Goede content is duur. Hoewel…

goede content is duurder en duurzaam

De tijd dat je een website beter vindbaar kon maken met content die snel en dus goedkoop geproduceerd is, is eigenlijk voorbij. Blogs van pak hem beet 400 tot 500 woorden hebben met zoveel concurrentie te maken dat deze nog maar zelden een goede positie in zoekmachines weten te krijgen. Slechts 5,7% van nieuwe content haalt binnen een jaar de eerste pagina in Google.

Een teleurstellend laag percentage, maar op zich niet zo gek. Alleen al op WordPress sites verschijnen namelijk iedere dag rond de twee miljoen blogs. Laten we er voor het gemak van uit gaan dat 1% van die blogs Nederlandstalig is, dan krijgt Nederland er dus iedere dag 20.000 artikelen bij. Eigenlijk meer, want ‘slechts’ 66% van de websites met een cms draait op WordPress.

Dat betekent dat ieder blog of artikel dat je publiceert te maken heeft met een fikse concurrentie om aandacht. De kans is dus bijzonder groot dat jouw content snel in de vergetelheid raakt.

Twee oplossingen tegen blogvergetelheid

Om te voorkomen dat jouw content in het grote niets verdwijnt, kun je twee dingen doen:

  1. Opmerkelijke content maken
  2. Je content structureel promoten

Met opmerkelijke content bedoel ik letterlijk content die opgemerkt wordt en waar vervolgens iets mee gedaan wordt. De lezer deelt het op social media of via mail, slaat het op in zijn favorieten of linkt ernaar vanuit een eigen website.

Maar ook verdraaid goede en opmerkelijke content redt het zelden op eigen kracht. Ook goede content moet onder de aandacht van mensen gebracht worden. Dat doe je met content promotie. Helaas gaan velen daar nogal eens de mist mee in. Veel content wordt namelijk alleen direct na publicatie gepromoot via nieuwsbrieven of social media. Dat is echter zelden genoeg, want content moet herhaaldelijk onder de aandacht gebracht worden. Denk dan aan een jaar of zelfs langer.

opmerkelijke content

Wat is opmerkelijke content?

Opmerkelijke content is content die gedurende langere tijd (jarenlang) zichtbaar is. Bijvoorbeeld omdat het na verloop van tijd een goede positie in zoekmachines krijgt, lezers en kijkers het blijven delen en websites er structureel naar linken. Zo ontstaat een constante stroom van bezoekers naar deze content. Dat lukt met content die:

  • Een stap verder gaat en meer en diepgaandere informatie bundelt dan de gemiddelde content over een onderwerp. Dat is vaak langere content van ten minste 2000 à 3000 woorden, maar dat kan goed oplopen tot meer dan 5000 woorden.
  • Anders dan anders is, omdat een ander standpunt dan gebruikelijk of een geheel nieuwe visie op een onderwerp wordt gepresenteerd.
  • Verslag doet van (nieuwe) research. Je bedrijf of organisatie initieert een onderzoek, doet daar verslag van en creëert zo unieke content.
  • Inhaakt op actualiteit. Daarmee vergroot je de kans dat media het oppikken waardoor de aandacht voor je content exponentieel toeneemt.
  • Een hoge aaibaarheidsfactor heeft. Mensen vinden het zo grappig, lief of aandoenlijk dat ze het massaal delen.
  • Verontwaardiging wekt. Als mensen ongerust worden door wat ze zien, horen of lezen delen ze dat ook. Maar het domein van verontwaardiging is meestal niet iets dat je als bedrijf wilt betreden of je moet als organisatie je bestaansrecht ontlenen aan het signaleren van of inspelen op misstanden.

Goede content is duur

Voor een kort blogartikel kun je een tekstschrijver inhuren en misschien tussen de € 100 en € 200 betalen voor het maken ervan. Maar wie goede, opmerkelijke content wil moet rekening houden met een ander kostenplaatje:

  • Content met meer inhoud en body vraagt veel deskresearch en daarmee tijd.
  • Een nieuwe visie achterhalen draait vaak om interviews met betrokkenen en tijd om deze goed te verwoorden.
  • Het uitvoeren van nieuwe research kost veel mensuren en mogelijk ook de inhuur van een professioneel onderzoeksbureau.
  • Inhaken op actualiteit vraagt om het structureel beschikbaar hebben van mensen om de juiste slagkracht mogelijk te maken.
  • Aaibare of memorabele content vraagt speciale talenten van de maker.
  • Verontwaardiging oproepen werkt als een boemerang als er uiteindelijk niet te verifiëren of omstreden gegevens in je content staan. Factchecking is essentieel.

Voeg daar aan toe dat een ervaren tekstschrijver met kennis van jouw branche of onderwerp een uurtarief vraagt dat niet vergeleken moet worden met dat van een net afgestudeerde junior tekstschrijver. Bedenk ook dat iedere tekst geoptimaliseerd moet worden voor zoekmachines en baat heeft bij een eindredacteur en je weet dat een goed stuk tekst een prijs heeft. Dat geldt ook voor fotografen, videomakers en vormgevers die voor afbeeldingen zorgen. Zeker als die afbeeldingen op maat gemaakt worden om tekst te complementeren.

Kortom, echt goede content heeft een prijskaartje en kan gerust als duur betiteld worden. Of toch niet?

Goede content is helemaal niet duur!

Wat heb je liever: 10 korte blogs van elk € 125 het stuk die geen positie in Google krijgen of 1 stuk longcopy content van € 1250 dat op basis van intensieve research, interviews en kennis van het onderwerp geschreven is? Die laatste zal vrijwel altijd meer rendement opleveren. Bovendien speelt nog een ander aspect: content van hoge kwaliteit is duurzaam. Het heeft zo’n goede basis dat het lang meegaat. Dankzij die basis is het ook goed mogelijk om de content jaarlijks na te lopen en hier en daar te actualiseren. De strekking en kwaliteit blijft overeind en dankzij relatief kleine ingrepen blijft het bij de tijd.

Moet een goed stuk content dan altijd meer dan € 1000 kosten? Nou nee, gelukkig niet. Wat ik wil laten zien is dat een investering in opmerkelijke content in eerste instantie duurder lijkt, maar dat uiteindelijk niet is als je naar het rendement van de content kijkt. Want uiteindelijk wil je graag dat zoveel mogelijk van je content op de eerste pagina van de zoekresultaten komt. Met een investering in goede content is die kans beduidend groter dan de gemiddelde 5,7% die ik eerder noemde.

Goede content lijkt dus misschien duur, maar is ook duurzaam en daarom per saldo goedkoper. Dat is ook de reden dat we bij onze content abonnementen vaak aanraden om ook longcopy content te maken.

Longcopy heeft een aantal voordelen voor je contentmarketing

Hoe zit het dan met niches?

Werk je in een niche waarin weinig content gemaakt wordt, dan is de concurrentie een stuk minder. Mogelijk kun je dan ook scoren met content die in minder tijd en met minder inspanning gemaakt wordt. Maar… een niche betekent ook dat er minder publiek voor je content is. In absolute aantallen (bezoekers, deelacties, inkomende links) zal het rendement dus nog steeds relatief laag zijn.

Vaak geldt in niches bovendien nog een andere beperking: er is minder content voorhanden waardoor deskresearch voor nieuwe content meer tijd en inventiviteit vraagt. Dat verhoogt de kosten van contentcreatie.

Ten slotte geldt in niches de wet van de remmende voorsprong: je komt nu nog weg met content die voordelig gemaakt is, maar hoe zit dat over een of twee jaar? Wellicht grijpt een concurrent straks kansen die jij nu nog laat liggen.

Geen content zonder contentstrategie

Met een goede contentstrategie voorkom je dat je ‘gemakzuchtige’ content maakt, maar juist inzet op opmerkelijke content. Het zit hem namelijk allemaal in de balans tussen verschillende stukken content én in de doelstellingen die je met contentmarketing wilt realiseren.

Elk zakelijk blog zal enkele stukken content willen hebben die de basics van een onderwerp of branche adresseren. Dit met het oog op compleetheid, interne samenhang, interne links en vindbaarheid. Die content is niet ingewikkeld om te maken en dus relatief snel en goedkoop.

Maar als je echt oog hebt voor rendement wil je ook content die bijzonder is in onderwerp, kwaliteit, toon of vorm. Daarmee versla je de concurrentie om aandacht en behaal je duurzaam resultaat. Ten slotte moet je in je content rekening houden met de customer journey: welke wensen en vragen heeft je klant in iedere fase tijdens zijn oriëntatie, hoe spring je daar op in, welke content is er al en hoe onderscheid je je met jouw content. Als je strategie daar op inspeelt is content dus helemaal niet duur, maar juist duurzaam.

Anderen lezen ook

Over Linda Krijns

Linda Krijns is oprichter en drijvende kracht achter contentmarketingbureau Sstroop. Ze helpt bedrijven bij het vergroten van hun zichtbaarheid en het trekken van klanten. Niet door te schreeuwen dat je er bent, maar door geruisloos (sst) te laten zien hoe goed je bent aan nieuwe en bestaande klanten. Met de online technieken van nu.

© Sstroop 2012-2019