Met de inzichten in de prestaties van je content uit de eerste helft van 2025 hebt gekregen, kun je jouw contentacties voor de tweede helft van het jaar invullen, aanscherpen of aanpassen. Zo maak je een supereffectieve contentplanning voor de tweede helft van 2025.
Om zo’n contentplanning te realiseren kun je onderstaande 7 stappen volgen.
Maar doe een ding eerst voor je daarmee aan de slag gaat: pak je contentdoelen erbij. In je contentstrategie formuleer je altijd contentdoelen en content KPI’s. Houd die bij de hand voor je de contentplanning voor de tweede helft van het jaar verder invult. Je contentdoelen zijn namelijk het belangrijkste criterium voor iedere nieuwe contentactie die je overweegt.
1. Benut goed presterende content
Uit de content audit van de eerste helft van het jaar, krijg je een beeld van de content die het goed doet. Dan is het slim om te kijken of je die content beter kunt benutten. Kijk bijvoorbeeld of je:
- Meer van dit soort content kunt maken
Zijn er verwante onderwerpen waar je doelgroep ook in geïnteresseerd is? - Succesvolle content kunt hergebruiken
Kun je de beste content nogmaals delen? In dezelfde vorm of in een andere vorm of format?
2. Kijk wat je leert van slecht presterende content
Content die ondermaats gepresteerd heeft, geeft je vaak wel nieuwe inzichten. Je ziet bijvoorbeeld dat:
- Je sommige content te weinig gepromoot hebt
- Je doelgroep hier niet op zat te wachten
- Deze content niet matcht met bepaalde kanalen of kanaalalgoritmes
- Deze content te complex, te taai of te lang was
Contentanalyse eerste helft jaar
De basis voor meer resultaat in de komende maanden zit deels in een goede audit van de content uit het eerste halfjaar.
De inzichten die je hieruit krijgt helpen je om de content of de contentdistributie anders aan te pakken. Wat ik bijvoorbeeld nog veel zie is dat content op social media nog te veel links naar de oorspronkelijke content bevat. Maar in deze tijd van zero-click content werkt dat niet goed.
3. Onderzoek witte plekken in je content
Probeer enige afstand te nemen en te kijken hoe de content die het afgelopen halfjaar hebt gedeeld, aansluit bij je contentdoelen. Was deze vooral op een doel gericht en minder op een ander doel?
Kijk daarnaast ook of bepaalde thema’s en onderwerpen er minder goed vanaf gekomen zijn. Soms overheerst een bepaald thema, terwijl je oorspronkelijk toch van plan was om meerdere thema’s te behandelen.
4. Check je doelgroepkenmerken opnieuw
Je doelgroep kennen en weten wat ze in iedere fase van de klantreis nodig hebben, is noodzakelijk om het gewenste effect te bereiken. Soms zijn er ontwikkelingen in de maatschappij of binnen je doelgroep die voor verschuivingen zorgen. Pak daarom je doelgroepbeschrijving er nog eens bij en kijk of die nog klopt. Kijk naar hun pijnpunten, naar de drempels die hen er nu van weerhouden om de door jou gewenste actie te ondernemen en naar de triggers die hen wel tot die actie kunnen aanzetten. Beoordeel daarnaast of je verschuivingen ziet in hun zoekgedrag of in de kanalen die ze gebruiken.
Scherpe content met klantpersona’s
Met een klantpersona krijg je scherp zicht op de wensen, pijnpunten, drempels en triggers van je doelgroep.
5. Analyseer concurrerende content
Als je je wilt onderscheiden met content, moet je weten wat het speelveld is waarin jouw content zich begeeft. Naar welke andere aanbieders van content kijkt je doelgroep? Hebben zij iets gedaan of aangepast in het afgelopen jaar dat gevolgen heeft voor jouw content en je onderscheidend vermogen?
6. Verschuivingen in je organisatie
Er kan veel gebeuren in een half jaar en dat geldt ook voor je organisatie. Mogelijk zijn doelen of accenten verlegd. Kijk dan wat dat betekent voor je contentdoelen en KPI’s. Misschien moet je die ook iets aanpassen.
Pak daarnaast de organisatieagenda erbij. Welke data of momenten zijn de komende zes maanden van betekenis? Mogelijk waren niet alle data aan het begin van het jaar al bekend, maar kun je die nu wel invullen.
7. Beoordeel de marketingactualiteit
Algoritmes veranderen doorlopen en 2025 laat bovendien grote veranderingen op seo-gebied zien. Door het AI-overzicht in de Google zoekresultaten krijgen jouw vermeldingen op de pagina met zoekresultaten waarschijnlijk minder kliks. Dan moet je bedenken hoe je daarmee om gaat. Ga je inzetten op vermelding in die AI-overzichten? Op vermelding in AI-tools als ChatGPT en Perplexity? Ga je inzetten op andere zoekresultaten?
Contentplanning tweede halfjaar
Houd je contentdoelen steeds voor ogen en kijk naar je bestaande contentplanning voor het tweede halfjaar. Kijk wat je wilt verwijderen, wilt aanpassen of wat je alsnog gaat inzetten.