Zakelijk bloggen uitbesteden: voordelen, nadelen & tips

Wil je zakelijk bloggen en overweeg je dat uit te besteden? In dit overzicht lees je meer over de voor- en nadelen van het uitbesteden van zakelijke blogs. Plus een aantal handige tips en handvatten om van het uitbesteden van je blogs een succes te maken.

Zakelijke blogs uitbesteden

Als je het bloggen wilt uitbesteden kun je dat op incidentele basis doen of je kunt een contentpakket of contentabonnement afsluiten. Daarmee maak je met een tekstschrijver of een bureau een vaste afspraak om een x aantal blogs per maand te leveren. Dat scheelt jou of je team natuurlijk tijd, maar er zijn meer voordelen aan het uitbesteden van je blogs.

Voordelen uitbesteden zakelijke blogs

  • Consistent: volgens vaste frequentie
  • Goed geschreven, goed opgebouwd
  • Kennis van seo
  • Men kan ook moeilijke vormen van zakelijk bloggen aan: langere en verdiepende artikelen of artikelen die verschillende informatiebronnen en standpunten combineren. Dat is vaak lastig om zelf te doen

Nadelen uitbesteden

Waar voordelen zijn, zijn helaas ook altijd wel nadelen:

  • Kosten kunnen oplopen,
    Afhankelijk van de hoeveelheid, type en lengte van de blogs.
  • Productietijd, je moet er op wachten, snel inhaken actualiteit is meestal lastig
  • Inwerken en Inwerktijd: iemand moet jouw tone of voice onder de knie krijgen
  • Je moet goed briefen voor een goed resultaat
  • Vraag jezelf af welke kennis je van een externe mag verwachten. Het hangt af van het kennisniveau dat vereist is om een goed blog te schrijven

Kosten zakelijke blogs

Nog een waarschuwing over de kosten van het uitbesteden van je blogs. Goede, verdiepende zakelijke blogs zijn arbeidsintensief. Andere blogs kunnen snel geschreven zijn en dat geldt vooral voor blogs van minder dan 500 woorden. Verdiepende en vaak langere blogs vragen uiteraard meer tijd en zijn daarom duurder. Ga je shoppen bij bureaus en tekstschrijvers dan kun je dus zeer uiteenlopende prijzen tegenkomen. Het is dan slim om goed door te vragen, stil te staan bij wat je nodig hebt en op basis daarvan prijzen te vergelijken.

Complicatie bij het uitbesteden

Er zijn veel verschillende tekstschrijvers, met uiteenlopende ervaring. Sommigen zijn allround, anderen zijn gespecialiseerd in een specifieke branche, onderwerp of vakgebied. Er zijn ook bureaus die claimen dat ze blogs voor €100 of minder kunnen maken. Nu kan een ervaren tekstschrijver vaak wel een blog van 400 tot 600 woorden maken in 1 à 1,5 uur. Maar dan moet je wel echt goed briefen, in een klap de juiste informatie aanleveren en die tekstschrijver moet thuiszijn in de materie.

Bij sommige leveranciers loop je het risico dat er bezuinigd wordt op het uurtarief en dat er een relatief onervaren kracht op jouw blogs wordt gezet. Dat hoeft niet erg te zijn, maar het is wel iets om door te vragen.

een goede tekstschrijver vinden

Een goede tekstschrijver vinden

Heb je het er voor over om je vooraf goed te oriënteren, dan kun je met hulp van je connecties op LinkedIn, en via Google of freelancewebsites vast een passende tekstschrijver vinden. Maar het vraagt wel tijd. En het kan zijn dat je na verloop van tijd een nieuwe tekstschrijver moet zoeken, omdat jouw tekstschrijver tijdelijk uitvalt of geen tijd meer voor je heeft.

Ga je zelf op zoek, dan kun je op het volgende letten:

  • Eerdere ervaring, bijvoorbeeld inhoudelijk gewerkt in een branche of vakgebied
  • Ervaring als tekstschrijver
  • Portfolio: klanten die op jouw bedrijf lijken en voorbeeldblogs
  • Werkwijze en doorlooptijden: passen die bij jouw manier van werken
  • Tarief: uurtarief in combinatie met aantal benodigde uren per blog

Zo’n zoektocht kan tijd kosten. Wil je dat niet, dan kun je contact opnemen met een bureau dat content abonnementen aanbiedt. Dan regelen zij de tekstschrijver. Een bureau kan ook het maken van inhoudelijke briefings en de eerste check van een nieuwe tekst voor zijn rekening nemen, wat je (veel) tijd spaart. Daar staat vaak wel een wat hogere prijs tegenover.

Afwegingen om zakelijk bloggen uit te besteden

  1. Hoeveel tijd heb je zelf/intern om te bloggen?
    Kun je meer rendement/omzet halen als je die tijd niet besteedt aan zelf bloggen?
  1. Eigen schrijfkwaliteiten
    Hoe goed schrijf je zelf? Lukt het je om je gedachten om te zetten naar een goede tekst? Of gaat dat moeizaam en kost het je veel te veel tijd?
  1. Hoe specialistisch is de inhoud van je blogs?
    En hoe kritisch en geïnformeerd is je publiek? Iedereen kan inhoud voor blogs bij elkaar googelen en voor sommige onderwerpen werkt dat nog best aardig. Maar wil je je profileren met inhoudelijke kennis en je doelgroep extra verdieping brengen, dan vraagt dat om meer. Dan is jouw inhoudelijke inbreng cruciaal en heb je een tekstschrijver vooral nodig om een goed gestructureerde, vlot leesbare en vindbare tekst te maken.

 

zakelijk bloggen uitbesteden levert tijdwinst op
  1. Tijdwinst in kaart brengen
    Hoe verhoudt de tijd van briefen en feedback geven zich tot de tijd die nodig is om het zelf te doen? Ofwel: wat is je tijdwinst.
  1. Hoe leuk vind je het om te bloggen?
    Haal je er geen plezier uit en stel je het bloggen regelmatig uit? Ben je daardoor inconsistent met publiceren? Of vind je bloggen juist heerlijk om te doen?
  1. Moeten je blogs vindbaar worden?
    Zo ja, heb je dan kennis van seo of wil je je die eigen maken?

Afhankelijk van je antwoorden kun je het zakelijk bloggen inderdaad uitbesteden of het toch zelf blijven doen. Wat je als derde optie kunt overwegen is om een samenwerking met een tekstschrijver aan te gaan waarbij je zelf ruwe inhoud aanlevert en de tekstschrijver die omzet naar een goed leesbare en vindbare tekst.

Stappenplan uitbesteden zakelijke blogs

Zeker als je met een blogplanning gaat werken is het handig om eerst je doelen van de blogs vast te stellen. Moeten die vindbaar in Google zijn en daardoor meer bezoekers naar de site sturen? Moeten ze bezoekers van je website naar een verkooppagina sturen? Of moeten ze de eerste stap zijn in een zogenaamde funnel: vanuit de blogs downloaden mensen een weggever, waarna ze een aantal follow-up mails krijgen die bijvoorbeeld naar verwante blogs kunnen verwijzen.

Is je doel helder, dan kun je de volgende stappen zetten:

1. Maak een beknopte blogstrategie en -planning

Daarmee borg je de onderlinge samenhang tussen blogs, bekijk je of en hoe je jouw blogs goed vindbaar kunt maken en leg je de relatie tussen de blogs en je aanbod.

2. Formuleer eisen aan je blogs

Het ene onderwerp zal makkelijker scoren in Google dan het andere en dat geldt ook voor de vorm of het format van je blog. Lange blogs met verdiepende informatie kunnen beter werken, al is lengte nooit een garantie. Of je publiek is nieuwsgierig naar en gebaat bij onderzoeksdata, vergelijkingen of resultaten.

Deze eerste twee stappen leg je vast in je blog- of contentstrategie en die kun je uiteraard ook uitbesteden.

3. Maak een briefing

Zet hierin op een rij wat het doel van je blog is, welke vorm wenselijk is en schets op hoofdlijnen de belangrijkste inhoudselementen. Deel alle relevante informatie die nodig is om de blogs te schrijven. Is het complex, plan dan een debriefmoment in waarin je de briefing kort doorneemt met de tekstschrijver zodat er geen misverstanden zijn.

4. De concepttekst beoordelen

Plan het afgesproken oplevermoment van het blog in zodat je snel feedback kunt geven. Kijk naar inhoudelijke juistheid, naar de indeling en tone-of-voice. Klopt die tone-of-voice met de gewenste uitstraling? Verplaats je in je doelgroep als lezer: begrijpt je klantpersona deze informatie en de opbouw en verwacht je dat die na het lezen gaat doen wat je wilt dat deze doet?

5. Aanpassingen op basis van je feedback

De tekstschrijver zal aanpassingen doen op basis van je feedback. Hoe sneller je die geeft hoe verser de tekst in het hoofd van de tekstschrijver nog is en hoe sneller en beter die aanpassingen gedaan kunnen worden. Als een tekstschrijver een week (of langer…) op je feedback moet wachten, heeft die al diverse andere teksten onder handen gehad en is het lastiger om weer terug te halen waar jouw blog over moest gaan.

Door het zakelijk bloggen uit te besteden profiteer je van externe expertise, kwaliteit en boek je tijdwinst. Maar zoals je ziet is het zelden zo dat je helemaal achterover kunt leunen.

Meer over uitbesteden marketingtaken

Meer over dit onderwerp