De contentwereld verandert razendsnel. Toch tekenen zich duidelijke verschuivingen af die je in 2026 helpen om content te maken die vertrouwen en impact realiseert. De gemene deler? Authentieke, relevante en moeiteloze content die laat zien waar jouw organisatie werkelijk voor staat. Hieronder lees je de zeven belangrijke content trends voor 2026 en wat ze betekenen voor jouw contentstrategie. Of bekijk de videopodcast over de trends.
1. Hybride teams: van human naar humAIn
De toekomst van contentcreatie is hybride. Steeds vaker werken we als contentmakers zij aan zij met AI-assistenten en -agents. Waar generatieve AI nu vooral een hulpmiddel is, worden deze tools straks aangevuld met AI-agents. Deze nemen zelfstandig allerlei repetitieve taken over. Zo evolueren content- en marketingteams van human naar humAIn.

2. Trust leadership content voor vertrouwen
Het publieke wantrouwen groeit — niet alleen in media en politiek, maar ook in content. Uit onderzoek van Gartner blijkt dat meer dan de helft van de consumenten AI-overzichten niet vertrouwt. Tel daar deepfakes, fake reviews en AI-content die een loopje met de waarheid neemt bij op en het wordt duidelijk dat een vertrouwensbreuk dreigt. Voorkom dat jouw content gewantrouwd wordt en ga gericht voor vertrouwen en betrouwbaarheid. Dat kan met trust leadership content waarmee je je positioneert als baken van betrouwbaarheid in een wereld vol desinformatie. Creëer content die feiten onderbouwt, transparant is over herkomst, en actief misinformatie tegengaat. Dat valt op, wordt gewaardeerd en biedt kansen op een onderscheidende positionering.

3. Authenticiteit als onderscheidend vermogen
In een zee van content die door AI is gemaakt, valt authentieke en menselijke content extra op. Dat biedt kansen op extra verbinding met je doelgroep. Bijvoorbeeld doordat je kiest voor empathische content, echte, menselijke verhalen uit de organisatie, of user generated content. Toon wie erachter zit, waarom iets gedeeld wordt, en spreek in een herkenbare, menselijke toon. Authenticiteit zorgt in 2026 voor extra verbinding en onderscheidend vermogen.

4. Sociaal en ethisch bewustzijn in content
Gen Z maar ook andere generaties verwachten dat merken hun waarden tonen. Ze willen zich kunnen identificeren met de waarden van de organisaties waar ze zaken mee doen of die ze volgen. Stil blijven over je waarden is geen optie. Dat zorgt zelfs voor wantrouwen en kan zich zo tegen je keren (Edelman Trust Barometer). In 2026 zien we organisaties daarom vaker maatschappelijke thema’s adresseren, van duurzaamheid tot inclusie. Maar dan wel op een manier die oprecht, consistent en geloofwaardig is.

Video: kort of juist heel lang
De videoformats die het meest bekeken worden lijken zich te splitsen in twee uitersten: ultrakorte shorts onder de minuut, en lange video’s van een uur of meer. Dat laat een recent YouTube trendrapport zien. Beide formats werken, als ze maar waarde bieden. Denk daarom na over je videostrategie. Korte video’s zoals Reels en Shorts zitten daar waarschijnlijk al in, maar denk na over longform-video. Die kan afhankelijk van je doelen verdieping brengen en bijvoorbeeld thought leadership versterken. De uitdaging wordt om de juiste lengte, toon en setting te vinden voor jouw publiek.

6. Meer content op ‘geleende grond’
Content plaatsen op je eigen kanalen (eigen grond) blijft het grote voordeel van 100% regie bieden. Je hebt namelijk volledige zeggenschap op je website en in eigen podcasts, webinars, e- books en wthitepapers. Maar het wordt steeds interessanter om wat meer aandacht te verleggen naar externe platforms. Denk aan social media maar zeker ook aan gastblogs, podcasts, YouTube, nieuwsbrieven of samenwerkingen met contentpartners. Door ook daar aanwezig te zijn creëer je veel meer contactmomenten met je publiek. In een tijd waar het organisch verkeer naar websites afneemt, is dat voor veel organisaties noodzakelijk. Zeker als je thought leadership nastreeft, maar ook als je andere contentdoelen hebt.

7. Moeiteloze content
De contentconsument wil snel helderheid en heeft in eerste instantie weinig tijd en aandacht. Het punt dat je wil maken moet dus direct binnenkomen. Dat verklaart het succes van zero-click content waarbij de gebruiker direct antwoord krijgt op een vraag. Zonder dat een klik nodig is. Die trend weerspiegelt een achterliggende vraag naar direct toegankelijke content. Content moet compact, begrijpelijk en makkelijk te consumeren zijn. Begin met het antwoord, maak complexiteit toegankelijk, en kies voor korte fragmenten in tekst, beeld of geluid.

Misschien een content trend in 2026?
We leven in een tijd van constante versnelling. Maar mogelijk wordt 2026 wel het jaar waarin we kiezen voor vertraging: minder posten, meer betekenis. Dit is de content trend waar ik nog het minst zekerheid in de vorm van onderzoeksdata over heb (in oktober 2025). Maar als ik om me heen kijk kan het zeker een trend worden. Heb jij dat gevoel ook, richt je dan op content die elke seconde of regel waard is. Op stukken die inspireren, verdiepen en verbinden, maar dan in een rustig tempo.
Gebruikte bronnen
Voor ik een overzicht heb van content trends lees ik eerst maandenlang interessante marketingblogs. Op onder andere Frankwatching, Marketingprofs, Sparktoro en Trust Insights. Daarnaast zoek ik gericht naar data en rapporten zoals deze:
- Edelman Trust Barometer 2025 over wantrouwen en merken die hun maatschappelijke waarden tonen.
- Trendrapport YouTube
- Gartner persbericht wantrouwen AI
Wil je leren hoe je deze trends vertaalt naar een duurzame contentstrategie die tegelijk menselijk, schaalbaar én toekomstbestendig is? Boek dan een 1-op-1 of een incompany training contentstrategie.