Effectieve Pinterest content maak je zo

Veel bedrijven onderschatten Pinterest en ik denk dat het van alle social media platforms het meest over het hoofd gezien wordt. Dat is echt zonde. Want met Pinterest content kun je nog heel gericht verkeer naar je site realiseren. En het is heel geschikt als e-commerce platform.

Geschatte leestijd: 7 minutes

Wie zitten op Pinterest?

Pinterest wordt als een vrouwenmedium gezien en dat klopt wel want 71% is vrouw. Toch zie je er ook mannen, afhankelijk van het onderwerp. Volgens het laatste social media onderzoek van Newcom heeft Pinterest begin 2022 in Nederland:

  • 4,2 miljoen gebruikers, met 9% groei ten opzichte van 2021 (het is groter dan Twitter)
  • 985.000 dagelijkse gebruikers

Pinterest inspireert, activeert en zet aan tot kopen

Los van de aantallen en demografische kenmerken van de gebruikers, zou vooral de reden waarom mensen Pinterest gebruiken voor jou van belang moeten zijn om het platform wel of niet in te zetten. Mensen gebruiken Pinterest heel gericht om producten te ontdekken of een project te realiseren. Zo’n project kan van alles zijn: een nieuwe woonkamer, een bijzondere reis, een huwelijk of een herinrichting van de tuin.

Ruim 90% van de Pinners heeft concrete plannen en gebruikt de content op Pinterest doelgericht om die plannen te realiseren. Dat zorgt voor een duidelijk aanwezige (koop)intentie en hierdoor onderscheidt Pinterest zich van andere social media.

Daarmee zit de kracht van Pinterest niet in de aantallen, maar in wat het voor je merk kan betekenen als jouw aanbod aansluit bij die plannen. Maar liefst 77% van mensen die wekelijks op Pinterest zitten zegt dat ze via Pinterest nieuwe merken en producten ontdekt hebben. Een nog groter aantal kocht iets naar aanleiding van een Pin: 88 % (bron: Pinterest )

borden van Pinterest Nederland

Wat kan Pinterest voor jou betekenen?

Of Pinterest voor jouw marketing van waarde kan zijn, hangt af van wat je verkoopt. Verkoop je consumentenproducten? Vooral kleding, schoenen en accessoires, reizen, beautyproducten, koken, woninginrichting, sieraden en kunst en design doen het goed. Maar ook producten en diensten voor  life events als huwelijk, geboorte, feesten en jubilea zijn veel gezocht.

Al deze producten lenen zich uitstekend voor Pinterest content, omdat ze goed in beeld zijn te vangen. Toch werken ook niet-fysieke producten goed. Want als je informatie aantrekkelijk verpakt, kun je daar ook effectieve pins van maken.

Als je kennis of diensten verkoopt

Ook kennis, advies en op het oog abstracte dienstverlening kun je op allerlei manieren in beeld brengen. Bijvoorbeeld door tips, advies, checklists en stappenplannen te delen. Door korte video’s te plaatsen waarin je steeds 1 tip kort toelicht.

Zakelijke dienstverleners die wel op Instagram zitten adviseer ik altijd om eens goed naar hun content daar te kijken. Die kun je vrijwel altijd doorvertalen naar een Pinterest format.

Wanneer kies je wel/niet voor Pinterest?

Voor ik Pinterest adviseer aan een klant loop ik een lijst met criteria na. Ik adviseer Pinterest als:

  • Je hebt vastgesteld dat jouw doelgroep op Pinterest zit.
  • Pinterest aansluit bij je marketingdoelen
  • Je aanbod aansluit op plannen en projecten
  • Je bedrijf in een van de eerder genoemde categorieën valt
  • Pinterest complementair is aan andere social media inzet
  • Je content van een ander kanaal kunt hergebruiken op Pinterest

Pinterest is een e-commerce platform

Omdat Pinterest een e-commerce platform is, is het voor sommige bedrijven ook geschikt als een extra distributiekanaal. Heb je een uitgebreide productcatalogus dan kun je die hele catalogus uploaden en omzetten naar Pins en advertenties. De uitrol hiervan is begonnen in de EU en het zal ook in Nederland beschikbaar komen.

