Social media bieden fantastische marketingkansen, MITS je weet hoe je ze inzet. Weten wat de technische mogelijkheden en specificaties van ieder platform zijn is dan belangrijk. Maar belangrijker is dat je de juiste content optimaal inzet. Want je content is de sleutel tot succes.
Succes met social media marketing
Succes op social media lijkt soms ongrijpbaar. Toch is er veel onderzoek beschikbaar dat je vertelt:
- Op welke tijden je berichten de meeste aandacht krijgen
- Welk type bericht goed scoort op welk medium
Vul dat aan met kennis van je doelgroep, formuleer je doelstellingen plus merkwaarden en combineer die vier componenten tot een strategie voor je social media marketing.
Dat klinkt als een simpel recept, maar in de praktijk valt het vaak wat tegen. Het maken van een goede social media strategie kost de nodige hoofdbrekens. Daarnaast moet je die strategie uitvoeren en dat betekent content maken en delen die je doelgroep enthousiast maakt. Dat vraagt tijd en energie.
Stappenplan social media marketing
Onderstaand stappenplan voor je social media marketing zorgt ervoor dat je geen stappen overslaat en gaandeweg tot resultaat komt.
- Leg je marketingdoelstellingen naast de mogelijkheden van social media: wat kunnen die daarin betekenen (en wat niet)?
- Bepaal je merkidentiteit en de bijbehorende merkwaarden: wat wil je uitstralen? In hoeverre lukt dat en waar zit mogelijk een kloof?
- Analyseer je belangrijkste concurrenten: wat doen ze goed, wat kan beter en welke lessen trek je daaruit?
- Analyseer je social media content tot nu toe: wat doe en deed je en wat werkt wel en niet?
- Kies je primaire social media platform en eventueel een tweede platform
- Formuleer een social media strategie
- Vertaal de strategie naar concrete acties en een contentplanning & contentkalender
- Maak, deel en promoot de content die past bij je strategie
- Evalueer iedere maand of ieder kwartaal wat je hebt gedaan
Met een stapsgewijze aanpak heb je meer kans op social media succes en houd je het vol.
1. Start met je marketingdoelen
Social media bieden een uitstekende kans om je zichtbaarheid te vergroten. Je kunt ze ook goed inzetten om leads te verwerven en zelfs om je vindbaarheid te vergroten. Want YouTube en Facebook zijn respectievelijk de tweede en derde zoekmachine na Google. Maar vaak kun je niet alles tegelijk bereiken en het ene platform leent zich meer voor bepaalde doelen dan het andere. Dat betekent dat je helder moet hebben wat je wilt bereiken met social media en het betekent meestal ook dat je moet kiezen.
Het artikel over het formuleren van marketingdoelstellingen kan je daar bij helpen.
2. Zet je merk centraal
Als het goed is weet je waar je voor staat en weet je hoe je gezien wilt worden door je doelgroep. Je merkwaarden zijn daarbij belangrijk. Ben je bijvoorbeeld creatief, nuchter, praktisch, milieubewust, innovatief of grappig?
Die merkwaarden geven een belangrijke richting aan je boodschap en daarmee aan je content. Of je die nu op je site deelt of op social media.
3. Analyseer je concurrenten
Dat kunnen je ‘echte’, economische concurrenten zijn maar ook concurrenten die soortgelijke content delen of die dezelfde doelgroep hebben. Die zie je misschien niet direct als concurrent, maar je kunt wel veel van ze leren. Door naar andere spelers op social media te kijken kun je goed zien wat werkt. Dat hoeft niet per se 1 op 1 voor jouw bedrijf te werken, maar het geeft wel aanknopingspunten.
4. Analyseer je social media marketing tot nu toe
Wat heb je tot nu toe gedaan en gedeeld. Via de statistieken van de verschillende platformen kun je goed zien met welke content je veel bereik had, maar ook met welke content je verzoeken om informatie, leads of sales kreeg. Want bereik is leuk, maar social media marketing moet zich uiteindelijk wel vertalen naar een opwaartse beweging in je omzet.
