Zo, dat is maar gezegd en misschien hoef je nu van jezelf ook niet verder te lezen. Of je wilt er toch iets meer over weten, want die titel klinkt niet alleen veel te kort door de bocht, hij is het ook. De ideale lengte van een blog bestaat namelijk wel als je een specifiek doel hebt.
Hoeveel tekst lezen mensen eigenlijk?
Schrik niet: mensen lezen slechts 28% van een tekst. Dat verzin ik niet, dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Nielsen. Maar… dat onderzoekt dateert uit 2008 en toen stond social media nog in de kinderschoenen. En die hebben onze manier van lezen flink beïnvloed. Dus zelf houd ik het erop dat je maar 20% van deze tekst leest. Dat is verdraaid weinig. Dus als ik slim ben pas ik mijn tekst aan jouw leesgewoontes aan…
Wat is het doel van je blog of artikel
Terug naar de ideale lengte. De ideale lengte van een artikel blijkt samen te hangen met het doel van je artikel. Wil je een goede positie in Google bereiken dan is het slim om je artikel van voldoende inhoud te voorzien. Dan kom je al snel op 600 tot 800 woorden. Afhankelijk van de concurrerende content kan het zelfs beter zijn om dan een longcopy artikel te schrijven, van misschien wel 1200 tot 1500 woorden. Mits het onderwerp zich daarvoor leent.
Schrijven is schrappen. Je tekst wordt er korter en preciezer van. Wel zo fijn voor je lezer. Maar ook als vindbaarheid je doel is, kan het slim zijn om niet een longcopy artikel te schrijven, maar een serie van kortere artikelen die samen een afgerond geheel vormen. Of dat echt slim is hangt af van je onderwerp, je lezer, concurrerende content, van de structuur van je site en van de manier waarop je de serie gaat promoten. Een serie korte artikelen is namelijk ideaal voor social media of een serie nieuwsbrieven. Schrijf je iets om aandacht te trekken op social media dan zal je veel minder woorden gebruiken. Want dan wil je wel dat de social media scroller op ‘lees meer’ of ‘meer weergeven’ klikt, maar social media lezers staan niet bekend om hun leesgeduld. Maak voor hen dus korte tekstberichten. Een uitzondering hierop is een LinkedIn artikel. Schrijf je een nieuwsbrief dan zijn kortere teksten ook handiger. Mensen lezen mail vaak mobiel en gunnen zich dan meestal geen tijd om lange teksten te lezen. Vat een lang artikel dan samen in 100 à 200 woorden en bied een link naar de langere versie voor degenen die wel zin en tijd hebben zich ergens goed in te verdiepen.
Tips voor een lang artikel
Jij hebt natuurlijk het hele artikel gelezen. Maar anderen lazen slechts 20%. En dat waren waarschijnlijk de titel, de koppen, de bullets, onderschriften en vette stukjes tekst. En hé, daarmee bracht ik mijn punt ook over. Dus als een lang artikel bijdraagt aan je doel, dan is het volgende vaak handig:
Hanteer korte alinea’s
Voeg witruimtes toe om teksten op te knippen
Maak koppen die samen de kern overbrengen
Gebruik bullets
Maak teksten visueel
Zet korte onderschriften bij afbeeldingen
Gebruik vet of een kleur voor nadruk. Maak daar geen kermis van.
Sluit af met de belangrijkste tip/feit/conclusie
Begin met een samenvatting, bijvoorbeeld in bullets en eventueel met tekstankers.
De ideale bloglengte bestaat dus niet. Er zijn meerdere bloglengtes die ideaal zijn, afhankelijk van je doel.
Linda Krijns is gespecialiseerd in contentstrategie, thoughtleadership en de strategische toepassing van AI in contentmarketing. Ze heeft ruim 30 jaar ervaring in marketing en communicatie, waarvan meer dan 10 jaar met haar eigen contentmarketingbureau. Linda Krijns werkt als trainer contentstrategie, onder andere voor Frankwatching.
Linda staat altijd open voor nieuwe connecties op LinkedIn.
Wij gebruiken cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en het webverkeer te analyseren. Lees meer over hoe wij cookies gebruiken en hoe u ze kunt beheren door op "Bekijk voorkeuren" te klikken. Als u akkoord gaat met het gebruik van cookies, klikt u op "Accepteren".
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.