Zo ben je concurrenten in Google te slim af

Hoe kun je nou beter vindbaar zijn in Google? Om een goed antwoord op die vraag te krijgen moet je onder andere je concurrentie in Google analyseren. Want je concurrenten zijn in feite degenen die verhinderen dat jij een hogere positie weet te bereiken.

Bij zo’n analyse van je concurrenten in Google spelen drie dingen een rol:

  1. Wie zijn je concurrenten?
  2. Waarom zijn zij succesvol?
  3. Welke van hun tactieken kun jij ook toepassen?

Je concurrenten in Google in kaart brengen

Het begint natuurlijk met het inventariseren van die concurrenten. Dat kun je op twee manieren doen. Dat kun je het gemakkelijkst doen met tools als SEMrush of Ahrefs. Zij kunnen je snel laten zien met welke websites je veel gemeen hebt qua zoekwoorden en vindbaarheid. Maar ook welke websites je concurrent zijn voor specifieke zoekopdrachten.

De tweede manier is om handmatig te kijken. Door een lijst te maken van wat voor jou belangrijke zoekwoorden zijn  en door die vervolgens te googelen. Dan zie je daar waarschijnlijk bepaalde concurrenten of concurrerende websites steeds terugkomen.

 

Het succes van concurrenten in Google analyseren

Vervolgens ga je analyseren waarom die concurrenten hoog in Google staan. Wat doen zij anders of beter dan wat jij met jouw website doet? Dan zie je vaak soorten oorzaken:

  1. Hun website is sneller en technisch beter of gebruiksvriendelijker
  2. Hun website heeft een hogere domeinautoriteit
  3. Ze hebben betere content en beter matchende antwoorden op zoekvragen
  4. Ze passen on-page SEO beter toe
  5. Ze richten zich meer op de zogenaamde Rich Snippets

Stappenplan leren van concurrenten in Google

Die vijf basisvoorwaarden kun je vertalen naar vijf stappen om zelf een hogere positie in Google te bereiken. De eerste twee stappen vormen belangrijke basics die je op orde moet hebben.

1. Je website is snel en technisch op orde

Google geeft de voorkeur aan websites die snel laden, zeker op mobiel. Daarnaast moet je website op mobiel makkelijk te navigeren zijn. Mensen moeten niet onbedoeld verkeerd kunnen klikken en teksten moeten voldoende groot en goed ingedeeld zijn. Gebruikersvriendelijkheid staat dus voorop. Daarnaast wil je binnen je website geen doodlopende links hebben. Als je die basics op orde hebt, geef je Google het signaal dat je website goed wordt onderhouden en dat die prettig in gebruik is. Dat is namelijk wat Google wil: goed bruikbare zoekresultaten opleveren zodat mensen Google als zoekmachine blijven gebruiken.

 

2. Je website heeft voldoende domeinautoriteit

De domeinautoriteit van je website heeft niets te maken met de autoriteit van de kennis die je deelt. Het betreft de autoriteit van je website in de ogen van Google. Nou doet Google zelf geen uitspraken over de autoriteit van websites, maar met behulp van tools kun je wel redelijk inschatten of andere sites een hogere dan wel lagere domeinautoriteit hebben dan die van jou.

Met de gratis Chrome-extensie van Moz, kun je zien wat de autoriteit van een website is, uitgedrukt in getal tussen 1 en 100. In het voorbeeld zie je bijvoorbeeld dat de NOS een 90 scoort.

Als andere sites een veel hogere autoriteit hebben dan jouw website, dan is dat een van de redenen waarom Google de voorkeur geeft aan die andere websites. Nu is die domeinautoriteit niet altijd doorslaggevend, want soms zie je dat een website met een lagere autoriteit wel hoger kan scoren. Google kijkt  namelijk ook naar de autoriteit van een bepaalde pagina.

Voorbeeld Moz domeinautoriteit

 

Wat bepaalt dan de domeinautoriteit van een website? Daar tellen allerlei factoren voor mee. Denk dan aan de kwaliteit van de content, de interne structuur, de leeftijd van de site en het aantal inkomende links. Heeft jouw website een lagere domeinautoriteit dan die van concurrerende sites, dan zijn dat factoren waar je aan moet werken. Kijk dan waarom die sites een hoge autoriteit hebben en vaak zie je dan dat ze veel inkomende links hebben. Probeer die dan ook te realiseren.

3. Zorg voor het beste antwoord op een zoekvraag

Het is zaak om betere content te maken dan je concurrenten en dat betekent betere content in de ogen van de mensen die zoeken. Dus niet per se beter in de ogen van jou als afzender. Je kunt zelf bedenken wat iemand moet weten, maar belangrijker is dat mensen echt vinden wat ze zoeken. Vaak geeft de gemiddelde tijd die iemand op je site besteedt wel aan of ze daar interessante materie hebben gevonden.

Bedenk daarbij dat mensen allemaal haast hebben als ze iets googelen. Ze  willen een snel antwoord, dus zorg dat jouw antwoord snel zichtbaar is. Bijvoorbeeld door het bovenaan de pagina te vermelden en daaronder het antwoord verder uit te leggen.

