Slim omgaan met social media betekent dat je slim omgaat met de tijd die je erin investeert. De updates of posts die je plaatst moeten ook echt wat opleveren en aansluiten bij de wensen en vragen van je publiek. Maar daarnaast zijn er ook meer technische aspecten waar je updates aan moeten voldoen om de meeste impact te realiseren.
Die aspecten verschillen per social media platform. Daarom zetten we hier de belangrijkste gegevens en criteria van de meest gebruikte social media voor je op een rij.
Een perfecte update op LinkedIn
Gebruik je updates op je persoonlijke profiel of op je bedrijfspagina, houd dan de volgende zaken in de gaten:
- Maak je update niet langer dan 50 karakters
- Voeg een link toe, dat zorgt voor meer kliks (tot 45% meer zelfs)
- Zorg dat die link een goede foto bevat die past bij je update
- Redigeer de linktekst zodat die de tekst van je update versterkt en aanvult (zie afbeelding hieronder)
- Heb je geen link, voeg dan een aantrekkelijke foto toe. Dat leidt tot 40-60% meer kliks
- Houd de reacties op je update in de gaten en reageer zelf ook met een vriendelijk bedankje of een inhoudelijk antwoord
- Plaats updates van maandag tot vrijdag, bij voorkeur ‘s ochtends
- Bedenk dat mensen op LinkedIn niet alleen hun netwerk uit willen breiden, maar ook hun vakkennis
Meer impact op Facebook
Facebook is voor bedrijven een interessant kanaal omdat het in Nederland 9 miljoen gebruikers heeft. 6,7 miljoen Nederlanders kijken iedere dag op Facebook en doen dat niet één keer, maar gemiddeld zelfs 14 keer per dag.
Op Facebook kun je mensen bereiken, maar het draait om interactie. Je wilt dat ze op je link klikken, je update liken of delen of een reactie achter laten. Weet dan dat vrouwen vaker iets delen dan mannen: 68% van de gedeelde updates wordt gedeeld door vrouwen.
Om interactie met je fans te krijgen, moet je update intrigeren, informeren, interesseren, inspireren of expliciet aanzetten om iets te doen. Natuurlijk kun je ook kiezen voor een combinatie van deze 5 ingrediënten. Dat betekent dat positief verwoorde updates het beter doen dan negatieve, tenzij je een negatief feit hebt dat mensen intrigeert en hen het gevoel geeft dat als ze nu niet klikken, ze binnenkort iets stoms doen of iets mislopen. Updates op Facebook werken beter als je:
- Ze kort en positief houdt
- Een foto toevoegt van 800 x 600 pixels voor de meeste impact
- De tekst redigeert die automatisch in beeld komt als je een link deelt
- Het juiste tijdstip kiest: in de statistieken van je pagina zie je wanneer je fans online zijn. Logisch nadenken helpt ook!
- Letterlijk ergens om vraagt: vraag om een reactie of suggereer dat ze je update delen met mensen voor wie het interessant is
Tweets die scoren
Als je Twitter effectief wilt inzetten is het vooral belangrijk om niet alleen te zenden en moet je echt vermijden dat je voornamelijk promotieachtige tweets verstuurt. Maak in plaats daarvan tweets waarin je anderen behulpzaam bent. Bijvoorbeeld door interessante artikelen te delen en relevant nieuws voor jouw branche of vakgebied op te nemen. Ga vooral ook in gesprek met anderen. Reageer op wat anderen te vertellen hebben of geef antwoord op hun vragen. Deel ook wetenswaardigheden van anderen als je denkt dat die relevant zijn voor jouw volgers. Los daarvan krijgen je tweets meer impact als je met de volgende gegevens:
- Tweets met interessante en intrigerende feiten en cijfers doen het goed
- Wees kritisch op je taalgebruik, probeer afkortingen te vermijden
- Houd 15 tot 20 karakters open voor Retweets waar nog iets aan toegevoegd kan worden
- Gebruik bit.ly om te zien hoe er geklikt wordt op je links
- Gebruik hashtags (#) als je tweet over een bekend en veelgebruikt onderwerp gaat, zoals #solliciteren
- Richt je je tot iemand, maar wil je toch graag dat zoveel mogelijk mensen meelezen met je bericht, plaats de @ dan niet vooraan, meer elders in je tweet
- Gebruik de mogelijkheid om waar relevant een foto toe te voegen
Pins met power op Pinterest
Pinterest is vooral interessant als je de vindbaarheid van je aanbod wilt vergroten en als je je richt op vrouwen. Pins op Pinterest draaien om beeld, maar ook tekst is belangrijk. Een effectieve pin op Pinterest:
- Zit vol met kleur, liefst stevige kleuren zoals fuchsia, rood of oranje of anders fel groen of blauw
- Bevat geen gezicht als dat niet nodig is (zonder gezicht heb je 23% meer kliks)
- Plaatst het belangrijkste onderdeel van het beeld op de voorgrond. De achtergrond mag maximaal 40% van het totaalbeeld uitmaken
- Is eerder smal en lang dan breed en laag.
- Heeft een aantrekkelijke tekst in het beeld of beter nog: een oproep tot actie
- Maakt gebruik van de tekstruimte door hier een verleidelijke of prikkelende tekst te plaatsen
- Bevat de belangrijkste zoekterm in de begeleidende tekst
Een voorbeeld van een krachtige pin zie je hier:
Posts op Google Plus
Veel ondernemers en bedrijven zijn zich nog nauwelijks bewust van wat Google Plus voor je kan betekenen. Een groot voordeel van Google Plus is dat zodra een nieuwe webpagina hier gedeeld wordt, de Google zoekmachine de pagina meteen gaat indexeren. Door nieuwe artikelen en pagina’s op je site te delen via Google Plus wordt je pagina dus sneller zichtbaar in de zoekmachine, dan wanneer je wacht tot je website weer aan de beurt is om doorzocht te worden.
Los daarvan, kun ook met Google Plus meer zichtbaarheid realiseren door je updates op een prettige en effectieve manier vorm te geven. Bijvoorbeeld door:
- Hashtags te gebruiken
- Een foto toe te voegen van 800 x 600 pixels zodat jouw update veel aantrekkelijker wordt in vergelijking tot de andere updates waarin slechts kleine afbeeldingen staan
- Een accent te leggen op een bepaald woord of zin door deze vet of cursief af te drukken. Iets vet maken doe je door voor en na de tekst een * te plaatsen, dus *maak dit vet*. Voor een cursieve weergave gebruik je de underscore voor en na het betreffende woord, ofwel _cursief afbeelden_
Vind je het zelf lastig om echt effectieve content te maken?
Dan staan onze redacteuren voor je klaar. Zij zijn gespecialiseerd in tal van onderwerpen. Van duurzaamheid tot wijn en horeca. Van B2B dienstverlening tot reizen. Van zorg tot verzekeringen. We maken graag een voorstel op maat, passend bij je budget.