Met een goede social media bio of social media profiel laat je bezoekers direct zien wat ze van je kunnen verwachten. In dit artikel lees je 7 algemene tips die je overal toe kunt passen plus specifieke tips per social media platform.
Laat je inspireren door onderstaand artikel of beluister de podcast.
Eerste indruk op social media
Een bio of introductie op social media is voor veel mensen de eerste kennismaking met je bedrijf. Die eerste indruk op social media bepaalt of ze je gaan onthouden, volgen en of ze je uiteindelijk goed en betrouwbaar genoeg vinden om iets bij je te kopen.
7 snelle tips voor een social media bio of profiel
Voor social media bio’s en profiel kun je altijd de volgende 7 tips gebruiken:
1. Houd het kort en formuleer scherp
Je hebt beperkt ruimte, maar je bezoeker wil ook in een paar seconden kunnen zien wie je bent en wat je doet. Dus schrijf en schrap totdat je een korte, puntige introductie overhoudt.
2. Verplaats je in de bezoeker
Bedenk wie je ideale klant is en wie je aan wilt spreken met het social media account. Wat zoekt deze? Is dat informatie, kennis, inspiratie of entertainment? Laat zien wat ze mogen verwachten op dit account. Heb je een duidelijk afgebakende doelgroep benoem die dan, want die bezoekers voelen zich daardoor meer aangesproken.
3. Bedenk wat je wilt bereiken
Wat moet dit social media account voor je gaan doen? Als je dat scherp hebt kun je dat verwerken in de tekst én in de call-to-action. Social media bio’s kunnen bijvoorbeeld mensen wijzen op je weggever of op een belangrijke dienst of product.
4. Maak je social media bio persoonlijk en eigen
Toon karakter in die eerste woorden: laat zien wie je bent en waar je voor staat. Probeer aan te geven wat jouw account of bedrijf anders maakt dan anderen. Dat kan overigens ook met emoji’s en hashtags.
5. Gebruik emoji’s en hashtags
Visuele tekens zoals emoji’s trekken het oog en zijn heel handig om een paar dingen op te sommen op een aantrekkelijke en overzichtelijke manier. Je kunt er ook je merkpersoonlijkheid en merkwaarden mee uitdrukken of ondersteunen.
Hashtags kunnen je helpen om beter gevonden te worden, want social media zijn ook veelgebruikte zoekmachines, vooral Facebook en Pinterest. Op LinkedIn en Instagram zijn hashtags minder effectief in je bio maar kunnen ze wel de aandacht vestigen op een term die voor je bezoekers belangrijk is.
Social media uitbesteden?
Met deze handleiding kies je de partij die jouw social media wensen echt realiseert. Met onder andere:
- Kenmerken, voor- en nadelen van diverse soorten aanbieders
- Passende criteria om aanbieders met elkaar te vergelijken
- Overzicht selectievragen, zodat je de juiste vragen stelt
Voor slechts 4,95 maak je straks de juiste keus!
6. Combineer je bio met de omslagfoto
Probeer de tekst in je bio of profiel aanvullend te laten zijn op de omslagfoto. Samen kunnen ze de aandacht vestigen op de dingen die je bezoeker belangrijk vindt (zie 2) en die samenhangen met jouw doelen (zie 3).
7. Vastgepinde berichten
Op Twitter, Facebookpagina’s en op LinkedIn bedrijfspagina’s kun je bovenaan een belangrijk bericht vastzetten. Gebruik die optie voor iets dat het hoofddoel van dit account dient, voor iets waar je tijdelijk de aandacht op wilt vestigen of voor iets dat je bio of introductie heel goed aanvult. Dat geeft je bio of profiel extra kleur en inhoud.
Een goede Instagram bio
Met je bio op Instagram laat je zien wat je biedt en wat mensen hier van je mogen verwachten. Instagram is een visueel medium dus maak je bio ook visueel en gebruik emoji’s om de aandacht te vestigen op bepaalde elementen of om een puntsgewijze opsomming te maken.
Laat in je Instagram bio zeker je persoonlijkheid zien door woorden en een toon te kiezen die passen bij je merk. En vermeld twee andere dingen:
- Waar mensen meer van je kunnen proeven.
Bijvoorbeeld je blog, YouTube kanaal of je lead magnet/weggever. - Wat mensen bij je kunnen kopen.
Vermeld bijvoorbeeld een speciale actie of je belangrijkste product of landingspagina.
Extra tips Instagram profiel
Je Instagram bio werkt nauw samen met de rest van je profiel dat direct zichtbaar is:
- Je categorie: vul die goed in zodat mensen snappen in welk hokje je zit als bedrijf
- Je profielfoto: liever een foto dan een logo. Mensen willen dealen met mensen, niet met anonieme bedrijven.
