Zoekmachines veranderen, betekent dat minder sitebezoekers?

Update artikel: 18 januari 2024

Bij de eerste versie van dit artikel in februari 2023 praatte iedereen over ChatGPT en Google Bard. De verwachting was dat deze AI-tools de zoekmachine Google gingen verdringen of veranderen. Zo’n verschuiving kan gevolgen hebben voor jouw website en ervoor zorgen dat je straks minder sitebezoekers trekt.

Hoe zit dat en hoe ga je daarmee om? Daarvoor lees je in dit artikel verschillende suggesties.

 

Minder sitebezoekers via Google en Bing?

Wanneer je een website hebt, komen daar bezoekers via de organische zoekresultaten. Mensen tikken daar een vraag in en komen op jouw website als Google of Bing denkt dat op jouw site een passend antwoord op die vraag te vinden is. Daar zien bezoekers als het goed is ook wat je nog meer aanbiedt behalve dat ene artikel of antwoord. Een deel van hen onthoudt je vervolgens, neemt contact op  of wordt zelfs direct klant.

Met de komst van nieuwe AI-tools is de kans aanwezig dat mensen straks niet of minder googelen maar dat ze bijvoorbeeld ChatGPT gaan gebruiken. Bard wordt onderdeel van de Google zoekmachine en gaat die ook flink veranderen omdat het andere principes gebruikt om een goed antwoord te geven. En wie weet komt er later een nog betere AI-tool die mensen gaan gebruiken om antwoorden te vinden.

Is dat een probleem? Trekt je website daardoor straks minder bezoekers via de organische zoekresultaten? Dat zou inderdaad kunnen, maar je hoeft niet te wanhopen.

 

De noodzaak van sitebezoek wordt kleiner

Een toekomstig probleem met de antwoorden die deze AI-tools geven is dat ze mogelijk informatie van jouw website gebruiken voor dat antwoord, maar niet vermelden dat jouw site gebruikt is. ChatGPT gaat geen lijstje met websites laten zien waar iemand het antwoord op een vraag kan vinden. ChatGPT geeft ‘gewoon’ een veelomvattend of juist simpel antwoord; net wat het denkt dat het beste is. Als Google denkt dat het resultaat daar beter van wordt, zal Bard dat ook niet gaan doen. Bing Chat geeft wel bronnen bij antwoorden, maar wordt minder gebruikt door mensen die iets zoeken.

Dat betekent dat de kans groot is dat minder mensen je website bezoeken. Maar het betekent waarschijnlijk ook dat mensen straks niet weten dat jouw site de echte bijbehorende expertise toont. Dit gaat ten koste van jouw naamsbekendheid en reputatie als expert.

Is AI dan een bedreiging?

Mogelijk wel, het ligt eraan hoe je ernaar kijkt. 

Veel bezoekers komen waarschijnlijk nu naar je website omdat ze daar het antwoord op een vraag kunnen vinden. Dat draait vaak om informatie. Antwoorden geven op informatieve vragen kan een ChatGPT wel overnemen van de zoekmachines in hun huidige vorm. Maar er zijn meer soorten vragen waarvoor mensen zoekmachines gebruiken dan informatieve vragen. Daar ligt een kans, want veel websites hebben die zoekvragen nog niet allemaal even goed beantwoord.

Ga je dat wel doen, dan zie je straks waarschijnlijk wel een daling in aantallen bezoekers, maar hoeft dat nog geen ramp te betekenen voor de effectiviteit van je website. Daarnaast zijn er nog twee kansen en al die kansen om slim om te gaan met de veranderingen in zoekgedrag en seo wil ik hier toelichten.

Kans 1: speel in op andere zoekintenties

Makers van seo content onderscheiden 4 soorten zoekintenties:
  1. informatief
  2. navigatie
  3. commercieel
  4. transactiegericht

Die informatieve zoekintentie wordt straks deels op een andere manier bediend en leidt dan waarschijnlijk tot minder sitebezoek. Maar de andere drie zoekintenties zijn wel degelijk interessant. Het zijn mensen die iets op je site willen zoeken, maar nog wel een zoekmachine gebruiken om dat rechtstreeks te vinden (navigatie intentie). En het zijn mensen die wel een aanschaf overwegen of zelfs al weten dat ze die echt willen doen, maar nog de laatste benodigde informatie zoeken.