Pinterest contentstrategie

Je kunt Pinterest inzetten om je naamsbekendheid te vergroten, je merk te laden en om leads en directe verkoop te realiseren. Afhankelijk van je doel kun je dan kiezen voor inspirerende of juist informerende en nuttige content. Een mix van beide kan uiteraard ook. Of je kiest juist voor Pins van producten die mensen direct kunnen shoppen.

Soorten content op Pinterest

Je kunt heel veel soorten Pins maken.

  • Een standaard, langwerpige Pins met 1 foto
  • Een Pin met een collage van meerdere foto’s boven elkaar
  • Een Carrousel Pin
  • Een video Pin
  • Een Rich Pin (heeft een extra call-to-action en eventueel verkoopinformatie)
  • Een Idee Pin met maximaal 20 elementen (heeft wat weg van een story, maar deze is blijvend!)

In deze Pins kun je van alles kwijt. Bijvoorbeeld producten, verwijzingen naar blogs, sfeerbeelden, hoe-doe beelden, infographics, checklists en stappenplannen. En Pins linken door naar je website, met uitzondering van de Idee Pin.

Optimaliseren van je Pins

Je wilt goed vindbare Pins en omdat veel Pinners gericht zoeken kun je heel goed je keywords inzetten. Bijvoorbeeld in je titel van je bord of Pin en in de korte beschrijving. Pinterest werkt ook met hashtags die klikbaar zijn. Dus je kunt je vindbaarheid extra verbeteren door vooraf na te denken over een aantal hashtags die voor jou relevant zijn en die consequent toe te passen. Maak een lijstje met mogelijke hashtags en bekijk op Pinterest of de bijbehorende content aansluit op jouw producten of diensten.

Deze Pinterest content werkt het best

Natuurlijk moet je content passen bij het onderwerp en er aantrekkelijk uitzien. Pinterest analyseerde welke ingrediënten een Pin effectief maken en kwam met groot aantal content aanbevelingen:

  • Warme kleuren (rood) werken beter dan koele tinten (blauw)
  • Korte video’s van 6 tot 15 seconden doen het goed
  • Een kort tekstje bij je Pin biedt de Pinner context
  • Kies voor lange Pins met een verhouding 2: 3 of 4:5
  • Afbeeldingen zonder gezichten doen het beter
  • Neem je logo op in je afbeelding, dat zorgt voor herkenning
  • Kijk via de app of je Pin ook mobiel goed leesbaar is

Handige tools voor Pinterest

Het maken van aansprekende Pins die een professionele, consistente uitstraling hebben kun je doen met een tool als Canva. Kies daar een of meerdere sjablonen en richt die in met je huisstijlelementen en -kleuren. Je kunt ook een designer vragen om enkele templates voor je te maken die je vervolgens zelf kunt gebruiken. Een andere oplossing is om op Creative Market kant-en-klare templates voor Pinterest te kopen die je vervolgens zelf kunt aanpassen aan jouw huisstijl.

Trending topics op Pinterest

Timing van je Pinterest content

Wil je weten welke onderwerpen wanneer trending zijn op Pinterest en wat een goed moment is om met een inhaakactie te starten? Pinterest maakte een overzicht van 2019 dat laat zien wanneer welke onderwerpen wanneer actueel waren. Daarin zie je bijvoorbeeld dat Pinners zich al in de zomer gaan oriënteren op de decemberfeestdagen. Met dit rapport ontdek je hoe populair bepaalde onderwerpen zijn zodat je inhakers kunt maken.

Pinterest maakt ook zelf een overzicht van trends in 2020. Dat rapport bevat zoveel verschillende thema’s dat er altijd iets voor je bij zit. Alle thema’s voor 2020 vind je op een speciale Pinterest site

Meer contentinspiratie voor social media?

Meer over dit onderwerp