Content trends 2024 die jou mooie kansen bieden

Wat zijn belangrijke trends als je in 2024 contentmarketing inzet om je expertise met de wereld te delen? Welke content trends bieden jou komend jaar mooie kansen?

In dit artikel (dat eerder in een iets andere versie op Frankwatching verscheen) en in onderstaande podcastaflevering zet ik 9 interessante trends voor je op een rij. Natuurlijk hoef je echt niet met iedere trend iets te doen. Maar kijk welke trends bij jou een snaar raken en bedenk hoe jij daarmee je voordeel kunt doen.

1. AI en AI-tools

Het afgelopen jaar kon je niet om AI heen en dat zal komend jaar niet anders zijn. En dat is eigenlijk alles behalve erg. Want hoewel er zeker nadelen aan AI zitten, kan AI je leven echt een stuk makkelijker maken om met minder moeite meer aandacht voor je content te krijgen.

Met de juiste tools maak je bijvoorbeeld gemakkelijk outlines en samenvattingen. Een AI-tool kan je helpen aan inspirerende titels en aan metadescriptions met een mooie call to action. En AI helpt met het doen van research. Het kan interessante bronnen opsporen en je laten zien wat succesvolle content van concurrenten is.

Maar AI maakt vaak wel wat bleke, generieke en zelfs wollige content dus ik zou het zeker niet inzetten als zelfstandig contentmaker. Bovendien loop je het risico dat je onbedoeld dingen van andere kopieert, omdat AI allerlei inhoud van het internet verzamelt. En als er iets je reputatie als expert kapot kan maken is het wel dat je een copycat bent.

2. Video is echt onmisbaar in 2024

In 2024 kun je echt niet meer zonder video in je contentarsenaal. Net als bij een podcast zorgt video ervoor dat mensen je beter leren kennen en je beter kunnen ‘proeven’.  Ze hebben sneller dan bij teksten door hoe jij in elkaar zit en waarom jij of jouw organisatie bij hun vragen en wensen kunnen passen.

Het mooie van video is dat je het net als met tekst op 101 manieren in kunt zetten:

  • Extreem kort met video’s van nog geen 10 seconden
  • Verdiepende video’s van een uur of langer.
  • Van 1 persoon in beeld tot een interview met meerdere mensen.
  • Prachtig geschoten beeld tot animaties.
  • Simpele video’s die bestaan uit een aantal aan elkaar geplakte afbeeldingen.
  • Video’s die volledig door AI gemaakt zijn.
  • Live video dat het heel goed doet op social media.

 

video onmisbaar in 2024

Dus kijk zeker hoe video binnen je contentstrategie past en hoe je eventuele drempels om het in te zetten kunt overwinnen. Want eigenlijk ligt video in ieders bereik.

3. Verdiepende content

Op social media wemelt het van de microcontent en je zou dan haast denken dat alle content kort en hapklaar moet zijn. Maar het grappige is dat die korte en ultrakorte content er mede voor zorgt dat veel mensen verdieping extra waarderen.

Natuurlijk is het fijn om in 30 seconden iets tot je te nemen. Maar na 10 van die contentshots verliest het toch aan betekenis. Juist dat geeft ruimte aan lange content die verdieping én nuance biedt. Dat sluit ook helemaal aan als het bij jou draait om kennis en expertise.

Als je met expertcontent werkt is het extra belangrijk om langere en verdiepende content in te zetten. Dat kan overigens heel goed in een mix met korte content. Kies uit langere content bijvoorbeeld een aantal korte fragmenten die je los inzet. Die korte fragmenten wijzen mensen op de langere content. Zelfs als men die niet bekijkt weet men ieder geval dat er meer is.

 

quizzen en tests voor meer zichtbaarheid en naamsbekendheid

 

4. Interactieve content

Interactie zorgt voor meer bereik op social media, omdat social media algoritmes het waarderen dat deze content mensen langer vasthoudt op het platform.

Een goed voorbeeld daarvan zijn de blader Pdf’s op LinkedIn en de carrousels op Instagram. Maar ook de albums op Facebook zijn hier een voorbeeld van. Verder heb je natuurlijk de polls. Haat ze of houd ervan, maar als je ze relevant inzet werken ze niet alleen voor de interactie maar ook voor je expertmerk.

Quizzes kunnen een heel mooie manier zijn om mensen een extra inzicht te geven en om zelf relevante data te verzamelen en je lijst te laten groeien. Dat kan bijvoorbeeld met een app als ScoreApp. Daarmee kun je heel inhoudelijke quizzes en tests inzetten die mensen een betekenisvolle uitslag geven. De deelnemer komt vervolgens op je mailinglijst, inclusief relevante data over die persoon die van de test of quiz afkomstig is

5. Social shopping

Toegegeven, als je kennis en expertise je belangrijkste handelsmerk is, zal je misschien niet meteen aan social shopping denken. Maar dat verschijnsel waarbij mensen op social media een aankoop doen groeit in de VS razendsnel en wint hier ook aan populariteit.

En waarom zou je het niet inzetten? Bijvoorbeeld voor laagdrempelige producten van minder dan €50 of €100. E-books, handleidingen en videotrainingen kun je bijvoorbeeld prima verkopen via social media. Deze trend is dus niet alleen relevant voor e-commerce bedrijven, maar ook voor kennisorganisaties en kennisprofessionals. Sterker nog, door in 2024 met deze content trend aan de slag te gaan zou je een voorsprong op kunnen bouwen, omdat anderen hier niet zo snel aan denken.

6. Kansen in seo beter spreiden

Mensen zoeken steeds vaker in andere zoekmachines dan Google. Denk dan aan YouTube, Pinterest en aan een platform als TikTok. Op TikTok zijn het nu nog vooral jongeren die naar leuke hotspots zoeken, maar op veel social media wordt steeds vaker gericht gezocht.

De komst van AI zorgt er bovendien voor dat zoekmachines steeds meer van jouw informatie ontsluiten zonder dat ze mensen naar jouw site verwijzen. Daardoor verlies je organische bezoekers. Daar kun je om treuren, maar je kunt er ook op inspelen. Bijvoorbeeld na te denken hoe je:

  • Zichtbaar wordt in de Google sectie ‘mensen vragen ook’.
  • Hashtags goed in kunt zetten op Instagram en X.
  • Inspeelt op vindbaarheid in LinkedIn.
  • Jouw video’s ontsluit in YouTube.
  • Pinterest kunt inzetten voor vindbaarheid én verkeer naar je site

Het is fijn en veilig als je minder afhankelijk bent van die ene dominante zoekmachine en je kansen beter kunt spreiden.

7. Meer aandacht voor privacy

Mensen raken meer en meer gehecht aan hun privacy en wetgevers bewaken privacy ook steeds meer. Zo komt er een eind aan third party cookies die ons na een bezoek aan website kunnen achtervolgen en bestoken met advertenties.

Speel daar op in door je bijvoorbeeld minder afhankelijk te maken van dat soort cookies en steeds meer op eigen grond te bouwen. Dus je eigen website, je nieuwsbrieven, een boek of podcast, webinars en andere middelen die van jou zijn en waar jij volledige regie hebt om mensen bepaalde content of acties voor te schotelen.

Benadruk ook (als je dat nog niet deed) wat je met gegevens doet en dat mensen zich altijd met 1 klik kunnen afmelden van een nieuwsbrief. Die geruststelling zal nog belangrijker worden.

 

8. Gated content verliest effect

Gated content is content die achter een dichte deur staat en waar mensen pas toegang toe hebben als ze eerst hun naam en mailadres afgeven en accepteren dat ze op je mailinglijst komen.

Dat werkt nog steeds, maar het werkt wel steeds minder. Zo meldt een onderzoek van eind 2022 dat 47% geen gegevens wil geven of foute gegevens geeft. 23% gaat eerst elders gluren en komt pas terug als jij de enige bent die deze content weggeeft.

Steeds meer mensen zijn dus terughoudend om hun gegevens in te ruilen voor content. Dat is vanwege privacyredenen en omdat we allemaal wel weten dat je vervolgens allerlei extra mails op je dak krijgt. Daar hebben we niet altijd zin in en dat doen we dus steeds minder.

Werk je met weggevers, zorg dan dat ze:

  • Echt een probleem oplossen waar iemand wat voor over heeft.
  • Actueel en niet gemakkelijk elders kant en klaar te vinden zijn.
  • Redelijk bijzonder zijn, zodat mensen snappen dat hier een ruil van contactgegevens voor content op zijn plaats is.

Content strategiedag voor jouw expertmerk

Content strategiedag samen werken aan je contentplan

Een effectieve contentstrategie & contentplan in één dag.

Waarmee jouw expertise (eindelijk) gezien en op waarde geschat wordt.

Aan het eind van de dag weet exact welke content je waar en in welke vorm kunt delen met jouw doelgroep. En doe je niet te weinig, niet te veel, maar precies de juiste dingen.

 

9. Meer contentpromotie, minder contentcreatie

Een tijde terug vertelde een adviseur van een kennisinstituut dat ze daar een heel mooi whitepaper hadden gepubliceerd. In eerste instantie werd dat een paar honderd keer gedownload, maar na een paar weken werd het stil. Intern vond men dit heel teleurstellend.

Toen ik doorvroeg bleek dat ze het whitepaper de eerste twee weken hadden gepromoot in hun mailings en social media. Daarna hadden ze het niet meer actief onder de aandacht gebracht, omdat andere content een plek vroeg. Maar door het te kort te promoten deden ze zichzelf tekort. 

Maar dit geldt voor veel pareltjes van content. Kort na publicatie wordt het veel gedeeld, maar al snel valt de promotie stil omdat er weer nieuwe content is die ook om plek in social media en nieuwsbrieven vraagt. Begrijpelijk, maar wel zonde van goede content.

Daarom zie je steeds meer contentmakers het omdraaien: minder frequent nieuwe content maken, maar die beter en gedurende langere tijd promoten. Dat werkt veel beter dan steeds nieuwe content maken.

 

Aan de slag met de content trends 2024

Bij elkaar dus 9 content trends om in je achterhoofd te houden in 2024. Niet omdat je met elke trend aan de slag moet, absoluut niet zelfs. Maar het is wel goed om er kennis van te nemen, zodat je komend jaar goed kunt duiden wat er gebeurt met de content die je maakt. Daarnaast is het slim om enkele trends te selecteren waar je echt iets mee wilt doen.

Welke trends dat zijn hangt af van je doelgroep, doelstellingen en contentstrategie. Misschien is dat verdiepende content of video of juist een combi van die twee. Of check je gated content en overweeg hoe je misschien ook via een andere zoekmachine beter vindbaar wilt worden. De keus is uiteraard helemaal aan jou.

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp