7x onderscheidende content maken

Als je echt iets wilt bereiken met je content heb je onderscheidende content nodig. Dat klinkt lastig en tijdrovend, maar dat hoeft het gelukkig niet te zijn. Met deze 7 manieren steekt jouw content ver uit boven de middelmaat.

 

Waarom je onderscheidende content nodig hebt

Alles is al eens gedaan. Het is een illusie om te denken dat jouw content de eerste of enige in zijn soort is. Bovendien wordt er zoveel content gemaakt dat jouw doelgroep iedere dag een bombardement van content voor de kiezen krijgt. En die doelgroep heeft het toch al druk.

Dus ja, je content moet opvallen en vervolgens anders zijn dan soortgelijke content die anderen produceren. En dat kan, als je een van de volgende 7 invalshoeken of tactieken gebruikt.

 

1. Formuleer een scherpe boodschap

Maak content die een duidelijke mening vertegenwoordigt. Deel inhoud die iets anders zegt dan wat alle anderen zeggen en misschien wel tegendraads is. Deel een geheel nieuw inzicht of gegeven.  Of deel een verhaal dat volkomen oprecht en authentiek is en dat helemaal weergeeft wat jij meemaakt of waar jij voor staat.

 

2. Helpende en verdiepende content

Veel content bestaat uit tamelijk obligate tips of een lijstje. Nu kunnen lijstjes zeker handig zijn en scoren, maar als je een lijstje met tips of helpende informatie maakt, ga dan een stap verder. Geef extra verdieping of unieke tips die men elders niet vindt. Dat betekent vaak dat je hier je beste content deelt met misschien wel informatie die je elders tegen betaling aanbiedt. Denk dan aan de inhoud van een boek waar je hoofdstukken uit deelt of elementen uit een betaalde training of service. Je geeft uiteraard niet alles gratis weg maar gaat wel een stap verder dan anderen. Zo krijgt de lezer, kijker of luisteraar de indruk dat jij hen echt helpt om een probleem op te lossen of een vraag te beantwoorden.

3. Intrigerende content

Met intrigerende content breng je iets anders dan anders. Bijvoorbeeld door het in een andere (ongebruikelijke, vernieuwende) vorm te gieten. Door een verhaal of waargebeurde ervaring te delen. Of door een blik achter de schermen te geven, want mensen voelen zich graag onderdeel van een inner circle. Intrigerende verhalen, inzichten en ervaringen vormen een perfecte manier om onderscheidende content te maken. Vaak ben je dan geneigd om het te moeilijk te maken, maar als je het dicht bij jezelf houdt en letterlijk dichtbij huis of bedrijf zoekt zal je zien dat je het zeker hebt.

 

4. Trendsettende OF Tijdloze content

Je kunt je ook onderscheiden door trendsettende of juist tijdloze content te maken. Met trendsettende content signaleer je een nieuwe trend, een nieuw inzicht of deel je nieuwe onderzoeksdata. Daarmee laat je zien dat je voorop loopt.

Bij tijdloze content kies je juist voor het tegenovergestelde door evergreen content te maken (die je wel ieder kwartaal naloopt op actualiteit). Wat tijdloze content is verschilt per vakgebied en branche, maar kijk dan naar vragen waar mensen jarenlang naar zoeken. Zo vind je op deze site een artikel over contentmarketing doelstellingen dat al jarenlang veelgelezen is.


onderscheidende content maken met deze 7 tips Om gezien en onthouden te worden heeft je content onderscheidend vermogen nodig

SHIT content dus

Scherpe, Helpende, Intrigerende en Trendsettende dan wel Tijdloze content noem ik altijd SHIT content. Misschien geen fraaie naam, maar het helpt je wel om ze te onthouden. Die criteria zijn een eerste begin om content te maken die duidelijk anders dan anders is.

Maar er zijn nog drie manieren om onderscheidende content te maken. Je kunt je namelijk ook onderscheiden door:

 

5. Door gaan waar anderen stoppen

Een vijfde manier om je te onderscheiden met content is om door te gaan waar anderen stoppen. Maak een extra verdiepingsslag en geef weg wat je concurrenten voor zich houden. Een voorbeeld? In de  inhaakkalender op deze site vind je natuurlijk allerlei speciale dagen terug die inhaakkansen bieden. Maar dat soort inhaakkalenders zie je op meer plekken. Daarom heb ik hem aangevuld met allerlei nationale en internationale evenementen: vak- en publieksbeurzen, culturele happenings, belangrijke sportwedstrijden en nog wat politieke momenten. Die bieden in mijn ogen meer zakelijke inhaakkansen dan een lijstje met speciale dagen. Dat is meer werk, maar ik denk dat die kalender er beter door wordt. En daar gaat het om. 

 

6. Kies voor andere vormen 

Geschreven artikelen zijn waardevol, maar als vorm hebben ze veel concurrentie. Kijk daarom eens of je content in een andere vorm kunt vatten. Liefst een andere vorm die concurrerende website nog niet hebben, bijvoorbeeld een:

  • Interactieve afbeelding of infographic
  • Animatie
  • Test met handreikingen of persoonlijke feedback bij de uitslag
  • Video of webinar
  • Podcast, podcastserie of audioboek.

Deze hebben een wat hogere drempel om te maken en dat is de mogelijk reden waarom je concurrenten ervan afzien. Maar een ander format dan tekst biedt vaak meer mogelijkheden om je boodschap goed voor het voetlicht te krijgen en het is vaak onderscheidend.

voorbeelden interactieve content

7. Niet alles gratis weg te geven

Een misverstand bij contentmarketing is dat je je content altijd gratis weggeeft. Maar dat is dus echt een misverstand en helemaal niet nodig. Sterker nog: door er een (bescheiden) prijskaartje aan te hangen, maak je die content in de ogen van je doelgroep extra waardevol.

Het werkt extra goed als je producten of diensten in een wat hogere prijssegment vallen. Dan kan de prijs een drempel opwerpen om kennis te maken.

Door een deel van je kennis of expertise tegen een toegankelijke prijs ‘weg te geven’ sla je drie vliegen in een klap.

 

1. Je vermindert risico’s

Allereerst geef je iemand de kans om op een veilige manier te proeven van je expertise of diensten. Door de bescheiden prijs loopt deze namelijk weinig risico en omdat mensen risico mijden is dat een voordeel.

 

2. Je benadrukt de waarde

Maar ten tweede laat je vooral zien dat deze content waardevol is. En dat is een perfecte manier om onderscheidende content te maken. Zeker als je daarbij ook voor een vorm kiest die in de ogen van je doelgroep die prijs nog extra rechtvaardigt. Bijvoorbeeld een e-book of audioboek, een online video of een uitgebreide handleiding. Maar ook een proefperiode of een evenement. Let wel op dat als je een prijs koppelt aan een deel van je content, deze klopt met het totale prijsbeleid dat je hanteert in je marketing.

 

3. Die content wordt echt benut

Hoeveel gratis checklists, e-books en handleidingen heb je zelf in een digitaal mapje staan maar nog steeds niet gebruikt…?

Door er een prijskaartje aan te hangen vergroot je de kans dat iemand die content echt gaat benutten. Door het te lezen of toe te passen. Als je content echt benut wordt heeft die veel meer impact, word je beter onthouden en onderscheid je je van concurrenten.

En daar ging het nou net om!

 

Meer over onderscheidende content