Idealiter kies je jouw primaire social media platform op basis van je doelgroep en waar zij graag zijn, maar ook basis van je eigen voorkeuren. Want dan houd je het vol om het platform consistent in te zetten.
5. Bepaal je primaire platform
Veel bedrijven zijn op teveel social media platformen actief. Maar je hoeft niet overal te zitten om rendement uit je social media marketing te halen. Sterker nog, op teveel plekken actief zijn verdunt alleen maar je aandacht voor dat ene platform wat voor jou het belangrijkst is. Daar kun je nog een tweede platform aan toevoegen, maar het hoeft niet! Wat wel kan is dat je op diverse social media een account claimt en daar een basis aanwezigheid plaatst die representatief is. Zo kunnen mensen je wel overal vinden, maar vraagt het nauwelijks tijd.
6. Formuleer een social media strategie
Een gerichte keuze voor 1 of 2 social media platformen is het startpunt voor je social media strategie. Daarna kun je kijken hoe je daar actief bent om je belangrijkste doel te bereiken:
- Met welke kernboodschap(pen) doe je dat
- Hoe wil je overkomen (zie je merkwaarden)
- Hoe vaak moet je hier aanwezig zijn om effect te hebben?
- Met welke content formats kun je hier effectief zijn en voor welke kies je?
- Welk budget heb je hiervoor?
Het artikel over een social media content strategie kan je helpen om een scherpe en haalbare strategie te formuleren.
7. Maak een social media planning
Nu komt het erop aan: met welke content ga je jouw social media platform(en) invullen? Wie maakt het, wie keurt goed en wie plaatst het? Heb je bijvoorbeeld basiscontent zoals een blog, video en podcast en ga je die delen? Kun je dat op verschillende manieren doen zodat je meerdere stuks content uit 1 stuk basiscontent kunt halen? Bepaal dagen en tijden waarop je content deelt en kies eventueel een planningstool om dat consistent te kunnen doen.
Het artikel over content hergebruiken en het artikel over het maken van een contentplanning plus -kalender komen hier misschien van pas.
8. Voer je planning uit
Het daadwerkelijk maken van content en het delen op social media vraagt de meeste tijd en energie. Maar consistentie is belangrijk. Probeer echt te voorkomen dat er kinken in de uitvoering komen en kijk hoeveel tijd er echt beschikbaar is om je social media strategie uit te voeren. Wees reëel. Soms kun je beter voorzichtig zijn en je frequentie iets lager stellen en te kiezen voor content die zonder al te veel inspanning (in huis) te maken is. Hier moeten de dagelijkse realiteit en je social media strategie elkaar voeden.
9. Evalueer je social media marketing
Probeer als het even kan elke maand wat tijd in te ruimen om te kijken welke content echt aanslaat en welke mogelijk doodslaat. Dat heeft twee redenen. Allereerst is het goed om te kijken wat je hebt ‘aangericht’. Maar een tweede reden is dat social media om de haverklap veranderen: er komen functies bij en er gaan functies af. Het algoritme bevoordeelt het ene moment nog (live) video en een paar maanden later gaat het om stories, reels of weer een ander format dat bereik krijgt. Als je niet de vinger aan de pols houdt, mis je kansen. Bij social media marketing is dat gevaar zelfs nog groter dan bij marketing in algemene zin.
Podcast: algoritme sprookjes & social media
Hoe bepalend is het algoritme van social media voor het bereik en effect van je content? Deze podcast benoemt enkele (deels) valse aannames.
Meer over social media content
- Social media content strategie
- Meer bereik en effect met social media content zonder links
- Social media trends 2023 en content
Social media uitbesteden?
Met deze handleiding kies je de partij die jouw social media wensen echt realiseert. Met onder andere:
- Kenmerken, voor- en nadelen van diverse soorten aanbieders
- Passende criteria om aanbieders met elkaar te vergelijken
- Overzicht selectievragen, zodat je de juiste vragen stelt
Voor slechts 4,95 maak je straks de juiste keus!