De 5 vinkjes van goede contentkeuzes maken

Goede contentkeuzes maken is soms best lastig. Bijvoorbeeld omdat je zoveel content ideeën hebt dat het lastig kiezen is. Of omdat er intern gevraagd wordt om iets te delen waar je niet helemaal zeker van bent. Hoe maak je dan de juiste content keuzes? En hoe onderbouw je die? Dat kan met deze korte checklist en stel jezelf de volgende 5 vragen.

1 Is deze content relevant voor mijn doelgroep? ✔

Als het goed is maak je content in eerste instantie voor je doelgroep. Je wilt hen waarde bieden met advies, informatie of inspiratie. Op basis van onderzoek onder je doelgroep of met zoekwoordonderzoek kun je meestal de juiste onderwerpen en invalshoeken vinden.

Maar soms kun je vanuit eigen bevlogenheid of vanwege interne belangen toch geneigd zijn om iets te maken dat misschien niet 100% relevant is voor je doelgroep. Zijn er andere belangen die je niet kunt negeren, kijk dan hoe je de content zo kunt maken dat die toch relevant is voor je doelgroep. Onderzoek eventueel opnieuw welke verwante vragen er leven en hoe je daar op in kunt spelen met je content keuzes.

2 Draagt deze content bij aan mijn doelen? ✔

Als het goed is heb je voor jezelf of voor je organisatie een aantal harde marketingdoelen geformuleerd en daar meetbare KPI’s aan gehangen. Met een contentplan kun je vooraf goed indelen welke content welk doel dient en hoe die content dat doet. Maar daarnaast moet er altijd ruimte zijn voor flexibiliteit en voor content die inspeelt op nieuwe situaties of actualiteiten. En soms komen er ‘zo maar’ content ideeën op die heel aantrekkelijk lijken. Maar of ze ook echt aantrekkelijk ofwel effectief zijn weet je pas als je kritisch nagaat of die beoogde content ook echt aansluit op een bepaald doel. Vergroot het bijvoorbeeld de naamsbekendheid, het aantal bezoekers voor een bepaalde webpagina of de conversie?

Maak een strategisch contentplan

Handige en overzichtelijke stappen om een strategisch contentplan te maken dat je doelen helpt realiseren.

3 Zet de content aan tot actie OF heeft het intrinsieke waarde? ✔

In principe moet alle content zorgen voor een vervolgactie: mensen onthouden jou of je merk, bezoeken een webpagina, downloaden iets, melden zich ergens voor aan of doen een aanschaf.

Maar in een tijd waarin klikvrije content belangrijk is, zeker op social media, kan het lastig zijn om een directe call-to-action toe te voegen. In dat geval kun je je ook richten op de waarde die de content zelf biedt. Misschien vertelt het iemand wel alles wat die op dat moment wilt weten. Of zorgt het voor inspiratie of entertainment. Probeer in ieder geval vast te stellen hoeveel je content betekent voor iemand die alleen dit leest, bekijkt of beluistert.

Idealiter is je content uiteindelijk een mix tussen content die een actie aanzet en content die intrinsieke waarde biedt. En sommige content doet beide.

4 Is dit het beste moment voor deze content? ✔

Soms laat je je meeslepen door je enthousiasme over een nieuw idee voor content en is het ook gewoon een verdraaid goed idee. Maar kijk uit dat je het dan niet te snel maakt en publiceert. Want is dìt wel het beste moment om die content te publiceren? Of heeft het nog meer effect als je het op een later moment deelt? Kijk dan nog eens naar je contentkalender om te zien of er andere, betere momenten zijn voor publicatie. Zijn die er niet, dan kun je het natuurlijk alsnog direct publiceren!

5 Kan ik deze content hergebruiken?✔

Als je niet steeds nieuwe content wilt maken dan is het fijn als je bestaande content op verschillende manieren kunt hergebruiken. Dat spaart je tijd en moeite maar het zorgt er ook voor dat de boodschap van die content vaker gedeeld kan worden en dat is ook noodzakelijk wil je content uiteindelijk effectief zijn. Daarom raad ik je aan om alle nieuwe content die je maakt ook te toetsen op de mogelijkheden tot slim hergebruiken en om die kansen mee te nemen bij het maken van je content keuzes.

Goede content keuzes maken

Als het je lukt om bij een nieuw contentidee 5 vinkjes te plaatsen dan kun je er op vertrouwen dat deze content een positief effect heeft. Zeker als je ervoor zorgt dat je content goed vindbaar en zichtbaar wordt. Bijvoorbeeld door te optimaliseren voor zoekmachines of door de nieuwe content intensief te promoten. Dit artikel met content acties die je na publicatie zet, helpt je daar bij.

Anderen lezen ook