Welke acties kun je nemen na publicatie van een blog, zodat je daar het maximale uit haalt? Natuurlijk kun je het dan delen via social media en je nieuwsbrief, maar dat ligt wel heel erg voor de hand. Andere acties worden daarentegen minder vaak of minder goed ingezet. En die lees je hier.
Na publicatie nieuw blog
Je hebt een blogartikel geschreven en je hebt flink geschrapt, gepolijst en gecheckt op spelfouten. Vervolgens heb je het artikel opgemaakt met afbeeldingen, koppen en scanbare lijstjes en ook de benodigde on-page seo stappen heb je allemaal doorlopen. Natuurlijk ben je bovendien van plan om het nieuwe artikel te delen via je social media en je nieuwsbrief. Maar kun je nog meer doen om je blogartikel direct na publicatie de allerbeste start te geven? Het antwoord is JA!
1. Interne links naar je nieuwe blog
Zorg dat bestaande, gerelateerde artikelen naar dit nieuwe artikel linken. Dat is een heel goede manier om ervoor te zorgen dat Google dit artikel snel indexeert en een plekje in de zoekresultaten geeft. Maar het is ook goed voor je interne linkstructuur én je zorgt vast voor een eerste stroom bezoekers.
2. Voeg gerelateerde blogs toe
Als het goed is zorgt je artikel voor meer interesse in je expertise. Maar 1 blog is niet genoeg om mensen echt tot enige actie aan te zetten. Zorg dus dat je bezoeker meer te lezen of te doen heeft en geef aan welke artikelen verwant zijn aan dit artikel. Dat kan met een plug-in, maar het ouderwetse handmatig selecteren zorgt nogal eens voor betere matches die bovendien beter bij jouw blogdoel passen. Dus voeg ongeveer drie bijpassende blogs toe onderaan je artikel.
3. Link naar een cornerstone artikel
Heb je cornerstone artikelen op je site? Check dan of dit nieuwe artikel bij zo’n cornerstone artikel aansluit en zo ja, voeg een link toe. Daarmee versterk je de betreffende cornerstone pagina.
4. Maak je metadescription (nog) beter
Het toevoegen van een metadescription is met de Yoast plug-in een fluitje van een cent. Tegelijkertijd kan het ook als strafwerk voelen. Want na het creatieve werk van het schrijven en plaatsen, moet je opnieuw je brein aan het werk zetten voor een pakkende tekst met een call-to-action. Toch is die metadescription belangrijk. Het is een (klein) signaal naar Google dat nogmaals aangeeft waar het artikel over gaat.
Maar belangrijker is dat het de zoeker vertelt waar jouw artikel in uitblinkt. Want die heeft meerdere zoekresultaten voor de neus gekregen en als die van jou niet helemaal bovenaan staat is je metadescription een slimme manier om eruit te springen en de aandacht plus klik te krijgen. Het doen van een korte concurrentieanalyse helpt je hierbij.
5. Check de concurrentie in de zoekresultaten
De bovenste vermelding in de zoekresultaten krijgt de meeste kliks. Sta je op positie 4 tot en met 9 dan gaan veel kliks aan je neus voorbij. Maar je kunt wel iets doen om de kans op een klik groter te maken.
- Maak je titel zo aantrekkelijk mogelijk
Doe een duidelijke belofte, beschrijf wat er te halen valt als iemand dit leest OF kies juist voor een grappige, inspirerende of entertainende titel. - Maak de titel niet te lang, want dan wordt je titel afgebroken en mis je misschien de boot.
- Zorg dat de metadescription de titel aanvult. Val niet te veel in herhaling, maar vertel juist iets meer.
- Kijk wat de concurrentie doet in hun metadescriptions, leer daarvan en kijk hoe jij die beschrijving net wat beter en aantrekkelijker maakt.
- Maak visuele triggers
De zoekresultaten bestaan hoofdzakelijk uit letters. Doorbreek dat met cijfers en emoji’s. Die triggeren het brein van de lezer.
6. Voeg het toe aan je e-mail handtekening
Neem je nieuwe artikel op in je e-mail handtekening voor meer bereik. Met een tool als Wisestamp kun je dat automatisch doen. Anders kun je het handmatig aanpassen.
7. Vermeld hem op je Google Bedrijfsprofiel
Hier kun je ofwel een aantal van je belangrijkste blogs plaatsen of je kiest ervoor om steeds je nieuwste blogs te delen. In dat laatste geval maak je natuurlijk een bericht over je nieuwste artikel. Want als mensen je bedrijf googelen zijn die berichten goed zichtbaar. Hier lees je handige tips voor die updates op je Google Bedrijfsprofiel.
8. Maak direct 3 of meer social media berichten
Natuurlijk ga je je nieuwe blogartikel na publicatie direct delen op social media, daar heb je waarschijnlijk geen aansporing voor nodig. Maar … vaak wordt een artikel maar 1 keer gedeeld op een bepaald platform. En dat is zonde.
Door direct 3 berichten te maken voor ieder platform waar je actief bent en die verspreid over de tijd in te plannen, krijg je veel meer aandacht voor je artikel. En het hoeft niet lastig of veel werk te zijn. Kijk maar eens bij deze ideeën:
- Foto met je blogtitel erin verwerkt
- Een opvallende uitspraak, feit of statistiek in een visual quote
- 3 (of meer) tips uit het artikel in een lijstvorm (staande visual) of in een Reel
- Je artikel integraal kopiëren naar een LinkedIn artikel voor je profiel en/of pagina
- Het eerste deel van het artikel kopiëren naar Facebook met een ‘lees meer’ link
- De belangrijkste elementen uit je artikel verwerken tot een carrousel.
TIP: kijk eens naar de H2-koppen in je artikel. Geven die samen de kernelementen goed weer? Maak van iedere H2-kop een afbeelding voor je carrousel. Upload hem als afbeeldingen in Facebook en Insta en als een document in LinkedIn voor hetzelfde carrouseleffect. - Het idee voor een carrousel kun je ook vertalen naar een video die de betreffende beelden animeert. In beide gevallen is Canva de ideale tool om dat mee te doen.
9. Deel in social media groepen
Sluit je blogartikel heel goed aan bij een groep op LinkedIn of Facebook en staan de groepsregels het toe? Deel je artikel dan in een bijpassende groep, maar probeer het zo te doen dat je ofwel een gesprek aangaat ofwel aangeeft waarom het artikel in jouw ogen aandacht verdient. Plaats een artikel altijd maar in een groep per keer om te voorkomen dat je toch nog als spammer wordt aangemerkt door het algoritme.
10. Voorkom dat je te snel vergeten wordt
Uit het oog, uit het hart en dat geldt zeker voor blogartikelen. Hoe goed je artikel ook mag zijn, zodra de bezoeker weg is, ben je ook zo weer vergeten. Of mensen weten zich je artikel nog wel te herinneren, maar zijn compleet vergeten waar ze het gevonden hadden.
Dat kun je op verschillende manieren voorkomen:
- Nodig expliciet uit om je artikel op te slaan bij je bookmarks
- Bied een PDF-download aan bij je artikel
- Geef aan dat je het artikel naar ze wilt mailen
(en regel dat verder in via je nieuwsbriefsoftware)
Deze actie zie je maar weinig gedaan worden na publicatie van een nieuw blog. En dat is best gek, want zeker de eerste kost je nauwelijks tijd.
De acties na publicatie vragen tijd, maar
Deze acties die je na publicatie van je blogartikel doet, vragen wel de nodige tijd van je. Maar ze vergroten het rendement van je blogartikel aanzienlijk en daar gaat het uiteindelijk om. Desnoods schrijf je iets minder blogs waar je wel het maximale uithaalt dan dat je veel blogs publiceert, die hun potentie onvoldoende benutten.