Hoog in Google komen. 5 technieken

Je kunt je helemaal blindstaren op SEO en op je positie in Google. Je optimaliseert pagina’s, werkt aan inkomende links, houdt de laadtijd van je pagina’s en meldingen op Google Search Console in de gaten en bouwt aan autoriteit voor je merk en site. En nog lukt het niet om op die eerste pagina te komen. Wat kun je dan nog meer doen? Nou dit…

Geschatte leestijd: 6 minuten

Allereerst is het goed om te kijken naar de oorzaak. Waarom lukt het niet om op die eerste pagina te komen? Als je alles het volgens het seo-boekje hebt gedaan, ligt het waarschijnlijk aan de zware concurrentie op een bepaalde term.

Is de concurrentie heel groot dan kun je twee dingen doen. Je kunt:

  • onderzoek doen naar een verwante term met minder concurrentie
  • Google Ads inzetten
  • bekijken of er andere vermeldingen mogelijk zijn

Op zoek naar verwante zoekopdrachten

Soms kun je andere zoekopdrachten bedenken die ook naar een van je webpagina’s kunnen leiden, waarvoor je wel vindbaar kunt worden. De kans is groot dat de pagina waar het om draait al over die verwante zoekopdracht gaat, want vaak gaat het om een synoniem. Google is slim en wordt de komende tijd alleen maar slimmer in het analyseren van inhoud. Dus in theorie komt je pagina al voor een positie voor de verwante zoekopdracht in aanmerking. Bekijk of dat al zo is en kijk of je hiervoor nog iets meer kunt optimaliseren.

Google Ads inzetten

Met je budget bepaal je zelf hoe zichtbaar je vervolgens wordt voor de gewenste zoekopdracht. Nadeel is natuurlijk dat je er iedere maand geld in pompt, maar dat kan het wel waard zijn. Een ander nadeel is dat er ook voor Google Ads mogelijk veel concurrentie is waardoor de kosten per klik hoog kunnen zijn. Dit betekent dat je goed naar het rendement van deze advertenties moet kijken om te zien of de advertenties meer opleveren dan ze kosten.

Inzetten op andere zoekresultaten

Naast de gewone zoekresultaten die verwijzen naar een webpagina, zijn er soms ook andere zoekresultaten die Google op de eerste pagina laat zien. En daar kun je ook op inzetten. Je kunt dan denken aan de volgende alternatieven:

  1. Video
  2. Afbeeldingen
  3. Lokale zoekresultaten
  4. Samenvatting
  5. Pinterest

Er zijn meer opties, maar die zijn vaak maar beperkt van toepassing. Denk dan aan afzonderlijke vermeldingen van recepten en boeken bijvoorbeeld, of aan shoppingresultaten voor producten.

1. Hoog in Google met video & YouTube

YouTube is eigendom van Google en een veelgebruikte zoekmachine (zelfs de tweede na Google). Dat zorgt er voor dat filmpjes op YouTube regelmatig bovenin Google staan als je ergens naar googelt. Voorwaarde daarvoor is dat als je een filmpje uploadt naar YouTube je ervoor zorgt dat het filmpje geoptimaliseerd is voor zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden.
Het nadeel is dat mensen dan naar YouTube gaan en niet naar je site. Maar daar staat tegenover dat je met een YouTube kanaal toch een goede ervaring kunt bieden. YouTube is daar op ingericht en helpt je bijvoorbeeld met Playlists en met het aanbieden van verwante video’s aan kijkers, dat kunnen ook jouw video’s zijn.

Daarnaast kun je de YouTube video op je eigen site embedden en ook dat kun je optimaliseren. Dat heeft als voordeel dat kijkers van de video direct in jouw omgeving komen waar jij de volledige regie hebt.
In dit artikel zet Yoast de voor- en nadelen van beide opties op een rij.

2. Vindbare afbeeldingen

Bij veel zoekopdrachten zie je bovenaan de optie voor afbeeldingen staan, maar daar wordt niet veel op geklikt. Soms zie je echter al direct een aantal afbeeldingen in beeld staan en krijgen wel kliks. Dit helpt vooral voor zoekopdrachten waarvoor een beeld toegevoegde waarde heeft. Bijvoorbeeld als iemand zoekt naar terrasideeën.

vindbaar worden met seo afbeeldingen

3. In Google met een lokale vermelding

Opereer je vooral in een specifiek gebied dan kan het zinvol zijn om hier op in te zetten. Google zal vaak eerst zoekresultaten die in de buurt van de zoeker gevestigd zijn. Je kunt op zo’n resultaat inzetten door allereerst een Google Mijn Bedrijf account te claimen en dat zo volledig mogelijk in te vullen.

Daarnaast kun je bepaalde pagina’s op je site optimaliseren door de locatie op te nemen in de titel, url en de tekst, afbeeldingen en metadescription. Natuurlijk alleen als dat passend of relevant is. Eigenlijk gelden hiervoor de gangbare stappen die je doet om een pagina te optimaliseren.

4. Bovenaan met een samenvatting

Bij artikelen met een uitleg, een stappenplan of een checklist toont Google vaak een samenvatting bovenaan. Door je pagina daar op in te richten kun je de concurrentie te slim af zijn. Er kleeft wel een nadeel aan: soms hebben mensen al genoeg aan de informatie in de samenvatting en klikken ze dus niet meer door naar je site. Dat is dus een afweging: bovenaan waarbij je mogelijk wat bezoekers misloopt of toch proberen met een meer standaard artikel te scoren.

bovenaan in Google met een samenvatting

5. Vindbaar dankzij Pinterest

Met enige regelmaat zie ik een Pinterest bord verschijnen in zoekresultaten. Die staan niet apart, maar tussen de ‘gewone’ resultaten. Dat betekent dat je een of meer Pinterest borden zou kunnen maken over een specifiek onderwerp die je optimaliseert voor seo. Dat doe je door een duidelijke naam te kiezen voor het bord (passend of identiek aan de zoekopdracht), door hier een duidelijke en aantrekkelijke beschrijving te maken en door te kiezen voor zogenaamde Rich Pins. Verifieer wel je website bij Pinterest voor je aan de slag gaat.

vindbaar worden met Pinterest
Dit Pinterest bord staat weliswaar onderaan maar wel op de eerste pagina met zoekresultaten

Oriënteer je wel eerst op wat er al is, voor je aan de slag gaat en richt je in eerste instantie op die termen waarvoor nog weinig concurrentie op Pinterest actief is.

beter vindbaar training

Jouw website straks veel beter vindbaar?

Bestel de online masterclass ‘Beter vindbaar met content’
voor slechts €37. En ontdek hoe jij met jouw content de
vindbaarheid van je site straks structureel verbetert.

Een laatste tip

Er zijn tools die je kunnen laten zien of er naast gewone vermeldingen ook andere elementen op de eerste pagina met zoekresultaten staan en welke dat dan zijn. Moz Explorer is zo’n tool. Maar je kunt ook als anonieme zoeker kijken wat Google je toont voor een bepaalde zoekopdracht. Verken dat eerst voor je inzet op het maken van een video of Pinterest bord. Denk je over het maken van een lijstje-achtig artikel in de hoop op een samenvattingsresultaat dan hoeven bestaande zoekresultaten niet altijd iets te zeggen en kun je het zeker testen als een zoekopdracht zich echt leent voor een stapsgewijze uitleg.

Anderen lezen ook