De oogst van twee dagen Courageous Content Live 2022, het grootste contentmarketing event in de UK.
Enkele korte uitspraken en constateringen
- Het duurt minstens een jaar voor je effect ziet van een YouTube kanaal en soms zelfs twee jaar. Geef dus niet te snel op.
- Chatbots op social media en dan vooral op Facebook hoeven niet onpersoonlijk te zijn. Sterker nog: ze kunnen enorm effectief zijn om met mensen in contact te komen én zorgen voor extra interactie waardoor je bereik stijgt.
- Pinterest is meer een zoekmachine dan een sociaal platform. Hier komen mensen niet passief door hun tijdlijn scrollen, maar gaan ze actief op zoek. Om die reden is content op Pinterest vaak effectiever dan op bijvoorbeeld Instagram.
- Er zijn veel meer kansen om je content- en salesinspanningen op grote bedrijven te richten dan je denkt. Zelfs voor producten of diensten waarvan je denkt dat grote corporates er niet in geïnteresseerd zijn. Dus wel 😊👊
- Zoals verwacht maakt het nog steeds veel uit of je bovenaan in Google staat of toch net iets lager.
Virale content maken
Of dat in ieder geval proberen. Dominic Smithers van Ladbible dat uitblinkt in artikelen en video’s die tienduizenden tot miljoenen kijkers trekken had drie criteria waar je aan moet voldoen wil je kans maken dat je content viraal gaat:
1. Reageer direct op nieuws en gebeurtenissen
Zodra er ook maar iets gebeurt dat relevant is voor jouw publiek, duik je er bovenop en doe je verslag of geef je jouw reactie.
2. Wees consistent
Maak er een gewoonte van om op nieuws om je heen te reageren en deel jouw visie of verslag op zoveel mogelijk platformen. Doe het dus niet eenmalig of maar af en toe, maar neem het echt op in je contentstrategie.
3. Maak een planning
Dat lijkt misschien gek als je bedenkt dat je op het nieuws gaat reageren, maar veel nieuws laat zich vrij goed voorspellen. Dat betekent dat je al voorbereidingen kunt treffen en tekst, beeld en soms zelf video in conceptvorm kunt klaarzetten.
Meer effect op LinkedIn
John Espirian is LinkedIn expert en had heel veel goede tips. Hier lees je er 5:
- Krijg je veel onpersoonlijke uitnodigingen, vermeld dan in je profiel dat men het geheime woord moet noemen in het begeleidende bericht. En benoem dat geheime woord, zodat je kunt zien of iemand je profiel überhaupt bekeken heeft. In zijn profiel is dat het woord ananas.
- Maak een planning en deel specifieke content op specifieke dagen zodat mensen kunnen weten wanneer ze iets interessants kunnen verwachten en ernaar uitkijken.
- Zelfs je meest betrokken connecties en volgers zien maar zo’n 60% van je content. Dus je kunt iets dat aanslaat of belangrijk voor je is na een tijdje zeker nog eens herhalen.
- Jij bent de expert in je vak en denkt al snel dat iets te basic is om te posten. Maar dat klopt niet. Deel juist wel basics en je zult verrast zijn dat mensen die basics net zo goed of zelfs meer waarderen.
- Je kunt echt niet zonder een profielvideo op LinkedIn!
Die is het meest persoonlijk. (Lees hier hoe je zo’n korte LinkedIn profielvideo met gemak maakt).
Pinterest versus Instagram versus YouTube
Uitsmijter van de tweede en laatste dag van het event was Phil Pallen, een personal branding specialist met een opmerkelijk verhaal over zijn ervaringen met Instagram, YouTube en Pinterest.
Wanneer hij content maakt start hij vaak met een podcast die hij bewerkt tot een blogartikel en vervolgens tot een video. Daarna maakt hij berichten voor Instagram en Pins voor Pinterest. Dit zijn zijn resultaten en de inspanningen die ervoor nodig zijn:
Benodigde tijd: 8 uur per maand
Aantal views: 70.000 per maand
YouTube
Benodigde tijd: 16 uur per maand
Aantal views: 74.000 per maand
Benodigde tijd: minder dan een uur per maand
Aantal views: 3,15 miljoen
Zet dit je aan het nadenken over jouw inspanningen en wat het je oplevert? Mij wel. Opnieuw, want eerder zag ik al dat Pinterest je ook kan helpen om beter vindbaar te worden in Google voor zoekopdrachten waarvoor het met je website lastig lukt.
Luister maar naar deze podcast of lees de toelichtende tekst bij de podcast voor meer informatie.
Kort recept voor een geslaagde TikTok video
Veel bedrijven zitten nog niet op TikTok, maar hebben wel een Instagram account en/of een YouTubekanaal. Dan is dit recept voor een TikTok videowaarschijnlijk handig. Het was onderwerp van een TikTok clinic die ik zelf niet bijwoonde omdat ik bij een andere clinic zat, maar degenen die er wel bij waren kwamen gierend enthousiast naar buiten. Zij hadden het recept al toegepast tijdens die clinic en jawel, na een paar uur al honderden views gerealiseerd. Zonder volgers..!
TikTok recept
- Begin met een haakje.
Bijvoorbeeld een veelvoorkomende vraag of iets waarvan je weet dat het veel mensen in je doelgroep bezig houdt. - Geef vervolgens drie korte antwoorden of toelichtingen.
Film ieder antwoord op een andere plek of vanuit een andere hoek. Een iets ander aantal kan ook, maar dan wordt het minder pakkend. Drietallen werken nu eenmaal goed op het menselijk brein (de magie van drie). - Sluit af met een call-to-action
Vertel waar mensen meer van deze informatie of inspiratie kunnen vinden. Bijvoorbeeld op je site, YouTube of een social media account.
Korte video’s zijn een van de content trends voor 2023 (als ze dat in 2022 al niet waren). Je kunt ze overal gebruiken: op YouTube (Shorts) en eigenlijk op ieder bekend social media platform.