Facebooktips voor gevorderden

Facebooktips gevorderden

Als je al een tijdje bezig bent met een Facebookpagina, wil je iets meer dan de doorsnee adviezen over het inrichten en inzetten van je pagina. Daarom een aantal tips & tricks voor bedrijven die nog meer uit hun Facebook pagina willen halen.

Een nieuw Facebook algoritme: gebruik hem

In een aantal opzichten gaat Facebook meer op Google lijken. Google beoordeelt alle content die online geplaatst wordt aan de hand van een algoritme met tal van factoren. Als een webpagina in zoekresultaten verschijnt meet Google of er op geklikt wordt, hoe lang mensen op die pagina blijven en of ze meer pagina’s op die site bekijken. Zo ja, dan is de webpagina blijkbaar relevant voor het zoekwoord dat is ingetypt en blijft het zichtbaar of stijgt in de resultaten. Zo nee, dan zal het dalen in de resultaten van dat zoekwoord en uit beeld verdwijnen.

Ook Facebook heeft een algoritme, met naar eigen zeggen 1000+ factoren die ze meten om te beoordelen of je kwaliteitscontent plaatst. Dat is deels goed nieuws: wie zijn best doet om relevant te zijn, wordt beloond met meer zichtbaarheid. Het lastige is dat je niet weet hoe het algoritme is opgebouwd en wat in welke mate meetelt. Het is dus een black box. Voor je het weet doe je het in de ogen van Facebook ‘fout’ en worden je updates minder zichtbaar.  En het allervervelendst: Facebook gaat ineens bepalen wat ‘kwaliteit’ is zonder dat de definitie van kwaliteit helder is.

Maar uit het aangepaste algoritme en uit andere wijzigingen en aanvullingen op Facebook komen wel een aantal praktische tips voort:

Facebook is iets minder dol op tekst-plaatjes (MeMe’s)

Op YouTube en Facebook wemelt het ervan: schattige kittens en andere (jonge) dieren. Op Facebook zag je de laatste jaren ook een wildgroei ontstaan aan gemonteerde afbeeldingen. Bijvoorbeeld foto’s met toegevoegde quotes of afbeeldingen waarin twee of meer foto’s gecombineerd hadden. Veel mensen vinden die afbeeldingen leuk en je kon ze op je pagina dus goed gebruiken om de interactie op te schroeven, want een goede afbeelding zorgt voor vind ik leuks en delen.

Nu is wat meer voorzichtigheid geboden. Facebook bepaalt eenzijdig dat dit voortaan content van lage kwaliteit is. Plaats je veel van dit soort content dan ga je dat mogelijk merken in verminderde zichtbaarheid van je pagina updates. En dat is niet wat je wilt. Spaarzaam gebruiken dus, alleen als de afbeelding echt goed is en liefst voor jouw pagina gemaakt, zodat het om een unieke afbeelding gaat.

Meer waardering voor tekst- en linkupdates

Afbeeldingen op Facebook scoren 100% meer interactie en video’s zelf 120% interactie. Geen wonder dus dat veel pagina’s vooral veel afbeeldingen plaatsen. Dat verandert: Facebook gaat tekst- en linkupdates meer waarderen, waardoor hun zichtbaarheid toeneemt.

Nu was het altijd al verstandig om afwisseling te brengen in je updates met tekst, links naar online content, polls en afbeeldingen. Maar je mag als paginabeheerder nu echt iets meer met tekst en vooral met links gaan doen

Je Facebook update op je website

Facebook heeft een embed (insluit)functie toegevoegd waarmee je een update van Facebook kunt laten zien op je site. Wat je daar mee kunt? Een paar voorbeelden:

  • Er komt automatisch een like knop naast de facebook update op je site. Mensen zien direct wat ze kunnen verwachten en sitebezoekers vinden je pagina sneller leuk.
  • Een nieuwtje op je Facebook pagina kan perfect matchen met een of meerdere pagina’s op je website en is daarmee een verrijking voor die pagina.
  • Een oproep tot een bepaalde actie op Facebook kun je gemakkelijk delen op je site. Bijvoorbeeld een prijsvraag, poll of aanmelding voor een event of nieuwsbrief.

Ik heb bijvoorbeeld een gratis checklist gedeeld op een Facebook pagina en die staat voorlopig standaard op matchende webpagina’s als een extra call to action. Het embedden van een Facebook update is heel eenvoudig:

  1. Kies een passende update
  2. Klik op het pijltje rechtsboven in je update
  3. Klik op ‘bericht insluiten’
  4. Kopieer de html code
  5. Plak die op de juiste plaats in je site

facebook update embedden

Je Facebook updates delen op andere kanalen

Als je een Facebook update ook elders wilt laten zien, bijvoorbeeld op Twitter of LinkedIn, dan kun je dat gemakkelijk doen met de specifieke url die elke update heeft. Die vind je heel gemakkelijk :

  1. Klik op het tijdstip onder je update.
  2. De url verschijnt bovenin de balk van je browser
  3. Copy paste naar welke ander online kanaal ook

Het voordeel: twittervolgers en relaties op LinkedIn of Google Plus zien wat je op Facebook doet en gaan je daar nu ook eerder volgen.

Meer volgers voor je pagina met Facebook sociogram

Als je nu eens wist welke mensen potentieel geïnteresseerd zijn in jouw pagina en waar je die kon vinden…
Dan kon je hun aandacht trekken en hen verleiden om je pagina leuk te vinden. Bijvoorbeeld met een hele gerichte advertentie of promoted post. Of met een bericht op een pagina van iemand anders.

Dat kan dus! Met de functionaliteit Sociogram van Facebook (Social Graph in de VS).

Hoe gebruik je die? Stel je hebt een pagina “Zweedse thrillers”. Dan kun je zoeken op: “pagina’s die mensen leuk vinden die Zweedse thrillers leuk vinden” Grammaticaal geen fijne zoekopdracht, maar je krijgt nu wel pagina’s voorgeschoteld die in de ogen van het publiek verwantschap hebben met jouw pagina. Een voorbeeld:

facebooktip social graph

Nu kun je twee dingen doen:

  1. Je plaatst jouw bericht op die andere pagina’s. Let op wat je daar plaatst. Wees niet spammerig, maar verleen hulp of advies of bewijs een andere dienst.
  2. Je promoot je bericht met een advertentie. In dat geval kun je je doelgroep selecteren door aan te geven dat je bericht onder ogen moet komen van de mensen die deze pagina’s leuk vinden. Voorwaarde: de betreffende pagina moet voldoende fans hebben.

Benut de Facebook Analytics

Het is best lastig om te bepalen op welke tijden en dagen je je updates kunt plaatsen voor het grootste effect. Met de Analytics functie op Facebook, krijg je daar binnen een paar kliks informatie over.

Klik bij berichten bijvoorbeeld op het tabblad “wanneer zijn je fans online” en je ziet op welke dagen de meesten op Facebook kijken en op welke tijden ze posts bekijken. Dat geeft je een aardige richting voor de dagen en tijden dat je berichten kunt plaatsen. In onderstaande statistieken zie dat het qua dag niet heel veel uitmaakt, maar dat de maandag niet aan te raden is.

En dat je qua tijd prima vanaf een uur of 4 ’s middags kunt plaatsen tot ergens midden op de avond.

facebooktips statistieken

 

Kijk je verder bij berichten dan zie je ook welke posts op welke wijze scoren. Klik maar op een post en je krijgt nog meer data over die specifieke post:

facebooktips statistiek_2

 

Samenvattend advies

Ook bij Facebook gaat het meer en meer om kwaliteitscontent draaien. En dat is te doen als je je gezonde verstand gebruikt, voor je iets plaatst. Twijfel je of bepaalde content voldoende kwaliteit biedt, volg dan deze richtlijnen van Facebook zelf:

  • Plaats actuele en relevante updates die kwaliteit hebben
  • Werk aan je geloofwaardigheid: mensen moeten je als een betrouwbare bron gaan zien
  • Vraag jezelf af of mensen jouw update zouden willen delen of aanbevelen. Zou je het zelf delen?
  • Stel jezelf steeds de vraag of mensen jouw update wel in hun tijdlijn zouden willen zien

En benut alle technische snufjes die Facebook je biedt of besteed het uit.

 

Meer over dit onderwerp