content van concurrenten.
Een enkele keer kan het wel slim zijn om soortgelijke content te maken als je concurrent. Bijvoorbeeld als de inhoud onmisbaar is voor je bedrijf en zonder deze informatie niet geloofwaardig zou zijn. Of wanneer je zeker weet dat je andermans content in kwaliteit én bereik kunt overtreffen.
Maar content wint aan kwaliteit én impact als deze onderscheidend is.
5. Er is voldoende vraag naar
Al is je blog, podcast of video nog zo goed, wanneer slechts een beperkt deel van je doelgroep er belangstelling voor heeft, dragen ze onvoldoende bij aan je doelstellingen. Onderzoek daarom eerst waar je doelgroep belangstelling voor heeft en waar zij naar zoekt. Stel vast naar welke onderwerpen de vraag het grootst is en neem die als uitgangspunt mee in je contentstrategie.
6. Het biedt kansen in Google of op social media
In de strijd om zichtbaarheid van je content is het natuurlijk belangrijk dat je content gezien wordt. Dat betekent dat deze een redelijke kans moet maken om de eerste pagina met zoekresultaten in Google te halen.
Denk wat zicht- en vindbaarheid betreft ook verder dan Google. YouTube is bijvoorbeeld de een na populairste zoekmachine en Facebook is nummer drie. Als het je lukt om daar zichtbaar te zijn heeft dat veel voordelen.
Afhankelijk van je onderwerp kan de concurrentie voor de eerste posities in zoekmachines enorm zijn. Zoek dan naar niches, die wellicht een kleiner volume opleveren, maar waarmee je wel een top 3 positie in de zoekmachines kunt innemen. Per saldo levert dat meer bereik en interactie op.
7. De content bewijst de kwaliteiten van je merk/bedrijf
Heb je bepaalde kernkwaliteiten of merkwaarden voor je bedrijf gedefinieerd, controleer dan of deze ook terugkomen in de uitingen die je maakt. Je content moet in lijn zijn met je merk en alles wat je doet. Niet ieder stuk content kan alle merkwaarden versterken, maar als je aanhoudt dat alle nieuwe content ten minste één merkwaarde ondersteunt, ben je op de goede weg om met content ook aan je merkidentiteit te bouwen.
8. De content is deelbaar
Natuurlijk kunt je zelf content verspreiden. Via je site, verkoopkanalen en social media. Maar idealiter gaan anderen je uitingen voor je delen, zodat je bereik enorm toeneemt. In dat geval moet je content niet alleen onderscheidend en van kwaliteit zijn, maar ook interessant, leuk of bijzonder genoeg om met anderen te delen.
Die extra zichtbaarheid heeft als extra voordeel dat ook meer mensen en sites naar je content zullen linken. Dat komt je positie in Google ten goede en zorgt voor meer verkeer naar je website. Zo kunnen social media shares als een vliegwiel functioneren.
9. De content is niet promotioneel van aard
Geen enkele doelgroep houdt van promoties. Punt. Maak de inhoud van je uitingen daarom niet promotioneel van aard, maar houd deze objectief en waardevol. Spreek niet over je merk, je propositie en merkvoordelen, maar laat de lezer/luisteraar/kijker zelf zijn conclusies trekken over de kwaliteit die je biedt. Ga je toch expliciete promoties koppelen aan je content, dan wordt je content minder gelezen, minder gedownload, minder gedeeld en minder gewaardeerd.
10. De content biedt kansen voor een follow-up
Als iemand je content heeft gelezen, gedownload of ontvangen, dan wil je graag een vervolgtraject voor deze lead opzetten, zodat je contact kunt houden en gedurende langere tijd je waarde kunt bewijzen. ‘Losse’ stukken content bieden daarvoor geen basis. Zorg daarom voor content die uit meerdere onderdelen bestaat die elkaar op een logische manier kunnen opvolgen en versterken.
Vind je het zelf lastig om echt effectieve content te maken?
Vind je het lastig om goede content te maken? Dan staan onze redacteuren voor je klaar. Zij zijn gespecialiseerd in tal van onderwerpen. Van recruitment tot onderwijs en van marketing tot horeca. Je kunt gebruik maken van een van onze content abonnementen of we maken een voorstel op maat om in keer een grote hoeveelheid content te maken. Bijvoorbeeld voor de lancering van een (vernieuwde) website of van een nieuwe dienst of product.