Dat vraagt ook om een goed scanbare webpagina met een heldere en logische indeling. Met duidelijke koppen, voldoende witruimte, niet te lange alinea’s en visuals die de tekst ondersteunen. Die structuur helpt je ook bij je on-page seo in stap 4.

Probeer verder een zo goed mogelijke tekst te schrijven en illustreer die met pakkende voorbeelden en visuals. Of kijk of een video iets kan toevoegen aan het begrip en de waardering van de bezoeker. Rijkere content heeft vaak een streepje voor en afhankelijk van het onderwerp betekent dat soms ook dat de content langer en completer is.

4. Kijk naar de on-page seo van concurrenten

On-page SEO zijn de factoren op een pagina en op je site waarmee je de vindbaarheid optimaliseert. Dat draait onder andere om de titel, om H2- en H3 koppen en hoe je bepaalde keywords en de synoniemen ervan laat terugkomen in de tekst. Met de Moz-extensie kun je zien hoe andere websites dat doen en dat kan informatief zijn.

Daarnaast heb je zelf grip op de interne links en linkstructuur. Door pagina’s die met elkaar te maken hebben naar elkaar te laten verwijzen help je de bezoeker om meer relevante informatie te vinden. Die interne links zijn ook een aanwijzing voor Google dat hier meer interessante informatie te halen valt en hoe die pagina’s/onderwerpen zich op jouw site tot elkaar verhouden.

Door je belangrijkste pagina’s van veel interne links te voorzien, kun je Google laten weten dat dit belangrijke pagina’s op je site zijn (cornerstone content). Ook dat is een manier om die pagina’s hoger te krijgen in de zoekmachine.

5. Verdiep je in rich snippets

Rich snippets zijn de anders-dan-anders zoekresultaten. Vaak zie je 9 of 10 gewone zoekresultaten met een titel, een korte beschrijving en een linkje. Maar je hebt soms bijvoorbeeld ook bovenaan een resultaat waarin het antwoord op een zoekvraag al staat samengevat. Of er staat een bullet-lijstje bovenaan met een bullet-opsomming uit jouw artikel.

Die rich snippets staan bovenaan de zoekresultaten en trekken dus veel aandacht. Zie je daar een concurrent staan, bekijk dan hoe die dat gedaan heeft. Neem die tactiek over in de structuur van jouw pagina. Is jouw domeinautoriteit daarbij hoger of heb je meer links, dan is de kans aanwezig dat jouw inhoud bovenaan komt.

Een extra kans zijn antwoorden op gerelateerde vragen die je vaak halverwege de zoekresultaten ziet. Daar kun je eveneens op inspelen zodat jouw antwoord beter zichtbaar en je site beter vindbaar wordt.

voorbeeld Rich snippet samenvatting

Beter vindbaar dankzij je concurrenten

Wat je met deze vijf stappen waarbij je het succes van concurrenten in Google analyseert uiteindelijk bereikt is dat je zicht krijgt op hun tactieken. Zie je ze inspelen op on-page SEO? Zie je dat ze heel veel inkomen de links hebben? Zie je dat ze heel goede content maken en echt goede antwoorden geven op zoekvragen? Leer daarvan en kijk welke van deze tactieken je zelf kunt inzetten zodat jouw website beter vindbaar wordt.

Analyseer concurrenten met zoekwoordonderzoek

Een extra optie die je hebt is om gericht zoekwoordonderzoek te doen met specifieke tools. Met tools als Semrush en Ahrefs kun je namelijk analyseren waar concurrerende site beter op gevonden worden ten opzichte van jouw website en welke kansen dat jou biedt:

  • Op welke zoekwoorden is iemand anders beter vindbaar?
    Bedenk of die zoekwoorden voor jou relevant kunnen zijn.
  • Op welke zoekwoorden ben jij beter vindbaar?
    Zorg dat je die positie vasthoudt en misschien nog verder verbetert.
  • Onderzoek de zoekintentie achter interessante zoekwoorden
    Wordt je concurrent op zogenaamd transactionele of commerciële zoekopdrachten gevonden? Kijk of die voor jou haalbaar en interessant zijn.
  • Bekijk de concurrentiegraad van zoekopdrachten
    Sommige zoekopdrachten zijn pas haalbaar op de lange termijn en andere hebben minder concurrentie waardoor je daarvoor op korte termijn succes kunt boeken.

De 100% Expert Podcast op YouTube

Besteed deze concurrentieanalyses uit

Heb je geen zin om hiervoor tools aan te schaffen en kost handmatig onderzoek je te veel tijd, besteed het dan uit. Ik heb hiervoor de juiste tools in huis en dit soort analyses doe ik vaak als onderdeel van een contentstrategie. Boek zo’n analyse los of boek een Content Strategiedag. Zeker als verbeterde vindbaarheid een doel is van je content, dan doe ik deze analyses voor we samen aan de slag gaan met je content en strategie.

Content Strategiedag

Een effectieve contentstrategie & plan in één dag.

Waarmee jouw expertise (eindelijk) gezien en gevonden wordt.

Aan het eind van de dag weet je exact welke content je waar en in welke vorm kunt delen met jouw doelgroep. En doe je niet te weinig, niet te veel, maar precies de juiste dingen.

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp