GEO: vindbaar in ChatGPT, Perplexity en andere AI-tools in 2025

Hoe zorg je dat je vindbaar wordt in ChatGPT en andere AI-tools? Zodat je bij de geciteerde bronnen komt te staan wanneer die genoemd worden. In dit artikel geef ik je drie tactieken en daarnaast een set praktische tips die je direct kunt toepassen.

Vindbaar worden in AI is een dynamisch onderwerp en er zijn steeds nieuwe inzichten. Daarom krijgt dit artikel regelmatig een update.

Laatste update artikel: 3 juli 2025

SEO en GEO of AEO

Vergis je niet: Google is nog steeds een heel belangrijke zoekmachine en het zal er alles aan doen om dat te blijven. Maar met de komst van ChatGPT en consorten en het antwoord van Google daarop is er dus meer. 

Dat maakt dat je eigenlijk met drie soorten zoekmachines of eigenlijk antwoordmachines rekening moet houden (Vandaar de term AEO: Answer Engine Optimization. En anderen prefereren weer GEO: Generative Engine Optimization).

  1. Vertrouwde zoekmachines als Google en Bing die ‘gewone’ zoekresultaten tonen.
  2. Search Generative Experience (SGE) zoals het AI-overzicht in Google met een uitgebreid antwoord op je zoekvraag.
  3. AI-tools als ChatGPT, Perplexity die vaak meer antwoordmachines dan zoekmachines zijn, omdat ze antwoorden geven in plaats van een lijstje zoekresultaten. Al dan niet met een link naar hun bronnen.

Featured snippets & AI-overzicht

Google had al featured snippets die antwoorden op zoekvragen gaven, maar het AI-overzicht gaat nog een stap verder. Daar krijg je al een compleet antwoord op je zoekvraag. Hieronder zie je een voorbeeld van zo’n AI-overzicht. Ik heb de afbeelding ingekort voor dit artikel, maar dit is eigenlijk een lang overzicht met 7 stappen en een aantal praktische tips.

Genoemd worden in Google AI-overzicht. Voorbeeld. Voor ‘blogstrategie’ staat Sstroop op 1 in de gewone zoekresultaten. Direct daaronder staat het AI-overzicht waarin inhoud uit het artikel gebruikt wordt en Sstroop als bron geciteerd is.

Met de komst van het AI-overzicht zien veel websites nu een afname in organische bezoekers. En wordt het des te urgenter om hierop in te spelen, want als je content dan toch gebruikt wordt voor zo’n AI-overzicht dan wil je daar ook graag als bron bij staan. Hoe doe je dat? Er zijn een paar manieren waarop je daar rekening mee kan houden.

  1. Kwaliteitscontent wint
    Zorg dat jij echt goede antwoorden geeft op zoekvragen en ga daarin een stap verdere dan concurrerende content.
  2. Beantwoord uitgebreide, gedetailleerde vragen
    Probeer ook antwoorden te geven op gedetailleerde, dus lange en heel specifieke zoekvragen.
  3. Interne structuur van je content
    Werk met cornerstone content en met content clusters. Dus met hele goede basispagina’s waarbij je al een aantal basisantwoorden geeft en waar omheen een serie aan verwante webpagina’s zit op je website die deelvragen specifiek uitspit. Zorg dat gerelateerde content ook echt naar elkaar linkt.
  4. Maak gebruik van lijstjes en FAQ-schema’s
    Zie ook het onderdeel van SEO naar GEO, punt 3 verderop in dit artikel.

Een recente schatting geeft aan dat 28% van de pagina’s met zoekresultaten nu een AI-overzicht bovenaan de pagina heeft. kansen en bedreigingen van Chat GPT voor content met tips om het optimaal in te zetten

Hoe zoeken ChatGPT, Perplexity naar bronnen

Een stap verder is nadenken over hoe je genoemd kan worden door AI-tools als ChatGPT, Claude, Perplexity, et cetera. Dat gaat deels op dezelfde manier als bij de Search Generative Experience/AI-overzichten. Bedenk wel dat deze tools op een verschillende manier hun informatie ophalen. Dat gaat ruwweg op drie manieren:

  1. Het gedurende meerdere jaren trainen van de taalmodellen op basis van ingevoerde inhoud.
  2. De tool leert van wat de gebruikers doen. Iedere prompt helpt de tool in kwestie om verder te leren over een onderwerp of vraag.
  3. De AI kijkt vooral naar de goed vindbare zoekresultaten.

Perplexity kijkt bijvoorbeeld erg naar informatie die op het web staat. Dat betekent dat je met de vertrouwde seo-acties een eind kunt komen om hier gevonden te worden.

Claude en Llama zijn intensief getraind op basis van beschikbare informatie ten tijde van hun meest recente versie. Die tools pakken weer nieuwe informatie op van het web als er een nieuwe versie aankomt. Het kan dus lang duren voor jouw informatie wordt opgepikt.

Google Gemini en ChatGPT zitten daar tussenin. Ze kijken deels naar beschikbare informatie op het web en deels naar eerder ingevoerde informatie. 

 

Vindbaar in ChatGPT en andere AI-tools

Kijk je naar de verschillende AI-tools die gebruikt worden door mensen met een zoekopdracht dan kun je de volgende drie tactieken inzetten:

  1. Werk aan je merkidentiteit en merkbekendheid
  2. Vergroot je zichtbaarheid
  3. De vertrouwde seo-acties

Daarnaast kun je allerlei kleine, gerichte acties nemen. Die vind je verderop in dit artikel, maar … dat zijn acties die nu werken maar waarvan je kunt vermoeden dat dat over een tijdje misschien anders is.

 

Tactiek 1. Versterk je branding

Zorg dat de AI-tools die als antwoordmachine gebruikt worden heel goed snappen wie jij bent als merk en als organisatie (of professional/expert). Dat betekent dat je moet investeren in het laden van je merk, je merkidentiteit en je merkbekendheid. Het betekent ook dat je moet zorgen dat je heel veel relevante en actuele merkinformatie hebt op alle plekken die je nu al benut. Maar vaak is die informatie alweer iets verouderd. Check daarom de volgende zaken, werk ze bij en vul aan waar nodig met relevante informatie:

    1. De Over Ons pagina op je website.
    2. Social media bio’s en de foto’s die daar staan
    3. Externe bronnen waar men jou noemt.

 

Dit geldt zowel voor mensen als personen. Onderaan deze pagina zie je bijvoorbeeld mijn auteursbio staan en die bevat met opzet de elementen waarvan ik hoop dat de AI-tools die oppikken. Die bio staat nu ook op andere websites.

 

Tactiek 2. Zichtbaarheid op zoveel mogelijk plekken

Perplexity, ChatGPT en diverse andere AI-tools zoeken dus regelmatig het internet af naar antwoorden. Daarom is het aan te bevelen om op heel veel plekken vindbaar en zichtbaar te zijn. Dus naast kwaliteitscontent draait het ook om kwantiteit.

Bedenk daarom hoe je zichtbaarheid wilt uitbreiden en waar je dat wilt doen. Misschien wil je meer investeren in video’s op YouTube of in een podcast. Misschien wil je investeren in gastblogs of in gastspreker zijn. Of wie weet is PR voor jou een goed middel.

Daarnaast moet je investeren in alle middelen die van jou zijn. Heb je een nieuwsbrief? Zorg dan ook dat die nieuwsbrief ook online te vinden is, elke editie opnieuw.

Bedenk daarbij dat ChatGPT en andere antwoordmachines gebaseerd zijn op taal en focus zelf op taal en tekst. Dus zorg bij podcasts en video’s voor transcripties en bij video voor ondertiteling. Dat zijn extra tekstbronnen.

seo-acties voor vindbaarheid in ChatGPT

Tactiek 3. Old school seo-acties

De ‘gewone’ SEO acties, die je hopelijk toch al doet, blijven relevant. Er is een aardige overlap tussen de zoekresultaten in ‘gewone’ Google zoekresultaten en geciteerd worden in ChatGPT. De laatste cijfers noemen een overlap van 12%, maar dat is vast veranderlijk.

Dus:

  • Investeer in goede en betrouwbare content met liefst eigen, unieke inzichten waarin jij net dat stapje meer doet dan concurrerende content.
  • Werk aan een goede interne contentstructuur met cornerstone pagina’s en contentclusters.
  • Zorg voor een technisch goede website die snel is en prettig navigeerbaar is.
  • Investeer in de E-E-A-T-factoren: Expertise, Ervaring, Autoriteit en Betrouwbaarheid.
  • Zorg voor backlinks die de autoriteit van je site ondersteunen en maak die backlinks semantisch (zie punt 6 in het onderdeel van SEO naar GEO).

 

Van SEO naar AEO of GEO

Daarnaast zijn er specifieke acties die je kunt doen om je content geciteerd te krijgen in AI. Dit vakgebied is volop in ontwikkeling en er wordt van alles beweerd. Maar uit de masterclasses die ik hierover heb gevolgd in de VS en uit allerlei publicaties komt wel een beeld bovendrijven waaruit je een aantal praktische acties kunt halen.

Die acties komen grotendeels voort uit het feit dat AI-tools feitelijk Language Learning Models zijn (LLM’s). Ze zijn gebaseerd op taal en hebben taal nodig om te snappen waar je content over gaat. 

Je kunt dan met de volgende 8 stappen aan de slag om je vindbaarheid in ChatGPT, Claude en Perplexity te verbeteren:

  1. Benut de Bing API
  2. Gebruik de  metadescription
  3. Kies voor lijstjes-content
  4. Deel meningen in blogs
  5. Vermijd Javascript op je website
  6. Let op ankertekst in backlinks
  7. Kies voor semantische url’s
  8. Maak pagina’s voor longtail zoekopdrachten

 

1. Zorg dat je in de Bing zoekresultaten staat

ChatGPT gebruikt Bing als basis. Ofwel: als je goed vindbaar bent in Bing, dan groeit de kans op vindbaarheid in ChatGPT. Dat betekent dat je de seo voor Bing moet oppoetsen. Daarvoor kun je de gratis Webmaster Tools van Bing gebruiken waarmee je bijvoorbeeld je sitemap kunt uploaden, zodat je url’s in ieder geval geïndexeerd worden door Bing. 

 

2. Gebruik de metadescription

De metadescription deed weinig tot niets meer voor gewone seo, maar AI haalt wel informatie uit deze beschrijving. Zorg dus dat die metadescription goed en aantrekkelijk beschrijft wat er in je artikel of video te vinden is. Bijvoorbeeld: Met deze 7 praktische stappen bouw je een succesvolle kennisbank. Inclusief voorbeelden en best-practices. Hiermee gebruik je verschillende termen die voor de zoeker in AI interessant kunt zijn, zoals stappen, voorbeelden en best-practices.

 

3. Gebruik lijstjes in je content

Onderzoek in de VS laat zien dat lijstjes-content en vergelijkende content waarin je verschillende opties op een rij zet, de grote winnaars zijn in de LLM’s. Lijstjes maakten bijna 33% uit van alle antwoorden in AI. Vergelijkende content is waardevol voor alle mensen die via AI zoeken wat het beste product of dienst is. Zorg dan dat in de url staat dat er een vergelijking is (zie ook punt 7 hieronder).

 

4. Schrijf blogs met een mening of visie

Hetzelfde onderzoek geeft aan dat 9,9% van de genoemde content in LLM’s bestaat uit blogs met meningen.

 

5. Vermijd Javascript op je site

ChatGPT en andere LLM’s kunnen geen Javascript lezen dus gebruik zoveel mogelijk HTML op je pagina’s. Of voeg een llms.txt bestand toe aan je website.

 

6. Let op de ankertekst in backlinks

Hoeveel andere websites naar je site linken, maakt voor ChatGPT etc. niet zoveel uit. Maar de tekst waar andere sites mee linken wel. Het is beter als die ankertekst een goede beschrijving bevat, want met die taal kan AI wel iets. Als je toch werkt aan nieuwe inkomende links, maak ze dan goed beschrijvend.

 

7. Kies voor semantische url’s en een jaartal

Zorg dat de url’s op je site duidelijk benoemen wat er te halen valt. En bedenk dat ChatGPT van actuele content houdt. Een voorbeeld: als je schrijft over trends in je vak moet je daar een jaartal bij noemen. Op zich logisch en niet spannend. Maar dat jaartal moet ook in de url! En dat deed je meestal niet, want als je zo’n artikel update naar het volgende jaar, dan moet je de url aanpassen en een 301-redirect toevoegen. Veel gedoe. Maar voor AI werkt het wel beter.

 

8. Maak pagina’s voor longtail zoekopdrachten

Soms zoeken maar weinig mensen naar iets, maar kunnen die paar mensen wel heel relevant zijn als ze vervolgens op jouw content stuiten. Daarnaast zoeken gebruikers van AI vaak heel specifiek: met lange vragen met veel details. Zorg dan dat er op jouw website duidelijke pagina’s staan die inspelen op die heel specifieke en gedetailleerde vragen. 

 

Reddit als must-have?

Reddit is een bron voor AI. Dus een van de aanbevelingen die ik veel zie is dat je moet zorgen dat je in een aantal belangrijke threads op Reddit genoemd wordt. Lastig en twijfelachtig.

Allereerst omdat niet duidelijk wordt aangegeven hoe je dat dan doet. En het houdt geen rekening met het feit dat als je als bedrijf gaat reageren, andere gebruikers dat niet altijd waarderen en je misschien als spammer zien. Reddit is voor sommige AI inderdaad een bron, maar dan gaat het bijvoorbeeld om 6% van alle citaties. Dus als je nog niet op Reddit actief bent, zou ik eerst naar de 8 bovenstaande acties kijken.

 

Gevonden en genoemd worden in  ChatGPT

Met deze tactieken en praktische acties vergroot je de kans dat antwoordmachines als ChatGPT, Perplexity, Google Gemini of een van de vele andere AI-tools jouw content ontdekken en gebruiken in hun antwoorden. In het ideale plaatje met bronvermelding zodat mensen straks nog steeds naar je site gaan om meer van je expertise te proeven.

 

De 100% Expert podcast over dit onderwerp

Meer over vindbaarheid

 

Interessant artikel? Deel het!

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp