Zo ergens rond 1 juli is het slim om eens extra goed naar de prestaties van je content te kijken. Welke content doet het goed, welke content presteert minder dan verwacht?
Meestal wil je dit best wel doen, maar vaak oogt het als een omvangrijke klus. En dat maakt zo’n halfjaarlijkse content APK toch wat minder aantrekkelijk. Daarom enkele stappen waarmee je de check van je contentprestaties heel overzichtelijk en heel gericht kunt uitvoeren.
Maandelijkse versus halfjaarlijkse contentstatistieken
In het ideale geval kijk je elke maand naar de belangrijkste statistieken. Maar dat komt er lang niet altijd van. In dat geval is het des te belangrijker dat je nu een halfjaarlijkse check doet. Die geeft je namelijk belangrijke inzichten waarmee je het effect van jouw content het komend half jaar kunt versterken. Pak de middelen en kanalen die voor jou belangrijk zijn en gebruik de suggesties om hier in relatief korte tijd de kern uit te halen. Dat kan vaak in een halve dag.
Â
Welke contentprestaties ga je checken
Vaak weet je eigenlijk al wel wat het goed doet en waar je een minder goed gevoel bij hebt. Veel websites trekken momenteel bijvoorbeeld minder bezoekers sinds Google de AI-overzichten heeft geïntroduceerd. En op sommige social media platformen (denk aan Instagram) is het organisch bereik gaandeweg verminderd. Dat zijn zaken die je al weet en waar je vervolgens heel gericht als eerste de bijpassende data voor kunt opzoeken.
Daarnaast heb je een aantal standaard data die je na kunt lopen. Het gaat dan om gegevens van je:
- Website
- Social media platformen
- Nieuwsbrief
- Video’s en videoplatform
En ten slotte heb je soms incidentele content die je hebt gemaakt met een specifieke reden of voor een specifieke actie of doel. Begin dan met de standaard contentdata.
Â
‘Standaard’ contentdata om na te lopen
Sommige elementen van je contentprestaties blijven continu. Ze zijn minder afhankelijk van schommelingen die door externe invloeden zoals trends en algoritmes en zijn van invloed op het rendement of effect van je content. Dát zijn elementen die je zeker zou kunnen nakijken.Â
Â
1. Contentprestaties website
Vergelijk de eerste helft van dit jaar met de eerste helft van vorig jaar en kijk binnen het huidige halfjaar naar trends die je ziet:
- Bezoekersaantallen en trafficbron van je homepage
Het aantal mensen dat via Google zoekresultaten naar je homepage gaat, is een indicatie dat mensen je bedrijfsnaam hebben gegoogeld en daarmee van naamsbekendheid en mogelijk mond-tot-mond aanbevelingen. - Bezoekersaantallen van je contactpagina
Iemand overweegt om contact op te nemen. Kijk hier of mensen dan daadwerkelijk op een klikbaar telefoonnummer of mailadres klikken of dat ze het formulier gebruiken. Kijk ook hoe mensen op je contactpagina zijn beland. Welke pagina op je website ging daaraan vooraf? - Bezoekersaantallen Over Ons pagina
Dit laat zien dat mensen meer over je organisatie willen weten. Wat drijft je? Wat is je visie? Waarom ben jij de aangewezen plek om die bezoeker verder te helpen? - Bezoekersaantallen landingspagina’s en verkooppagina’s
Dit geeft aan hoeveel interesse er in je aanbod is. - Doorklikratio van je CTA’s.
Deze doelen kun je opnemen in je Analytics-programma. Het zijn percentages die een goede indruk geven van de interesse die iemand heeft nadat deze een blog heeft gelezen of een video heeft bekeken.
Nu is het zo dat veel websites minder bezoekers naar hun blogpagina’s krijgen. En die blogpagina’s zorgden voor een deel van de bezoekers op je contactpagina, Over Ons pagina en landingspagina’s. Dat vertekent het effect op de bezoekersaantallen van deze pagina’s. Maar daar kun je rekening mee houden.
Zie je een daling van het aantal bezoekers op je website, dan kun je bij de bezoekersaantallen van je contactpagina en Over Ons pagina naar percentages kijken: hoeveel procent van de bezoekers bezocht vervolgens een van deze pagina’s. Bij landingspagina’s ligt dat anders, omdat het verkeer daar naartoe door allerlei acties gestuurd kan zijn. Denk dan aan promoties en andere acties. Deze aantallen zijn als het goed is niet alleen afhankelijk van organische vindbaarheid in Google.
Â
2. Prestaties social media content
Social media content is steeds minder een bron van websitetraffic dus hier kun je goed kijken naar het bereik en naar de interactie van je content. Vergelijk de eerste helft van dit jaar met de eerste helft van vorig jaar en kijk naar:
- Het totale bereik van je berichten op elk social platform dat je inzet.
Kijk daarnaast naar het bereik per maand, zeker als jouw aanbod op sommige momenten van het jaar belangrijker voor je doelgroep is dan op andere momenten. Wie parfum verkoopt zal dan waarschijnlijk pieken zien in februari en mei. - De gemiddelde interactie met je social media content
Zie je een stijgende lijn, is het constant of dalend? Welk type berichten zorgt voor meer interactie? Hangt dat af van het onderwerp, de insteek of het format?
Zo achterhaal je waar je verder op in zou kunnen zetten en welke onderwerpen misschien niet zo relevant voor je doelgroep zijn.
Â
3. Prestaties nieuwsbrief
Ook met je nieuwsbrief zou ik de eerste helft van dit jaar met die van het vorig jaar vergelijken en dan kijken naar drie dingen:
- Openingspercentage
Dit geeft de band aan die ontvangers met jou als afzender hebben, of jouw content nog steeds relevant voor ze is én of je onderwerpregel goed aanspreekt. - Klikpercentage
Kijk waar mensen op klikken en of je daar een rode draad in ontdekt. - Groei abonnees
Samen met het openingspercentage bepaalt het aantal abonnees het uiteindelijke bereik van je nieuwsbriefcontent. Kijk voor het afgelopen half jaar ook of er uitschieters te zien zijn in het aantal uitschrijvingen. Dit kan aangeven welke content minder gewaardeerd werd.
Â
4. Prestaties videocontent
Er zijn heel veel redenen waarom het slim is om in te zetten op videocontent. Als jij inderdaad video structureel inzet, zou ik de videoprestaties ook op een rij zetten:
- Kijktijd video op social media
Hoe langer mensen kijken, hoe betekenisvoller je video voor ze was. Dit zegt meestal meer dan het aantal views omdat een video al heel snel als een view geteld wordt door de platformen. - Views en kijktijd op YouTube
Met de statistieken in YouTube Studio zie je snel welke video’s succesvoller zijn. - Verkeersbronnen YouTube
YouTube Studio vertelt je ook waardoor mensen je video’s ontdekken. Het tabje ‘extern’ vertelt je bijvoorbeeld welke views je te danken hebt aan de Google zoekresultaten en aan ChatGPT. Maar je kunt ook zien welke video’s gevonden zijn door zoekgedrag in YouTube zelf. Deze data vertellen je hoe het met de vindbaarheid van je videocontent gesteld is en hoeveel mensen ergens naar zoeken. Dat kan een reden zijn voor extra videocontent over bepaalde onderwerpen en/of betere optimalisatie.
Incidentele contentprestaties
Heb je het afgelopen half jaar content gemaakt in een speciaal format of voor een speciale gelegenheid? Check die dan nogmaals tijdens deze halfjaarlijkse check. Die content kan namelijk een lang leven blijken te hebben en nog steeds voor rendement zorgen. Het gaat dan bijvoorbeeld om een whitepaper of onderzoeksrapport, een webinar of om een online of offline event. Afhankelijk van wat die content inhield kijk je dan naar:
- Het aantal downloads
- Het aantal views
- Kliks in de downloads of bij de content
- Online reacties en interacties
Houd het compact
De kunst bij het meten van contentprestaties is om het compact en overzichtelijk te houden. Voor eigenlijk iedereen zijn websitedata van belang. Maar bij de andere middelen en kanalen kun je gerust een selectie maken. Je hoeft niet per se social media statistieken te analyseren als je weet dat social media maar beperkt bijdragen aan je contentdoelen. Je zit dan bijvoorbeeld op één social media platform dat je vooral bijhoudt om je kennis aan een trouwe groep volgers te tonen en omdat je niet wilt dat dit account gedateerd oogt.
Kijk dus echt welke kanalen of middelen voor jouw contentdoelen het belangrijkst zijn en pak die mee in je analyse.
Â
Meer over contentstatistieken en analysesÂ
- LinkedIn statistieken van een profiel en bedrijfspagina
- Meten van een expertstatus. Mét KPI’s.