Is lange content beter?

Wanneer maak je lange content? En wanneer is longcopy content niet geschikt?

Korte blogs van 300 à 400 woorden helpen je lang niet altijd om je contentmarketingdoelstellingen te halen. Daarvoor zijn ze vaak te vluchtig en missen ze diepgang. Maar wanneer ga je dan over naar echte longcopy tekst?

Drie goede redenen voor longcopy content

In mijn ogen zijn er drie relevante redenen om lange teksten (van ten minste 800 woorden) te maken over een onderwerp, namelijk als je merkt dat:

  1. Je doelgroep het naadje van de kous wil weten
  2. De bestaande content te oppervlakkig is en tekortschiet
  3. Je thoughtleadership wilt claimen

In de praktijk zie je vaak dat drie redenen nogal eens samengaan.

1. Als je doelgroep diepgang zoekt

Soms wil iemand echt weten hoe het zit. Niet over het meest bekende deel van een onderwerp, maar ook over achtergronden, recente researchdata, nieuwe toepassingen of andere details. In dat geval kun je alle aspecten van dat onderwerp in kaart brengen in een wat langer overzichtsartikel. Maar ook dan is het slim om na te denken of je het onderwerp niet op een andere manier moet adresseren, bijvoorbeeld:

  • Als een serie artikelen
  • Als een cornerstone artikel

Met dat laatste bedoel ik een overzichtsartikel dat via interne links verbonden is met verwante artikelen die deelonderwerpen nog verder uitdiepen.

En je kunt er ook voor kiezen om een onderwerp echt uit te diepen door er een whitepaper of eBook van te maken.

2. De bestaande content is oppervlakkig

Stel, je hebt een onderwerp in je hoofd en je na verkennend onderzoek zie je dat er wel over geschreven is, maar dat bestaande content aan de oppervlakte blijft of slechts een aspect van het onderwerp beslaat. Dan is dat een tweede goede reden om juist de diepte in te gaan. Dit artikel zal voor Google al snel de voorkeur krijgen boven oppervlakkiger artikelen, zal meer inkomende links krijgen en zal je expertise veel beter tonen.

3. Claimen van thoughtleadership

Als je met je organisatie als toonaangevende expert op een bepaald vlak gezien wilt worden dan kun je niet om longcopy content heen. Zorg er dan wel voor dat je het goed inzet en ga niet content van anderen herkauwen. Probeer in plaats daarvan met eigen meningen, visies of research op de proppen te komen.

De voordelen van lange content

Zoals je hierboven al deels kon lezen, zitten er zeker voordelen aan het maken van longcopy content:

  • De langere leestijd zorgt voor een langer verblijf op je site en mensen onthouden je organisatie beter
  • Het kan cornerstone content zijn en daarmee een hub voor interne links vormen waarmee je de structuur van je site content verstevigt.
  • Lange content krijgt eerder een goede positie in Google.
    Maar let op: dat is niet altijd het geval. Het is dus geen garantie!
  • Lange, gedegen teksten zullen eerder inkomende links ontvangen
  • Lange teksten geven kansen om te ‘content mappen’: elementen uit de tekst kun je recyclen en in kleinere doses en in andere vormen verder verspreiden, bijvoorbeeld op social media.
past lange tekst wel bij je doelgroep
Wat vindt je doelgroep van lange content? Past het bij ze?

Nadelen van longcopy content

Zoals met alles zitten er zeker nadelen aan lange content. Nog even los van de tijd die het kost om longcopy te schrijven, zit ook niet iedereen er op te wachten. Zo denken mensen al snel dat ze geen tijd hebben om lange teksten te lezen en doen ze dat alleen als er voor hen op dat moment echt iets te halen is.

Bovendien zien de meeste mensen content mobiel en een mobiel scherm is niet altijd een fijne manier om lange teksten te lezen. Nou zal dat zeker een generatiedingetje zijn, maar als je doelgroep 35+ is, is het wel iets om rekening mee te houden. Daarom is het cruciaal om juist bij lange teksten te letten op je structuur en hoe je die visueel maakt. Dus gebruik:

  • Korte paragrafen
  • Tussenkopjes
  • Bullets
  • Tekst afwisselend met beeld

En: schrappen, schrappen, schrappen. Vraag je steeds af of het niet korter kan en of een serie kortere blogs wellicht beter is. Want lang wint het niet altijd van kort en als je je punt in korte tijd kunt maken en daarmee je doel bereikt, kies dan voor kort en bondig!

Meer over content creatie

Over Linda Krijns

Linda Krijns is oprichter en drijvende kracht achter contentmarketingbureau Sstroop. Ze helpt bedrijven bij het vergroten van hun zichtbaarheid en het trekken van klanten. Niet door te schreeuwen dat je er bent, maar door geruisloos (sst) te laten zien hoe goed je bent aan nieuwe en bestaande klanten. Met de online technieken van nu.

© Sstroop 2012-2019