Is je lokale vindbaarheid wel OK?

 

SEO tips om je lokale vindbaarheid te vergroten

Heb je een bedrijf met veel klanten uit de omgeving, dan is het slim om je lokale vindbaarheid goed op orde te hebben. Dat is op zich niet heel lastig, maar het vraagt wel tijd en aandacht.

Lokale vindbaarheid en seo

Mensen die op Google iets zoeken, krijgen eerst resultaten uit hun omgeving te zien. Dus als je geheel of gedeeltelijk afhankelijk van lokale of regionale klanten bent, is het zaak dat Google snapt dat je in die regio opereert. Maar er zijn meer plekken die door mensen gebruikt worden om in hun eigen omgeving naar een bedrijf of winkel te zoeken en ook daar wil je goed zichtbaar zijn.
Met de volgende stappen kun je de zichtbaarheid en vindbaarheid in je vestigingsplaats een goede boost geven. Of gebruik ze als checklist en kijk wat al op orde is en wat je nog kunt verbeteren!

De stappen zijn zo opgezet dat de belangrijkste stappen bovenaan staan en dat ze naarmate je verder komt meer tijd kosten om te realiseren. Zo kun je gaandeweg werken aan je lokale vindbaarheid.

1. Een goede vermelding op je site

Zet je locatie duidelijk en correct op je website en vraag of je sitebouwer ervoor wilt zorgen dat zoekmachines deze informatie goed kunnen ‘lezen’. Je site moet dan schema.org tags gebruiken. Geen sitebouwer? Schaf de plugin voor lokale seo van Yoast aan. Dat kost enkele tientjes, maar het is een aanwinst om de lokale online vindbaarheid te verbeteren.

2. Verwerk de NAW in je titel

Je website heeft een titel en daarin kun je de plaatsnaam of regio terug laten komen. Bijvoorbeeld ‘warme bakker de Jong Ermelo’. Vermeld de plaatsnaam ook in de metadescription van de homepage van de website en je maakt nog duidelijker wat je werkplek is.

3. Een Google My Business account

Door je bedrijf aan te melden bij Google Business en je gegevens daar zo goed en volledig mogelijk in te vullen, geef je een luid en duidelijk locatiesignaal af aan Google. Met als extra bonus dat je ook een Google Plus box activeert: de prominente box die je rechts naast de zoekresultaten ziet staan met jouw bedrijfsinformatie. Het is niet ingewikkeld om dat te realiseren. De benodigde stappen vind je hier.

4. Een Facebook pagina

Veel mensen zoeken op Facebook, dus zorg dat je een Facebook pagina hebt én dat daar de juiste contactgegevens staan. In onderstaand voorbeeld van een Haarlemmer op zoek naar chocola, zie je dat een plaatselijke chocoladewinkel goed zichtbaar bovenaan staat.

lokale vindbaarheid op Facebook

5. Extra check op overeenstemming

Zorg dat je contactgegevens overal hetzelfde zijn. Dat lijkt een open deur, maar voor je het weet staat er op een account dat je weinig gebruikt toch nog wat verouderde gegevens.

6. Old school naslagwerken

Zorg dat je een correcte vermelding hebt in de Gouden Gids en Telefoongids. Je denkt misschien dat deze naslagwerken en bijbehorende websites niet meer gebruikt worden, maar ze kennen nog steeds gebruikers. Bovendien kunnen ze voor een inkomende link naar je website zorgen. Je vermelding aanpassen of aanmaken doe je hier.
Denk ook aan websites als openingstijden.nl, youropi.com en dichtbij.nl als je een correcte vermelding zoekt. Kijk daarbij wel uit voor beunhazen en ga niet in op vermeldingsvoorstellen die via telefoon of mail binnenkomen, zonder eerst te checken of het niet om een spammerige site gaat of om een website die vervolgens toch buitensporige kosten in rekening brengt.

7. Vraag inkomende links aan regionale partijen

Heb je plaatselijke leveranciers, sponsor je een club of zit je met andere ondernemers in een ondernemersnetwerk of winkeliersvereniging. Vraag of ze naar je willen linken. Het is een extra signaal naar Google dat jouw bedrijf ook een regionale speler is.

8. Vraag recensies

Sommige mensen zullen uit zichzelf een recensie achterlaten op bijvoorbeeld je Facebook pagina. De kans is reëel dat dat om uitschieters gaat: mensen hebben of een klacht of zijn naar hun idee bovenmatig goed geholpen. Maar recensies die ‘gewoon’ blij zijn en je bijvoorbeeld best 3 of 4 sterren willen geven, zullen lang niet altijd zelf op het idee komen om dat te doen. Vraag daarom actief om een recensie en geef mensen de optie om dat op je Google Business pagina of je Facebook pagina te doen. Indien relevant kan het uiteraard ook op Yelp, Tripadvisor, Trustpilot of andere review website.

9. Actief op social media

Als je bedrijf enkele social media accounts gebruikt, kijk dan eens of je daar een lokale actie of wedstrijd kunt organiseren voor jouw regio. Moedig de deelnemers aan om hun afbeelding, tweet of ander idee op hun account delen met een vermelding van jouw bedrijf en/of account. Omgekeerd kun je zelf ook informatie of acties van andere lokale partijen delen of liken. Het zijn allemaal kleine, extra signalen dat je lokaal van waarde bent.

10. Public relations

Iedere lokale krant of tijdschrift heeft ook een website, dus met een gerichte PR-actie snijdt het mes aan twee kanten. De papieren versie zal jouw actie of bedrijf tijdelijk gericht onder de aandacht brengen van de lezers. Tegelijkertijd zorgt de online versie voor een langdurig bestaand bericht online en meestal ook een extra inkomende link. Vergeet ook de lokale blogs over stad of regio niet en benader hen ook met een persbericht of een gerichte mail. Het zijn goede opties om je zichtbaarheid te vergroten en online je lokale betekenis te onderstrepen.

 

Met deze 10 punten kun je snel nalopen waar je lokale vindbaarheid verbeterd kan worden en hoe je dat voor elkaar krijgt.

 

Over Linda Krijns

Linda Krijns is oprichter en drijvende kracht achter contentmarketingbureau Sstroop. Ze helpt bedrijven bij het vergroten van hun zichtbaarheid en het trekken van klanten. Niet door te schreeuwen dat je er bent, maar door geruisloos (sst) te laten zien hoe goed je bent aan nieuwe en bestaande klanten. Met de online technieken van nu.

© Sstroop 2012-2019