Een mooie contentstrategie formuleren is één, maar een strategie die echt werkt, vraagt om iets extra’s: draagvlak binnen je organisatie. Wil je voorkomen dat de uitvoering van jouw doordachte contentplan toch strandt door weerstand, losse contentflodders van anderen of gebrekkige samenwerking? Dan gaan de volgende vier stappen je helpen.
Breed draagvlak is onmisbaar
Als je bij je contentstrategie al direct zorgt voor draagvlak dan vergroot je daarmee de slaagkans van je contentplan. Maar het levert meer op:
- Minder weerstand en gedoe:
stakeholders die betrokken zijn, zullen je minder snel verrassen met onverwachte bezwaren of kritische vragen op het verkeerde moment. - Betere strategie:
je verzamelt meer inzichten en invalshoeken en houdt rekening met uiteenlopende factoren binnen je organisatie. Hierdoor wordt het contentplan robuuster. - Consistentie:
content vraagt om een lange adem. Consistentie bouw je makkelijker op als mensen je strategie begrijpen en steunen, waardoor je structureel aan je expertmerk werkt.
4 stappen voor meer draagvlak
Meer draagvlak voor je contentstrategie realiseer je door de volgende acties te ondernemen.
1. Breng je stakeholders in kaart
Dat klinkt voor de hand liggend maar hier kun je al gemakkelijk een belangrijke stakeholder vergeten. Start daarom bij de vraag: wie zijn mijn belangrijkste stakeholders? Het kan dan gaan om sales, HR, klantcontactcentra en eventueel externe partners of financiers. Maar kijk zeker ook naar je teamgenoten. Zij zijn de mensen met wie je straks echt moet samenwerken om het plan uit te voeren. Mogelijk moeten ze dan ook andere dingen gaan doen dan ze tot nu toe gewend zijn en voor je het weet schieten ze dan in de weerstand. Toch zie ik dat juist deze collega’s regelmatig vergeten worden bij het opstellen van de contentstrategie. Maar heb je ze als medestander dan leg je een extra basis voor succes.
2. Tweerichtingsverkeer en stakeholders echt betrekken
Ga direct in gesprek met je stakeholders zodra je aan een nieuw contentplan werkt. Maak helder met welk doel je aan de slag gaat, maar geef ook ruimte aan de input en doelen van anderen. Door deze belangen te inventariseren en te combineren, voorkom je weerstand én creëer je contentdoelen die ook je stakeholders kunnen helpen. Belangrijk daarbij is dat je in deze fase ook verwachtingen managet: niet alles is met content op te lossen. Stel daarin samen heldere en realistische doelen.
Doelen formuleren
Overzicht van diverse soorten doelen van content. Van sales tot recruitment.
Een tweede moment waarop je jouw stakeholders om feedback en input kunt vragen is als je een concept contentstrategie hebt. Gebruik je mijn framework voor een contentstrategie dan heb je op dit moment veel data en feiten verzameld waar je die concept strategie op baseert. Maar argumenten zijn niet het hele verhaal. Leg daarom voor wat je hebt en hoe je daartoe gekomen bent. Dan zien ze je onderbouwing. Vraag dan toch om feedback. Mensen voelen zich niet gehoord, maar kunnen vaak ook waardevolle extra inzichten geven. Zij weten wat in hun afdeling speelt of gaat spelen.
3. Communiceren en uitleggen
Neem zoveel mogelijk mensen mee in je organisatie en kijk verder dan stakeholders. Omdat je content zo zichtbaar is, willen meer collega’s weten wat je doet en waarom. Hiermee vergroot je het begrip voor je keuzes en krijg je meer relevante input en verzoeken terug. Licht bijvoorbeeld via het intranet, een nieuwsbrief of korte updates toe welke afwegingen en vakkennis aan de basis liggen van je contentstrategie.
Identificeer ook zogeheten ‘contentambassadeurs’: collega’s die zich enthousiast tonen over de contentaanpak, deze begrijpen en graag delen met anderen. Betrek hen actief bij je interne communicatie.
4. Deel resultaten en maak succes inzichtelijk
Draagvlak groeit als resultaten zichtbaar worden. Maak daarom afspraken met stakeholders over welke resultaten je rapporteert—en hoe vaak. Deel niet alleen successen, maar wees ook transparant over wat minder goed gaat én hoe je bijstuurt. Dit stimuleert betrokkenheid en maakt je voortgang concreet voor verschillende afdelingen. Dat vraagt om duidelijke doelen en KPI’s per stakeholders waar je kort verslag van doet op een manier die hen snel inzicht geeft.
Draagvlak als fundament contentstrategie
Voldoende draagvlak voor je contentstrategie en contentplan is onmisbaar als je jouw plan echt goed wilt uitvoeren. Het maakt je werk makkelijker, je contentplan sterker en het geeft je organisatie de inzichten en bereidheid om als collectief te bouwen aan succesvolle content.
Content Strategiedag
Incompany training contentstrategie
Extra hulp bij je contentstrategie
- Formuleren van contentdoelstellingen
- Een Content SWOT als hulpmiddel
- Stappenplan contentstrategie