De beeldtaal die je gebruikt in je content is veelzeggend en als het goed is herkenbaar en passend bij je merk. Maar hoe zorg je voor visuals met impact die je hele contentstrategie ondersteunen? Dat vraagt om een visuele content strategie en die begint met drie vragen.
1. Waar staat je merk voor ?
Het start bij je merk en je merkwaarden. Waar sta je voor? Wat is de drijfveer van het bedrijf (de veelbesproken Why ), welk probleem wil je oplossen voor je klanten? Probeer op basis van deze missie passende merkwaarden vast te stellen die iets zeggen over jouw merk. Is je bedrijf bijvoorbeeld ambitieus, betrokken, exclusief, gezellig of juist gereserveerd?
Die merkwaarden vormen een belangrijke start voor je beeldtaal. Je kunt je voorstellen dat een bedrijf dat gezelligheid belangrijk vindt een andere beeldtaal kiest dan een bedrijf dat exclusiviteit als leidraad heeft.
2. Wat verwacht en raakt je doelgroep?
Je doelgroep zal bepaalde verwachtingen hebben van wat bedrijven in jouw vakgebied of branche doen en laten zien. Afhankelijk van je merkidentiteit sluit je hierbij aan of wijk je in meer of mindere mate af.
3. Wat is je doel met beeld?
Hier ben je terug bij je algemene contentstrategie: wat wil je uiteindelijk bereiken en welke typen content zet je daarvoor in. Elders kun je lezen dat er vier typen content zijn:
- Informerend
- Helpend
- Inspirerend
- Entertainend
Afhankelijk van je doelstellingen kies je een mix van deze soorten content. Je beeldkeuzes moeten daar ook op aansluiten. Entertainende visuele content zal dan in bepaalde opzichten iets afwijken van Informerende visuele content. Tegelijkertijd moeten de verschillende visuals en video’s onderling wel een bepaalde consistentie en herkenbaarheid hebben.
Met een handleiding voor visuele content borg je alle afspraken en richtlijnen voor je visuals en video. Dat zorgt voor een consistente, professionele uitstraling, passend bij je merk.
Maak een handboek visuele content
De antwoorden op deze drie vragen bevatten de elementen die nodig zijn voor een handboek voor beeld. Daarin omschrijf je welk type beeld je gebruikt, welke effecten je toepast, in welke mate en op welke plek. Zo ontstaat een beeldhandleiding met richtlijnen die ervoor zorgt dat uniformiteit en herkenbaarheid ontstaat die overbrengt waar je merk voor staat.
In een beeldhandleiding geef je aan of je beeld bijvoorbeeld:
- Kleurrijk is, zwart-wit of dat een bepaalde kleur overheerst
- Altijd mensen moeten bevatten of niet
- Een mate van humor bevat of juist serieus moet zijn
- Een specifiek gevoel of sfeer moet uitstralen
- Concreet is en aansluit bij een tekst of of vrij mag associëren op het onderwerp van een tekst
- Naturel is of bewerkt
- Wel of geen grafische of taalelementen bevat
Ook kun je hier opnemen hoe knoppen eruitzien, hoe een intro of outro van een video eruitziet, wanneer je bepaalde elementen of filters gebruikt en wanneer niet. Zo creëer je een eigen visuele signatuur.
Bedenk waar je visuele content gaat inzetten
Visuele content gebruik je waarschijnlijk in al je communicatiekanalen, maar welke zijn dat precies? Als je dat in kaart brengt, kun je de gewenste specificaties nauwkeuriger formuleren. Je kunt gerichte keuzes maken voor liggend, staand of vierkant beeld. Ook kun je per kanaal extra specificaties benoemen. Mogelijk wil je op Pinterest wel je logo opnemen, maar op Instagram juist niet. En sommige grafische elementen kun je per kanaal net even anders vormgeven of meer of juist minder op laten vallen.
Het is vaak slim om online content als uitgangspunt te nemen en deze vervolgens te vertalen naar offline content. Dat werkt beter dan andersom. Als iets online werkt, werkt dat offline ook. Omgekeerd is dat niet altijd het geval.
Houd bewegingsvrijheid
Als je heel veel regels maakt voor je visuele content zet je jezelf al snel vast. Dat zorgt uiteindelijk voor problemen in een online wereld waarin marketinginstrumenten heel snel kunnen veranderen. Dus in plaats van een rigide ‘huisstijlpolitie’ kun je beter een visuele contentstrategie formuleren die zowel duidelijke kaders als enige ruimte tot experimenteren biedt. Zo kun je altijd inspelen op nieuwe mogelijkheden. Dat vraagt om een balans tussen mogelijkheden en beperkingen.
Hier zie je enkele voorbeelden van templates op Canva. Je vindt hier templates voor alle social media kanalen en typen berichten, maar ook voor presentaties, posters en allerlei soorten drukwerk.
Investeer in uitstraling met visuele content templates
Visuals zijn misschien nog wel belangrijker voor een professionele uitstraling dan tekst. Ze worden sneller verwerkt in ons brein en hebben grote impact. De sleutel om goede, veelzeggende visuals te maken zit in een goede strategie in combinatie met de uitvoering. Misschien heb je een vaste vormgever en dan kan deze daarvoor zorgen. Heb je die niet, dan ben je aangewezen op tools en templates. Daarin kun je verschillende keuzes maken.
1. Gebruik bestaande templates
Als je Canva of PicMonkey gebruikt dan zie je hier allerlei templates staan. Die kun je gebruiken, omdat ze in principe goed ontworpen zijn. Het design klopt meestal. Wat ik je aanraad is om deze bestaande templates wel aan te passen. Gebruik het vaste kleurenpalet dat in je huisstijl is vastgelegd en voer die door in de templates.
Het nadeel van de templates in Canva en andere visuele tools is dat je ze soms ook bij andere afzenders terugziet. Dat is jammer en mogelijk niet wat je wilt uitstralen.
2. Laat templates op maat maken
Bij Canva en PicMonkey kun je in de PRO-versie je eigen templates, logo’s en huisstijlkeuren opslaan. Dat betekent dat je je vaste vormgever kunt vragen om enkele templates te ontwikkelen voor de meest voorkomende uitingen die je gebruikt. Dan weet je zeker dat ze uniek, passend én professioneel zijn.
Ook voor sommige videotools kun je een vormgever een of meer templates laten maken.
Een tussenweg tussen ‘helemaal voor jou gemaakt’-templates en de standaard templates die tools als Canva en PicMonkey bieden, is om templates aan te schaffen via Creative Market. Hier bieden tal van vormgevers hun diensten aan in de vorm van complete pakketten met templates die je zelf kunt aanpassen met jouw kleuren en huisstijlelementen.
Beperk je in de aantallen templates
Voor welke optie je ook kiest, als je te veel templates gaat gebruiken, lever je meestal in op consistentie en herkenbaarheid. Kies daarom voor 3 tot 5 templates en vertaal die naar een liggende, verticale of vierkante weergave. De templates zorgen ervoor dat je strategie en richtlijnen voor visuele content geborgd zijn. Dat geeft houvast, of je nu de enige gebruiker bent of ze als team inzet.
Leg een beeldbibliotheek aan
Naast een investering in templates is het meestal slim om tijd en geld te investeren in een handzame beeldbibliotheek. Daarin kun je foto’s verzamelen die speciaal voor jouw bedrijf gemaakt zijn, maar ook foto’s die je via stockfotobureaus hebt aangeschaft en foto’s die vrij gebruikt mogen worden.
Zorg voor een handige indeling op onderwerp en eventueel op gebruik. Als foto’s alleen voor redactioneel gebruik ingezet mogen worden, geef dat dan goed aan. Zo voorkom je dat je ze ooit per ongeluk toch commercieel inzet.
Met een goed ingedeelde beeldbibliotheek krijg je zicht op de beelden die je wel en die je niet hebt. Zo weet je welke ‘witte vlekken’ in je bibliotheek nog ingevuld moeten worden.
Heb je in de loop der tijden veel beeld verzameld, dan kan het aanleggen van zo’n beeldbibliotheek een monnikenwerk zijn dat veel tijd kost. Overweeg dan om het uit te besteden. Die investering in tijd of geld verdien je terug, omdat je sneller vindt wat je zoekt.
Podcast: visuele content op LinkedIn
Een goede manier om je te onderscheiden op LinkedIn is om juist daar met visuele content te werken.
Meer over het maken van visuals
- Handige visuele marketingtools
- Effectieve Pinterest content
- Effectieve content voor Instagram
- Content voor stories. 20+ tips & ideeën passend bij je merk
Meer over content strategie
Je las het al in de inleiding: visuele content maakt deel uit van een totale contentstrategie. In dit stappenplan contentstrategie lees je hoe je zelf stap voor stap een effectieve contentstrategie formuleert.