De SHIT-formule voor boeiende content

content creatie uitbesteden: wij maken boeiende en effectieve content

Boeiende content maken is een uitdaging. Je content valt alleen nog op als deze verdraaid goed is en uitsteekt boven de rest. Daarvoor gebruik je de SHIT-formule. Een recept waarmee je boeiende content maakt voor je doelgroep.

SHIT staat voor Scherp, Helpend, Intrigerend of Trendsettend. Eigenlijk kun je daar nog een T aan toevoegen, namelijk die van Tijdloos. Vijf criteria die je helpen toetsen of de content die je maakt straks toegevoegde waarde heeft voor je doelgroep.

Scherpe content

Scherp zijn, hun mening geven. Veel bedrijven deinzen ervoor terug. Bang om mensen af te stoten. Tegelijkertijd wil niemand een grijze muis zijn. Sterker nog: je doelgroep wil ook helemaal geen zaken doen met grijze muizen… Dus geef je bedrijf en manier van werken kleur en laat zien wat je mening is. Dan trek je de mensen aan die bij je onderneming passen.

Scherpe content verwoordt op een treffende manier hoe iets wat jou/jullie betreft in elkaar zit. Het gebruikt niet meer woorden, herhalingen of uitweiding dan nodig.

Scherpe content kun je op meerdere manieren realiseren. Stelling nemen, onderwerpen aanpakken die anderen links laten liggen is één optie. En verder is het zaak om in teksten te blijven schrappen. Haal dubbellingen en herhalingen er zoveel mogelijk uit, tenzij deze echt een functie hebben.

Vormen: content die scherp is, is vaak een artikel voorzien van een duidelijke titel, inleiding, argumenten en afsluiting. Een korte video is ook een goede optie, net als een afbeelding waarin je een stelling of mening deelt.

Content die helpt

‘Mensen hebben taken, ze willen een antwoord op hun vragen, een oplossing voor hun problemen.’ Deze oneliner las ik onlangs en hoewel kort (scherp!) is hij maar al te waar. Wie iets googelt wil NU een DUIDELIJK antwoord op de vraag. Niet een artikel of video die herhaalt wat het probleem is of slechts een deel van de oplossing geeft, maar concrete suggesties hoe je iets oplost of hoe je meer resultaat krijgt.

Wees niet bang dat je te veel deelt of te veel weggeeft. Dat is zelden het probleem. Ook niet als je het van de verkoop van je kennis moet hebben. Gericht advies op maat is immers onovertroffen. Maar door echte antwoorden en oplossingen te geven laat je niet alleen zien dat je de kennis in huis hebt, maar ook dat je behulpzaam bent. Dat is toch iets dat mensen zoeken in een adviseur of een bedrijf dat zegt service hoog in het vaandel te hebben.

Vormen: helpende content krijgt vaak de vorm van een stappenplan, checklist, handleiding of demonstratie- of uitlegvideo.

Intrigerende content

Door te intrigeren val je direct op een positieve manier op en zet je mensen aan het denken of verwonderen. Daarmee bind je mensen langer dan met een artikel met bijvoorbeeld een leestijd van 2 of 3 minuten. Bijvoorbeeld omdat je iets vertelt dat mensen nog niet wisten of waar ze eerst heel anders over dachten. Of omdat het informatie bevat die tegenstrijdig lijkt, maar het niet is. Onverwachte inhoud intrigeert. Maar ook de vorm waarin je iets brengt kan intrigeren.

Vormen: natuurlijk kun je intrigeren met een artikel. Maar ook door iets met humor te verpakken. Bijvoorbeeld in een cartoon of strip. Beeldende vormen zijn heel geschikt om te intrigeren omdat ons brein visuele informatie gemakkelijk tot zich neemt. Denk aan een afbeelding met een intrigerend feit of een foto van grote schoonheid.

Trendsettende content

Bij trendsettende content heb je twee keuzes. Of je komt zelf met iets heel nieuws of je haakt heel snel in op nieuws of trends. Doe bijvoorbeeld zelf onderzoek of een test, of maak een vergelijking die nuttig is voor je doelgroep. Of haak snel in op iets dat in de actualiteit speelt en geef aan wat het standpunt, ervaring van jouw bedrijf of organisatie is.

Vormen: een onderzoeksverslag, infographic of een SlideShare zijn goede opties voor trendsettende content. Haak je in op nieuws dan ligt een persoonlijk blog voor de hand. Of schrijf een persbericht als je vindt dat de media iets onvoldoende belichten.

Tijdloos

Ook boeiende content heet slechts beperkt effect als deze maar kort meegaat. Dat is meestal het geval als je content trendsettend is, want trends duren over het algemeen niet erg lang. Maar voor alle andere content is het meestal slim om te kijken hoe lang je content mee kan gaan. Verwacht je dat je content snel veroudert, dan is het slim om het regelmatig een update te geven.

Daarnaast kun je ook de inhoud van je content kritisch beoordelen op elementen die mogelijk snel oud of anders zijn. Die doen dan afbreuk aan de levensduur. Kijk of je die elementen kunt aanpassen of weglaten.

De meest gemaakte fout bij content

Ook content die aan de SHIT-criteria voldoet kan falen. De reden daarvoor zit hem in de strategie die aan de content ten grondslag ligt. Vaak gaat de strategie namelijk uit van allerlei veronderstellingen over de eigenschappen, kenmerken, pijnpunten en wensen van de doelgroep maar zijn die onvoldoende getoetst. Het gevolg is dat je content net niet de juiste mensen bereikt of hen onvoldoende weet te boeien. Effectieve content is dus én content die boeit én content die perfect is afgestemd op de daadwerkelijke motieven van de juiste doelgroep.

Hulp bij het maken van boeiende content?

Wil je advies of concrete hulp bij het maken van content die jouw doelgroep echt boeit?

Natuurlijk maken we voor diverse klanten uiteenlopende teksten voor het web (en daarbuiten). Teksten die vlot en op de doelgroep geschreven zijn en geoptimaliseerd voor zoekmachines. Maar we maken pas content voor klanten als de strategie staat als een huis. Want niets is erger dan mooie, boeiende content die niet doet waar het voor gemaakt is. Hoe onze aanpak in elkaar zit lees je hier►►

 

 

About Linda Krijns

Linda Krijns is oprichter en drijvende kracht achter contentmarketingbureau Sstroop. Ze helpt bedrijven bij het vergroten van hun zichtbaarheid en het trekken van klanten. Niet door te schreeuwen dat je er bent, maar door geruisloos (sst) te laten zien hoe goed je bent aan nieuwe en bestaande klanten. Met de online technieken van nu.

Speak Your Mind

*

© Sstroop 2012-2017