Zo laat je jouw expertise beter opvallen

Heb je weleens gezucht of zachtjes gevloekt als je merkte dat iemand met minder expertise toch veel meer in de spotlight staat? Blijkbaar doen of durven zij iets wat jij nog niet doet. Maar daar kun je verandering in brengen. En dat kost waarschijnlijk minder moed en moeite dan je denkt.

Als kennisprofessional is het essentieel om je expertise op een effectieve manier te presenteren, zodat je beter vindbaar en zichtbaar wordt en je je duidelijk kunt onderscheiden van concurrerende experts. Dan is het wel zuur als je merkt dat anderen met minder kwaliteiten toch meer in de spotlight staan. Wil je daar verandering in brengen, dan zit de sleutel tot het meer laten opvallen van jouw expertise in drie componenten:

  1. De wil om te veranderen (check)
  2. Aanpassing van de soorten content die je deelt
  3. Iets andere mix in de kanalen en middelen die je inzet.

Expertise laten opvallen begint met veranderingen

Waarschijnlijk ken je die quote van Einstein wel die stelt dat als je doet wat je altijd deed, je krijgt wat je altijd kreeg. Verandering is dus noodzakelijk.

Op zich hoeft dat geen heel grote verandering te zijn. Vaak is een verschuiving in de acties die je doet al genoeg. Dat komt omdat we vaak geneigd zijn om steeds hetzelfde te doen. Je zet bijvoorbeeld je website, e-mailmarketing en social media in. Waardoor je steeds hetzelfde type content maakt.

Door te vernieuwen en te veranderen in je contentaanpak kun je jouw expertise op een frisse manier presenteren en beter inspelen op de behoeften van je doelgroep. Daardoor valt je expertise sneller op en bereik je nieuwe mensen.

laat zien dat je kennis deelt

Aanpassingen in je content

Content is perfect om je expertise zichtbaar en vindbaar te maken. Maar dat vraagt wel om expertcontent. Die bestaat uit drie elementen:

  1. Gidsende content
    Je helpt mensen om een vraag te beantwoorden of een probleem op te lossen. Dit is het type content dat de meeste experts maken.
  2. Pionierende content
    Als je laat zien dat je niet alleen bestaande kennis brengt maar die bovendien vernieuwt en opfrist, is dat een extra kwaliteteitstempel.
  3. Betrouwbaarheidscontent
    Hiermee toon je aan dat mensen erop kunnen vertrouwen dat je correcte informatie geeft.

Twee extra contentacties nodig

Naast bovenstaande expertcontent, moet je eigenlijk nog twee andere soorten content brengen.

De eerste is dat je laat zien dat je jouw kennis continu up-to-date houdt. Laat dus zien dat je steeds bijleert door bijvoorbeeld te delen:

  • Dat je een congres hebt bezocht
  • dat je een training of opleiding volgt
  • Nieuwe boeken leest
  • Nieuwe onderzoeksdata hebt gevonden

up to date kennis tonen

Door hiervan verslag te doen in een blog of een social media bericht laat je zien dat je bijblijft als expert. Dit is op zich een simpele tip, maar wordt door veel kennisprofessionals niet in de praktijk gebracht.

De tweede actie is dat je af en toe laat zien dat je jouw expertise echt verkoopt. Je hoeft daarbij niet in salesmodus te schieten, want dan laat je zien wat je verkoopt. In dit geval is het slim om te laten zien dat je verkoopt en aan wie. Daarmee wordt veel duidelijker wat je te bieden hebt en kunnen mensen zien dat andere klanten met soortgelijke behoeften en wensen bij jou aan het goede adres zijn.

Andere mix van kanalen en middelen kiezen

Het is van belang om kritisch te kijken naar de kanalen en middelen die je inzet om je expertise te presenteren. Door de juiste mix van kanalen te kiezen, waarbij zowel middelen met 100% regie als kanalen met minder regie worden ingezet, kun je een breder publiek bereiken en de impact van je expertcontent vergroten.

De kanalen en middelen met 100% regie zoals je website, een webinar of je nieuwsbrief is belangrijk omdat jij daar volledig de baas bent. Jij beslist wie wat op welke manier en op welk moment ziet. Maar deze middelen hebben vaak wel een beperkt bereik.

Kies daarom ook voor middelen met minder regie die je bereik vergroten. Waarschijnlijk zet je al social media in en ben je daardoor afhankelijk van de grillen van algoritmes. Dus met social media alleen ben je er meestal niet. Je hebt nog andere middelen nodig die vaak door anderen beheerd worden, maar die wel je bereik vergroten. Denk dan aan gastbloggen, aan te gast zijn in een podcast of bij een event of aan een YouTube kanaal. 

belangrijke middelen expertise marketing

Expert Track programma: echt opvallen als expert

Het Expert track programma helpt kennisprofessionals om zichtbaarder en vindbaarder te worden. Dit modulaire programma biedt maatwerk om expertise effectief te presenteren. Het start met een contentstrategie en daar voeg je de modules aan toe die voor jou relevant zijn. Dat kan LinkedIn marketing zijn, een blog- of gastblogstrategie of het verbeteren van je website. Net wat jij nodig hebt. Klik op de knop voor meer info over dit programma.

Of lees de volgende artikelen

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp