Facebook statistieken. Een blik achter de schermen van je Facebook pagina.

Facebook statistieken. Zo zie je in 15 minuten wat wel en niet werkt op je Facebook pagina

Statistieken… We weten allemaal dat we ze hebben, maar ze grondig bekijken, dat komt er niet altijd van. Toch kun je in pakweg 15 minuten per week waardevolle informatie uit je Facebook statistieken halen. Ook zonder wiskundeknobbel haal je daar gemakkelijk veel relevante informatie uit!

Dit leveren de Facebook statistieken je op

Veel mensen die een pagina beheren, kijken bij de Facebook statistieken alleen naar de overzichtspagina. Dat is jammer, want als je iets dieper graaft kun je veel te weten komen over je fans en wat ze wel en niet leuk vinden.

Bijvoorbeeld:

  • Wanneer je fans op Facebook zijn
  • Wie je fans eigenlijk zijn
  • Waar nieuwe ‘vind-ik-leuks’ vandaan komen
  • Het bereik van je pagina in de afgelopen week of maand
  • Hoeveel mensen op de Facebookpagina zelf kwamen
  • Hoeveel mensen positief dan wel negatief reageerden op een bericht
  • Wat de pagina’s van je concurrenten presteren en wat je daarvan kunt leren

Als je naar de Statistieken van je pagina gaat kom je eerst op een dashboard met wat overzichten:

Facebook statistieken overzicht

 

Zelf kijk ik hier maar enkele seconden naar. Ik vind het alleen belangrijk dat alles in het groen staat. Dat betekent groei en dat is wat ik wil. Daarna ga ik direct dieper naar de echt interessante cijfers.

Wat is het bereik van je Facebook pagina?

Je bereik is veel belangrijker dan het aantal fans van je pagina. Het aantal fans zegt namelijk niets. Wel het aantal mensen dat een of meer van je berichten gezien heeft. Bij een weinig actieve of succesvolle pagina kan het zo maar zijn dat het aantal mensen dat je bereikt op 10% ligt van het aantal fans. Maar het kan ook 200% zijn! Het bereik van je pagina in de gaten houden is dus van belang. Facebook toont je het organisch bereik (gratis) en het betaalde bereik dat je hebt gerealiseerd.

Facebook statistieken bereik

Wanneer zijn je fans op Facebook?

Bij het merendeel van de Facebook pagina’s zie je dat fans rond 7 uur in de ochtend online komen en tot ongeveer middernacht actief zijn op Facebook. Vaak met een piek rond 9 uur ’s avonds. Maar dat is natuurlijk niet voor iedere pagina het geval. Kijk af en toe weer eens naar het moment waarop jouw fans op Facebook zitten. Dat zie je nagenoeg in één oogopslag onder het tabblad berichten.

Plaats je berichten vervolgens vaker op tijden dat je fans op Facebook zitten. Vaak is dat in de avond!

Wie zijn je fans eigenlijk?

Facebook laat je direct zien of je pagina mannen dan wel vrouwen aantrekt, in welke leeftijd ze zitten en waar ze vandaan komen. Misschien denk je dat je wel weet wie je fans zijn en soms zie je tot je stomme verbazing dat een pagina vrijwel alleen vrouwen aantrekt, terwijl het toch een B2B pagina is. Verder kun je zien welke mensen verder bereikt worden en of de verhoudingen daar anders liggen. In het geval van onderstaande pagina zie je dat deze pagina maar 17% mannelijke fans heeft, maar veel meer mannen bereikt. Dat kan een indicatie zijn dat je mannen misschien wat specifieker moet benaderen, wellicht door te adverteren.

Facebook statistieken fans kenmerken

Waar komen nieuwe vind-ik-leuks vandaan?

Met nieuwe fans stijgt je bereik, dus het blijft van belang om nieuwe fans te trekken. Maar waar komen die fans nou vandaan? Dat laat Facebook je ook zien onder het tabblad Vind-ik-leuks:

Facebook statistieken herkomst vind ik leuks

Wat vinden je fans wel EN niet leuk?

Onder het tabblad Vind-ik-leuks zie je welke oordelen je pagina heeft opgeroepen. Hier zie je onder andere of mensen je pagina niet meer leuk vonden en wanneer dat was. Dan is soms een bepaald bericht de oorzaak, maar soms is iemand simpelweg aan het opschonen geweest. Maar het kan een indicatie zijn dat bepaalde berichten minder gewaardeerd worden door je publiek.

Bedenk wel dat je het onmogelijk iedereen naar de zin kunt maken. Soms roept een bericht enkele negatieve reacties op en tegelijkertijd veel positieve reacties. Dan zit je waarschijnlijk toch op de goede weg als het betreffende bericht echt bij jouw bedrijf en je ideale klant past.

Wat doen je video’s eigenlijk?

In deze tijd waarin je op social media niet meer om video heen kunt, zijn ook de videostatistieken relevant. Je ziet hoe vaak een video bekeken is en krijgt een beeld van welke video’s aanslaan bij je publiek.

Facebook statistieken video

Wat doen je concurrenten op Facebook?

Op het tabblad Overzicht kun je zien hoe jouw pagina presteert ten opzichte van concurrerende pagina’s. Mits je die pagina’s hebt toegevoegd en dat is wel aan te raden. Het geeft een beeld van concurrerende pagina’s die groeien, hoeveel berichten ze plaatsen en hoeveel interactie die berichten opleveren.

Naast concurrerende pagina’s kun je hier ook pagina’s die zijdelings relevant zijn en veel succes hebben. Deze kunnen als inspiratiebron dienen om leuke berichten op te sporen en zelf ook beter te presteren met je pagina.

Als je echt wilt spitten…

Het is fijn dat je Facebook je in een kwartier per week een aardig beeld geeft van het reilen en zeilen van je pagina. Maar heb je een grotere pagina, met dagelijks berichten en duizenden volgers dan zou ik toch een slag dieper gaan.

Allereerst kun je dan het beste de statistieken exporteren. Dat gaat via het tabblad Overzicht. rechtsboven kun je aangeven dat je gegevens wilt exporteren en je kunt daar zelf een datumbereik aangeven. Het mooie van deze data export is dat hij naar Excel gaat, wat je extra sorteermogelijkheden geeft. Per soort bericht (foto, link of video bijvoorbeeld) kun je dan zien wat je het meest succesvolle bericht was en hoe de interactie met je pagina gemiddeld verloopt. Afhankelijk van de zakelijke doelen die je met je pagina hebt, haal je veel meer gegevens uit deze export.

De tweede mogelijkheid is om een externe tool te benutten, zoals Fanpage Karma. Die is niet gratis, maar geeft wel heel waardevolle feedback. Bijvoorbeeld op welk exacte tijdstip je de meeste interactie realiseert met je fans/volgers. Dat geven ze heel visueel weer: hoe groener de stip, hoe meer interactie en hoe groter de stip, hoe meer je plaatst op een bepaald tijdstip. Je wilt dus voor groot en groen gaan en zoals je ziet zou deze pagina meer kunnen plaatsen op dinsdag aan het eind van de middag.weightwatchers op FB tijden en interactie

Bij Sstroop gebruiken we de data export en Fanpage Karma voor de pagina’s die we voor klanten beheren, omdat we daarmee veel meer informatie kunnen achterhalen en onze strategie steeds kunnen optimaliseren. Het zijn wel aanraders dus, maar voor kleinere pagina’s kom je ook een heel eind met de Facebook statistieken zelf.

Over Linda Krijns

Linda Krijns is oprichter en drijvende kracht achter contentmarketingbureau Sstroop. Ze helpt bedrijven bij het vergroten van hun zichtbaarheid en het trekken van klanten. Niet door te schreeuwen dat je er bent, maar door geruisloos (sst) te laten zien hoe goed je bent aan nieuwe en bestaande klanten. Met de online technieken van nu.

© Sstroop 2012-2019