- Je hebt meerdere links binnen je bio tot je beschikking. Maar hoe meer je er gebruikt, hoe groter de keuzestress bij de kijker van je profiel. Je hoeft ze echt niet allemaal te benutten, maar zorg liever voor focus.
Kopregel en samenvatting LinkedIn profiel
Bij een persoonlijk profiel draait het vaak om de functie die je bekleedt. Mogelijk beoefen je een vak war er (tiend)duizenden van zijn. Of je runt je eigen bedrijf, maar wilt geen ‘eigenaar’ of ‘directeur’ zijn omdat dat te vaag is. Dan kun je de kopregel in twee delen verdelen. Je hebt namelijk 220 karakters tot je beschikking, maar die zijn niet altijd allemaal zichtbaar. Bedenk dan:
- Wat je in de eerste 50 tot 60 karakters plaatst.
Kies hier voor herkenning en benoem een vak of functie waar je ideale klant mogelijk naar zoekt. Daar kun je eventueel een eigen twist aan toevoegen door een onverwacht synoniem te benoemen maar probeer wel te zorgen dat mensen het blijven snappen. - Hoe je dat meer eigen en kleurrijk maakt in het tweede deel.
Geef een aanvulling op het eerste deel, vertel iets meer over andere kanten of talenten van jezelf. Of benoem een resultaat dat men van je mag verwachten.
Dit kun je verder toelichten in de samenvatting. Schrijf die liefst in de ik-vorm zodat de lezer het gevoel krijgt dat je je tot hem richt.
Extra tip LinkedIn profiel
Vul de sectie ‘Uitgelicht’ op een representatieve manier in die past bij het doel van je profiel. Wil je kennis of vakmanschap tonen, verwijs dan naar die kennis of naar behaalde resultaten. Wil je leads via je profiel, laat dan iets zien waardoor mensen contact met je op gaan nemen of waardoor ze iets gaan downloaden.
De bio van een LinkedIn bedrijfspagina
Op je LinkedIn bedrijfspagina kun je op 3 manieren profileren:
- Met je omslagfoto
Maak hem in herkenbare (huis)stijl en breng daar bijvoorbeeld je merkbelofte in beeld, een aanstaande actie of een belangrijk product of dienst. - Je bio of info-regel van 120 karakters
Dat is weinig ruimte, maar benut de karakters die je hebt zoveel mogelijk. Schrijf bijvoorbeeld eerst een langere alinea en ga vervolgens schrappen en inkorten tot je net binnen die 120 karakters uitkomt. - Een samenvatting
Hier kun je voortborduren op de info-regel en heel veel meer vertellen want je krijgt de ruimte van LinkedIn. Maar… je hebt weinig mogelijkheden om accenten aan te brengen in je tekst waardoor het al snel een enorme tekstbrei wordt. Je kunt ogenschijnlijk alleen witruimte gebruiken om je tekst in te delen. OF je gebruikt emoji’s als bullets. Dat kan speels maar ook heel zakelijk met bijvoorbeeld ✔of een andere emoji als dat beter past. Of kies voor een emoji die past bij je huisstijl.
Een bio op Facebook
Als je jouw persoonlijke Facebook profiel zakelijk gebruikt, gebruik je bio dan ook voor het zakelijke doel dat je in je hoofd hebt. Geef er vervolgens een persoonlijke kleur aan door wat meer te vertellen over je achtergrond, eigen aardigheden en speciale competenties of talenten. Door dat te mixen kun je een extra laag toevoegen aan de zakelijke kant.
Extra tips Facebook profiel
- Vul alle verwijzingen naar andere social media profielen goed in
- Benut de ‘Uitgelicht’ sectie en laat hier eerdere berichten zien die laten zien wat je doet, waar je voor staat of wat je aanbiedt.
Introductie Facebookpagina
De bio van je Facebookpagina kun je goed gebruiken door de kernbelofte van je bedrijf op te nemen. In combinatie met een omslagfoto die een aanvulling geeft of een actueel element toont én met een vastgemaakt bericht kun je een goede eerste indruk geven.
Een sterk bio op Twitter
Een Twitter bio geeft je 160 karakters. Dat is niet veel maar in een Twitter bio kun je wel weer goed met steekwoorden uit de voeten. Ideaal als je eerst een paar kernbegrippen over je bedrijf kwijt wilt en die aanvult met woorden die passen bij je merkwaarden of die aangeven waar je over twittert en op welke manier je dat doet. Twitter draait zeker om inhoud, maar ook heel erg om de toon waarmee je dat doet. Zet die toon direct in je bio en trek daarmee de juiste volgers aan.
Aan de slag met je social media!
- Social media trends 2023 in Nederland
- LinkedIn profieltips voor ondernemers
- Effectieve content voor Instagram