Er zijn veel manieren om je zichtbaarheid te vergroten en om in contact te komen met je doelgroep. Misschien denk je dan allereerst aan social media maar zonder advertentiebudget duurt het meestal lang voordat je daarmee een bepaald bereik opbouwt. Gastbloggen kan dan een manier zijn om je naamsbekendheid sneller te laten groeien. Lees hier welke voordelen gastbloggen heeft en hoe je succesvol kunt gastbloggen. Of beluister de podcast over dit onderwerp.
Voordelen gastbloggen
Gastbloggen heeft een aantal voordelen:
- Extra zichtbaarheid
Je profiteert van de bezoekers die een andere website krijgt en komt onder de ogen van een nieuw of groter publiek. Kies je voor sites met een groot bereik dan zal je meer mensen bereiken dan met je eigen site. - Statusverhogend
Als een gastblog geplaatst wordt op een site die een goede reputatie heeft bij je doelgroep, vergroot dat de expertstatus van de schrijver van het gastblog. - Gerichte bezoekers naar je site
Op basis van de link(s) in of onder je gastblog zullen mensen naar jouw site gaan om daar meer over jou of over dit onderwerp te lezen. - Seo-voordelen
Hoe vaker andere websites naar jouw site linken, hoe waardevoller je site in de ogen van Google wordt en hoe groter de kans wordt op hogere posities in Google.
Dat klinkt aantrekkelijk, maar er kleven helaas ook nadelen aan gastbloggen.
Nadelen gastbloggen
- Als jouw artikel goed vindbaar wordt in Google trekt het mensen naar de site van iemand anders en niet naar jouw site.
- De website waar je gastblog komt te staan profiteert (meer dan jij) van het blog.
Het zorgt voor bezoekers, maakt het artikelaanbod van die site completer en de site kan eigen (concurrerende) aanbiedingen doen onder, in of naast jouw blog. - Je hebt beperkte regie over hoe je artikel eruit komt te zien en over wat er te zijner tijd mee gebeurt.
Hoe de balans van voor- en nadelen van gastbloggen straks uitpakt verschilt per persoon en per bedrijf. Bedenk voor jezelf welk extra bereik je met gastbloggen realiseert en wat een artikel op een andere site voor je reputatie kan doen. Wil je serieus werken maken van zoekmachineoptimalisatie (seo) dan is het schrijven van goede gastblogs een goede manier om meer links te realiseren waardoor de status van je eigen site toeneemt.
In veel gevallen kan gastbloggen heel goed uitpakken, mits je de juiste aanpak hanteert. Want sommige artikelen wil je echt liever op je eigen site hebben staan dan op andermans site!
Kies websites met een goede reputatie waarvan je zeker weet dat je doelgroep de site bezoekt én waardeert.
7 Tips als je gaat gastbloggen
Een goed artikel schrijven vraagt tijd, en een goed gastartikel voor andermans website vraagt vaak nog meer tijd. Dan is het handig om een plan van aanpak voor gastblogs te hebben. Baseer die aanpak altijd op je overkoepelende contentstrategie. Zo weet je zeker dat gastblogs je marketingdoelen optimaal dienen.
1. Kies websites waar je doelgroep komt
Baken goed af wie je doelgroep is en kijk op welke websites je ze kunt vinden. Bekijk vervolgens welke van deze sites een mogelijkheid tot gastblogs bieden en maak een prioriteitenlijst: waar wil je als eerste publiceren? Zet sites met een goede reputatie bij je doelgroep bovenaan je lijst.
2. Kijk hoe ze gastblogs promoten
Je gastblog levert meer rendement als meer mensen het zien. Kijk daarom hoe deze sites gastblogs promoten en welk bereik ze bijvoorbeeld hebben met hun nieuwsbrief of social media.
3. Controleer de status van gastwebsites
Het is prettig als deze sites een vergelijkbare of hogere status hebben dan jouw site. Dan is de link van deze sites naar jouw site ook waardevoller.
4. Kijk uit met je onderwerp!
Als het onderwerp van je gastblog 1-op-1 aansluit op een aanbod dat je hebt, dan is het niet altijd handig om het elders te plaatsen. Plaats je het op je eigen site dan kun je jouw aanbod er op een natuurlijke manier bij plaatsen. Maar staat het op een andere site dan kan dat vaak niet of (erger) die site plaatst er een aanbieding bij die met jouw aanbod concurreert.
5. Let op seo-kansen
Sommige artikelen en onderwerpen wil je op je eigen site hebben staan. Omdat ze aansluiten op je aanbod, maar ook omdat er kansen zijn om hier met je eigen site goed vindbaar te worden. Met een zoekwoordanalyse ontdek je welke concurrentie er is voor bepaalde zoekopdrachten. Ligt een zoekwoord buiten bereik van jouw site dan kan het interessant zijn om dit artikel op een andere site te plaatsen die hiervoor wel gevonden kan worden.
Meer ROI met de juiste blogstrategie
Stappenplan voor een effectieve blogstrategie voor extra rendement uit blogartikelen.
6. Lever je beste werk
Je hebt vaak maar één artikel om een goede indruk achter te laten. Zorg dus dat dit artikel recht doet aan je expertise en perfect laat zien wat je weet of kunt. Op je eigen site kun je een artikel achteraf nog wat aanpassen, op andermans site gaat dat lastiger of zelfs helemaal niet. Het moet dus in een keer goed zijn.
7. Schrijf een goede bio
Vrijwel iedere website die gastblogs plaatst biedt je ruimte voor een biografie van enkele regels en soms zelfs voor een biografiepagina. Schrijf daarom een korte basis bio waarin je de kern van je kennis, ervaring en aanbod samenvat. Kijk vervolgens hoe je die basis bio eventueel aanpast aan het publiek van een specifieke website. Misschien gebruik je steeds dezelfde bio, misschien wil je soms een ander accent leggen. Door daar vooraf over na te denken kun je jezelf optimaal positioneren.
Maak een gastblogplanning
Wat goed werkt is om een planning te maken voor je gastblogs. Maak op basis bovenstaande aanbevelingen een lijst met websites en onderwerpen en kijk hoe die recht doen aan je expertise, aan je aanbod en naar welke pagina je een bepaald gastblog en/of bio wilt laten verwijzen. Dat kàn de homepage van je site zijn, maar het kan ook goed een andere pagina zijn.
Meer lezen?
- Zo verzorg je het perfecte gastoptreden
- 3 belangrijke blogformats bij kennisleiderschap
- Zakelijk bloggen uitbesteden
- Top 10 effectieve contentformats