Inkomende links komen niet aanwaaien

inkomende links, de do's en dont's van linkbuilding

Met inkomende links sla je twee vliegen in één klap: er komt verkeer naar je site én ze zijn goed voor je positie in de Google zoekresultaten. Maar dan moeten de inkomende links wél relevant zijn en afkomstig zijn van websites die enige kwaliteit bieden. Alleen, hoe kom je dan aan die inkomende links?

Het belang van inkomende links

Inkomende links naar je website zijn voor Google een teken dat je site bepaalde waarde biedt. De gedachte erachter is simpel: iemand linkt naar je site, dus dan moet er wel iets op staan dat de moeite waard is. Google kijkt daarbij naar:

  • het totaal aantal inkomende links naar je site
  • inkomende links naar specifieke pagina’s
  • de autoriteit van de websites die de link sturen
  • of de linkende websites qua onderwerp passen bij jouw website

Het laatste criterium slaat twee vliegen in een klap. Niet alleen vindt Google de link relevanter, de bezoekers van die pagina zullen dat ook vinden. Dat resulteert in meer naamsbekendheid bij eenzelfde of vergelijkbare doelgroep én in gericht verkeer naar jouw site.

Inkomende links realiseren is vaak een kwestie van inzet en geduld. Je moet achterhalen welke websites bij jouw onderwerp of aanbod passen, hen benaderen en om een link vragen. Een linkruil is soms een optie net als betalen voor een link. Het schrijven van gastblogs of gastartikelen werkt ook heel goed. Deze vier methoden hebben ieder hun eigen voor- en nadelen.

Vragen om een inkomende link

Nadeel: het voelt misschien als een smeekbede.
Voordeel: als je gericht om een relevante link vraagt bij een website met wie je qua onderwerp veel gemeen hebt, heb je er allebei wat aan. Jij krijgt gericht verkeer, de andere website kende jouw website nog niet en ontdekt nu relevante content die het met de eigen bezoekers kan delen en hen zo meer waarde kan bieden.
Wanneer om een link vragen: als beide websites iets gemeen hebben. Een thema of een samenwerkingsrelatie bijvoorbeeld.

links ruilen is zelden een goed idee Kijk uit hoe en met wie je links ruilt. Doe het met beleid en met mate.

Links ruilen

Nadeel: Google straft linkruil genadeloos af als beide sites niets met elkaar gemeen hebben, als een van beide leeft van linkruils of als een van beide websites in de ogen van Google weinig kwaliteit biedt.
Voordeel: het voelt als gelijk oversteken en is daarmee voor veel mensen laagdrempelig.
Wanneer links ruilen: doe het met mate en als de ruil over en weer echt relevant is. De inhoud van de betreffende webpagina’s zou de waarde moeten zijn die de doorslag geeft om links uit te wisselen.

Betalen voor een link

Nadeel: Het is in strijd met de Google richtlijnen en je kunt dus gestraft worden. Google is slim genoeg om websites die veel partijen laten betalen voor inkomende links te achterhalen. Als ze naar jou linken ben je er zelf ook gloeiend bij.
Voordeel: Je hebt er een link bij, maar dat is slechts in één geval een voordeel, namelijk in onderstaand geval
Wanneer betaal je voor een link: als je lid wordt van een branchevereniging of overzichtswebsite met professionals of bedrijven die een dienstof product leveren en als die site je vervolgens een waardevolle link kan bieden. Misschien zat je niet echt op het lidmaatschap zelf te wachten, maar weegt de prijs op tegen de waarde die de link je biedt. Betaal liever niet voor vermelding op startpagina’s etc.

Gastbloggen

Nadeel: het kost tijd en moeite
Voordeel: met een blog of gastartikel toon je én je expertise én je verdient een inkomende link (of twee) én je naamsbekendheid groeit.
Wanneer gastbloggen: kies websites uit waar jouw doelgroep komt en die een verwant thema behandelen. Maak een lijstje voor jezelf met de sites die voor jou het meest interessant zijn en waar je denkt extra waarde te kunnen bieden. Plan vervolgens elke 1, 2 of 3 maanden tijd in voor een verdraaid goed gastartikel.

Een gericht mediabeleid

Inkomende links van nieuwswebsites hebben in de ogen van Google veel waarde. Je kunt daar op inspelen door een gericht mediabeleid te voeren. Dat kan op veel manieren. Door persberichten te versturen bijvoorbeeld. Niet over promotioneel productnieuws, maar bijvoorbeeld wel over onderzoek dat je gedaan hebt. Je kunt ook relevante journalisten, redacteuren en media volgen en zodra je ziet dat ze bepaalde informatie zoeken waar jij of een collega verstand van hebt, je kennis en hulp aanbieden. Veel journalisten zitten op Twitter en zijn daar te volgen. Of je wordt lid van Vaker in de Media (VIDM). Daar plaatsen journalisten hun vragen en je kunt jezelf positioneren als expert op een bepaald gebied, zodat journalisten jou gemakkelijk kunnen vinden en benaderen. Als ze je vermelden in een artikel, zullen ze veelal linken naar je website.

Reageren op blogs en sites van anderen

Onder artikelen en blogs op andere websites kun je vaak reageren door  bijvoorbeeld aanvullende informatie te bieden. Dan plaats je meestal ook een link naar de plek waar meer informatie staat en dat kan op je eigen site zijn. Het is heel belangrijk dat je dan echt iets aanvullends meldt en dat je niet spammerig overkomt. Veel van deze links zullen ook als een ‘no-follow’ link geplaatst worden, waardoor ze als inkomende link in de ogen van Google geen extra waarde bieden. Laat je daar niet door weerhouden. Een deel van de links zal wel ‘follow’ zijn en bovendien vergroot je met een relevante, inhoudelijke naamsbekendheid je zichtbaarheid. Maak er alleen geen dagtaak van om dit soort reacties te plaatsen. Kijk wat vanzelf op je pad komt en stel enkele Google Alerts in voor termen die in dit opzicht interessant kunnen zijn.

En oh ja, content 🙂

Het staat of valt allemaal natuurlijk met interessante content op je site. Daarmee laat je aan partijen die je benadert zien wat je expertise is. En goed uitgewerkte informatieve of inspirerende content trekt zelf ook inkomende links aan. Zeker als je jouw content regelmatig toont via social media, nieuwsbrieven etc. Deze wordt dan zichtbaar voor mensen die zelf content maken of om een andere reden gericht zoeken naar bepaalde bronnen. Ook dan komen de links niet aanwaaien, maar je hebt ze wel dubbel en dwars verdiend.

Nog een laatste linkvalkuil

Ik merk dat veel bedrijven geneigd zijn om alle inkomende links die ze vragen naar hun homepage te laten verwijzen. Dat zijn zeker zinvolle links, maar vergeet niet om ook inkomende links te vragen/regelen voor pagina’s waar je producten of diensten op staan en naar belangrijke blogs die op je site staan. Zo stijgen die pagina’s ook sneller in Google.

Tips om inkomende links te realiseren

Onderstaande video geeft een aantal praktische tactieken om inkomende links te realiseren. Vergeet ook de relaties uit je netwerk niet. Zij bieden ook vaak toegang tot relevante, inkomende links omdat jullie een interesse of achtergrond gemeen hebben.

 

3 tactieken om meer inkomende links te realiseren- Whiteboard Friday_1

 

Over Linda Krijns

Linda Krijns is oprichter en drijvende kracht achter contentmarketingbureau Sstroop. Ze helpt bedrijven bij het vergroten van hun zichtbaarheid en het trekken van klanten. Niet door te schreeuwen dat je er bent, maar door geruisloos (sst) te laten zien hoe goed je bent aan nieuwe en bestaande klanten. Met de online technieken van nu.

© Sstroop 2012-2018