Kwaliteit boven kwantiteit

Die drie andere zoekintenties gaan bijna altijd om (veel) lagere aantallen. Dat maakt dat ze op veel websites nog ondergeschikt zijn in de content aandacht die ze kregen. Maar wanneer je je in die andere intenties verdiept en kijkt welke andere zoekintenties wel gebruikt worden en daar content voor maakt dan sla je twee vliegen in een klap. Je compenseert een klein deel van het verlies aan bezoekers met een informatieve intentie. Dat zal een beperkte compensatie zijn, maar daar staat tegenover dat je meer mensen trekt met een vorm van koopintentie. Dat vergroot het rendement van je site. Minder bezoekers, maar wel gerichter.
andere belangrijke zoekmachines behalve Google en Bing

Kans 2: andere zoekmachines beter benutten

Als je erover nadenkt is het niet slim om afhankelijk te zijn van een partij. Het is dus beter om de bronnen van sitebezoekers beter te spreiden. Maar het vraagt vaak wel meer werk en daarom was het wel fijn dat je met seo content en kennis van zoekmachines toch veel kon bereiken tegen relatief lage kosten. Nu dat waarschijnlijk gaat veranderen is het slim om je daar op voor te bereiden en ook andere zoekmachines beter of alsnog in te zetten.

Kijk eens opnieuw naar je bedrijf, je expertise en je doelgroep. Wat en hoe zoekt die doelgroep nu? Vooral via Google of Bing of zijn er ook andere zoekplekken?

Er zijn nog een paar zoekmachines die intensief benut worden door veel mensen die zoeken naar antwoorden, oplossingen en producten. Kijk dan vooral naar:

  1. YouTube
    Na Google en Google Afbeeldingen de nummer 3 zoekmachine ter wereld.
  2. Pinterest
    Of deze zoekmachine voor jou kan werken is wel sterk product- en doelgroepafhankelijk.

Podcast: maak geen content speciaal voor Google (meer)

De Google zoekmachine gaat in 2023 flink veranderen. Ontdek hoe je daar mee om kunt gaan.

Kans 3: ander bezoekersverkeer laten groeien

Ten slotte heb je meer bezoekersstromen naar je website waar je mogelijk meer uit kunt halen. Dan denk ik aan:
  • Verkeer via e-mailmarketing Met nieuwsbrieven en andere mails kun je relevante bezoekers trekken.
  • Gastblogs op externe websites Dat is niet alleen goed voor je naamsbekendheid en reputatie, maar de links vanuit die gastblogs sturen bovendien gericht geïnteresseerde en relevante bezoekers naar je site.
  • Facebook, Instagram, TikTok en LinkedIn Ook hier zoeken mensen naar experts en interessante bronnen dus dit kan een kans bieden afhankelijk van wat je biedt en voor wie dat interessant is.

Het is altijd goed om minder van een specifieke bron afhankelijk te zijn. Of dat nu om klanten, omzet of dus websitebezoekers gaat. Kijk daarom nu al gericht naar alternatieven en bouw aan andere bronnen van bezoekers.

Kans 4: speel in op antwoordfuncties van zoekmachines 

Als je zelf iets googelt heb je ongetwijfeld de sectie ‘Meer om te vragen’ gezien. Daar licht Google gerelateerde vragen én hun antwoorden uit.

Als Google hier jouw antwoorden bij die vragen laat zien, is dat alsnog een manier om met je kennis in beeld te komen. Het vraagt wel enige aanpassing van de content op je website: 

  • Formuleer de vraag duidelijk (in een kopje)
  • Geef een kernachtig antwoord
  • Zet de kernvraag van een blog direct aan het begin (val met de deur in huis)

Daarnaast kun je andere maatregelen nemen, zoals werken aan de autoriteit van je website. In dit praktische artikel op Frankwatching lees je meer over het optimaliseren voor antwoorden. 

Bereid je voor op seo veranderingen

Mijn belangrijkste advies is om bij te blijven met seo-veranderingen en daar op in te spelen met je content. Kijk welke van de vier genoemde kansen goed aansluiten bij je huidige marketing en waar je denkt dat jij resultaat mee kunt behalen. Kijk daarvoor ook naar je totale contentstrategie. Mogelijk kun je met sommige acties meerdere doelen dienen en zowel een grote daling in aantallen bezoekers compenseren als een ander contentdoel dienen. 

En bedenk dat deze AI-ontwikkelingen niet alleen een bedreiging zijn, maar dat ze je ook kansen bieden voor je content.

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp