Content maken? Ga eens offline!

Contentmarketing doe je online, toch? Nou, niet per se. Want content kun je ook heel goed offline inzetten. Sterker nog: offline contentmarketing is vaak een waardevolle aanvulling op je online activiteiten. Daarom volgen hier suggesties en voorbeelden voor offline content voor uiteenlopende bedrijven en situaties.

Voorbeelden van offline contentmarketing

Een van de bekendste voorbeelden van offline contentmarketing zijn de gratis magazines die organisaties inzetten om mensen aan zich te binden en tegelijkertijd hun producten in het zonnetje te zetten. Denk aan de Kampioen van de ANWB of de Allerhande van Albert Heijn. De laatste verschijnt in een oplage van 2 miljoen en heeft 4,5 miljoen lezers. Dat is natuurlijk voor weinig bedrijven weggelegd, maar het is wel een voorbeeld dat je ter inspiratie kunt nemen.

goed voorbeeld van offline content zijn de minigidsen van de Consumentenbond

De Consumentbond bracht jarenlang behulpzame minigidsen uit over bijvoorbeeld zorgverzekeringen of gezond eten. Daarmee leerden mensen hen en de voordelen van een lidmaatschap kennen. Andere voorbeelden zijn de open dagen van onderwijsinstellingen en verenigingen of evenementen waar je kunt proeven van een onderwerp of bedrijf. Een goed  voorbeeld van het laatste is het jaarlijkse Museumweekend. Maar er kan meer, veel meer.

Aandacht, maatwerk en interactie

Voor ik je suggesties doe voor offline content wil ik eerst iets zeggen over de voordelen. Want offline content helpt je niet je om je positie in zoekmachines te verbeteren en dat is misschien jammer. Tegelijkertijd biedt offline content wel een aantal voordelen ten opzichte van online content:

Er is meer aandacht
Die bezoeker van je website of volger op social media is een van velen. En tenzij deze zelf iets onderneemt (klikt, reageert), krijgt deze sitebezoeker weinig tot geen individuele aandacht van je. Die vervelende chat pop-upjes tel ik dan even niet mee. Offline content vind je echter vaak in een omgeving waarin er meer aandacht is voor de bezoeker simpelweg omdat die dichterbij is.

Interactie en maatwerk
Er zijn tal van content management tools die een vorm van maatwerk bieden als het gaat om het aanbieden van extra content of vervolgacties aan een bezoeker van je site. Bezoekers krijgen dan tot op zekere hoogte content voorgeschoteld op basis van hun lees- en klikgedrag.

In een fysieke omgeving is het gedrag en de interactie geheel anders en dat maakt het vaak lastiger. Toch kun je offline ook maatwerk leveren als je je goed in de situatie inleeft en keuzes maakt over wat je offline kunt en wilt bereiken. Bedenk welke vragen de offline omgeving oproept en op welke manier je daar op in kunt spelen. Moet dat een persoon zijn die de bezoeker bepaalde vragen stelt of moet er op bepaalde fysieke punten iets onder de aandacht gebracht worden?

Suggesties voor offline content

Om het gemakkelijker te maken om offline contentmarketing in de praktijk te brengen én aan te laten sluiten bij je online content, volgen hier enkele ideeën voor offline content en hoe je die kunt inzetten. Met suggesties voor bedrijven die producten aanbieden, bedrijven met een (verkoop)locatie waar hun doelgroep/klanten komen én onderaan ook suggesties voor bedrijven die juist online zaken doen. Want ook dan zijn er voldoende mogelijkheden voor offline content!

 

De verpakking van je producten

Een verpakking kan zoveel meer zijn dan alleen een functioneel omhulsel. Deze kan tips bevatten, een verwijzing naar social media accounts waar bijvoorbeeld je klantenservice te bereiken is of ander handig advies. Je kunt er inspirerende quotes op afdrukken van klanten of beroemdheden, grappige weetjes of uitspraken en zelfs een gedicht. Daarnaast zorgt je verpakking voor sfeer en beleving.

 

Iets extra’s meesturen met een bestelling

Veel bedrijven sturen een foldertje met nog meer producten en aanbiedingen mee. Maar zo’n folder is meestal gericht op extra sales en niet op het ondersteunen en binden van de klant. In plaats daarvan kun je (afhankelijk van de aantallen waar het om gaat) ook iets anders meesturen:

  • Een boekje met tips van andere gebruikers of je klantenservice.
  • Een beknopte handleiding in klare (beeld)taal (in plaats van gemakzuchtig verwijzen naar een online handleiding).
  • Een kaartje met een persoonlijke boodschap.
  • Achtergrondinformatie over je product: weetjes, totstandkoming of duurzaamheid doen het goed.

 

Video op een verkooplocatie

Bewegend beeld is een eyecatcher en videomarketing is een grote trend binnen contentmarketing. Maar video kun je ook inzetten op je verkoop- of bezoeklocatie. Laat enthousiaste klanten aan het woord over je product of dienst, geef (onverwachte) gebruikerstips of laat zien hoe het product achter de schermen tot stand komt. Met ondertiteling voorkom je dat geluid een storende factor wordt.

 

Posters op een verkooplocatie

Heb je advies, tips of originele toepassingen van je producten, dan kun je die goed delen op visueel aantrekkelijke posters op je verkooplocatie. En QR-codes oogden op een gegeven moment ouderwets maar worden tegenwoordig weer overal gebruikt en zijn een prima manier om mensen naar een webpagina met aanvullende informatie te leiden.

 

Virtual reality toepassingen

Visuele content die de kijker ergens mee naar toe neemt of iets laat beleven dat er pas over een tijdje is, is een mooie contentvorm om op locatie te gebruiken. Bijvoorbeeld op een beurs, in je winkel of bedrijfslocatie. De inzet ervan wordt nu snel goedkoper en zal daarmee bij meer bedrijven binnen bereik komen.

 

Drukwerk

De mogelijkheden van drukwerk zijn eindeloos en kunnen veel meer omvatten dan een wat oubollig flyertje. Flyers kun je tegenwoordig eenvoudig in een lage oplage maken en ook in een hogere oplage kost fraai drukwerk bijzonder weinig. Dus maak eens specifiek drukwerk voor specifieke gelegenheden. Enkele suggesties:

  • Geef de klanten in je restaurant een recept mee van het gerecht waarvan ze net hebben gesmuld.
  • Print waardevolle tips en adviezen van je site ook uit op een mooi vormgegeven A4 of A5 en leg die op je verkooplocatie. Maak dan wel een call-to-action naar je nieuwsbrief of social media waar de bezoekers meer van dergelijke tips kunnen vinden.
  • Maak kleine kaartjes die mensen gemakkelijk bij zich kunnen steken waarop je een bondige tip of visuele illustratie geeft of juist een korte url waar men die handige of entertainende content kan vinden. Misschien kan een sticker ook, die mensen op een relevante plek (op het product) kunnen plakken.

 

Dit zijn kleine drukwerkmaterialen die heel weinig kosten. Heb je iets meer budget dan kun je aan een (mini)boekje of een magazine denken. Als het maar heel goed aansluit bij de vragen en wensen die bij je doelgroep leven en daar een goed en duurzaam antwoord op biedt.

Content op beurzen

Deelnemen aan een beurs is een geweldige mogelijkheid om leads te verzamelen en geïnteresseerden persoonlijk te benaderen. Het draait dan om het vangen van de aandacht en om het vasthouden ervan tot na de beurs. Dat doe je niet door visitekaartjes te verzamelen door iets leuks te verloten of weg te geven. Been there, done that. Hoe dan wel?

Waardevolle offline content op een beurs

Het is effectiever om waarde te bieden aan degenen die echt interesse hebben.
Die waarde kan heel goed ingevuld worden door content. Hoe je dat doet hangt af van je doelgroep, de aard van de beurs en je aanbod. Maar op een beurs kun je mensen echt iets laten ervaren, 1-op-1 interactie bieden, kleinschalige kennissessies organiseren of je kunt hen tastbare content meegeven die je niet op je site aanbiedt omdat dat qua handling en/of (verzend)kosten te onhandig is. Denk aan een mini-boekje, een magazine, een papieren boek, merchandise of een sample van iets.

Dat maakt je aanwezigheid op de beurs extra waardevol in de ogen van de bezoeker omdat deze zijn moeite om erheen te gaan beloond ziet met iets exclusiefs.

De standhouder van onderstaand filmpje had dat goed begrepen. Laat mensen net zo hard lopen als de wereldkampioen marathonlopen en kijk hoeveel lol ze hebben met die uitdaging. Ook degenen die kijken. Degene die de uitdaging aangaat, gaat weg met wat merchandise waardoor de ervaring eenmaal thuis opnieuw beleefd wordt. In plaats van merchandise met de merknaam had dat ook een boekje met hardlooptips kunnen zijn.

Koppel op een beurs je merk aan een ervaring mét tastbare content en je springt eruit.

Maar wat als je bedrijf alleen online actief is?

Offline marketing lijkt op het eerste gezicht vooral goed inzetbaar als je bedrijf fysieke plekken heeft waar klanten en potentiële klanten langs en binnenkomen. Toch kun je ook als je bedrijf online opereert, heel goed offline content inzetten. Er zijn immers tal van plekken en gelegenheden denkbaar die dan wel niet van jou zijn, maar waar je wel jouw content kunt etaleren en delen. Denk aan:

  • Winkels en locaties die affiniteit hebben met jouw onderwerp en waar mensen komen met interesse in jouw kennis en tips.
  • Medewerkers die naar een bijeenkomst gaan en daar altijd wel iemand met interesse tegen komen. Fijn als ze iets meer mee hebben dan alleen een visitekaartje! (Hoewel ook een visitekaartje de brug naar content kan zijn. Vraag ons maar :-))
  • Advertorials of bijsluiters in geprinte (vak)bladen waar je tips deelt of een best practice case. Want ook dan deel je waardevolle content en het is een zinvolle besteding van je budget als het medium past bij je (niche) doelgroep.
  • Combineer inhoud met een relatiegeschenk of merchandise.
    Kun je jouw kennis, informatie of inspiratie verpakken in iets dat mensen graag willen hebben?

En heb je een webshop? Vergeet dan zeker de tips eerder in dit artikel niet over het meesturen van fysieke content.

Integreer online en offline

Het ‘aan elkaar knopen’ van offline en online content is een uitdaging. Dat vraagt kennis van verschillende communicatiekanalen en technieken plus een frisse blik. Omdat mensen de switch van offline naar online niet heel gemakkelijk maken is het slim om hen daar in te faciliteren. Bijvoorbeeld met een passende, korte url die via een redirect mensen naar de juiste pagina op je website verwijst. Of gebruik hiervoor een QR-code.

Goed voorbeeld van offline content De supermarkt zette een standaard met receptkaartjes voor kerst klaar bij de ingang. Met de bijbehorende app kon je zo vrij simpel je kerstmenu samenstellen. Simpel idee, heel effectief.

 

Aan de slag met content?

Wil je zelf aan de slag met content creatie? Start dan altijd vanuit een contentstrategie.

Of lees:

 

Content creatie uitbesteden?

Sstroop maakt content voor uiteenlopende klanten. Altijd met een doordachte strategie en de inzet van gespecialiseerde redacteuren. Zo lukt het om online én offline content te maken die werkt. Je leest hier over alle mogelijkheden

 

Interessant artikel? Deel het!

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp