Een goede e-mail handtekening

Elke e-mail, hoe kort ook, is een kans om te laten zien wat je doet en wat je voor iemand kan betekenen. Voorzie je mails daarom van een mooie e-mail handtekening, die niet alleen vertelt wat je doet maar die ook je beste content deelt en de ontvanger de weg wijst naar meer handige informatie.

Een eenvoudige en hele mooie manier om dat te doen is door de tool van WiseStamp te gebruiken. Deze tool is niet gratis maar biedt voor een paar euro per maand de mogelijkheid om veel informatie op te nemen in een e-mail handtekening. Wisestamp biedt daarbij allerlei templates die je met eigen afbeelding (log0), fonts en huisstijlkleuren kunt invullen.

Suggesties voor een effectieve e-mail handtekening

Natuurlijk kun je voor de veilige route kiezen en de geijkte zaken opnemen in een e-mail handtekening:

  • Naam
  • Functie
  • Contactgegevens als adres, telefoon, mail en website

Maar eerlijk gezegd kun je dan net zo goed een doorsnee Outlook handtekening maken. Nu lees je dit artikel op de website van een contentmarketingbureau dus geven we meteen suggesties om je handtekening meer onderscheidend, creatiever en effectiever te maken. Want ieder bedrijf heeft goede content die onder de aandacht gebracht mag worden. Doe dat dan ook!

Bijvoorbeeld door:

  • Een link toe te voegen naar een bijzondere pdf, mooi filmpje of de webpagina met testimonials van klanten
  • Het laatste blog te vermelden
  • Social media gegevens op te nemen: op zijn minst een directe link naar het LinkedIn profiel van de afzender
  • Social media kanalen te benoemen waar je organisatie actief is, dat vergroot de kans op volgers
  • De laatste zakelijke tweet toe te voegen aan een handtekening
  • Het laatste bericht op de Facebookpagina toe te voegen
  • De functie uit te breiden met extra informatie over een specifieke verantwoordelijkheid of vaardigheid
  • Kleur te gebruiken. Weg met het saaie zwart of corporate blauw. Als er kleur zit in de huisstijl tóón die dan ook
  • De mail persoonlijk te maken met een professionele foto van de afzender van de mail, niet een logo
  • Meerdere kleine portfolio foto’s te tonen
  • Een mogelijkheid te bieden om met 1 klik een afspraak in te plannen
  • Het goede doel te laten zien dat je bedrijf steunt

Werk je op een communicatieafdeling dan vind je dit misschien wat ongebruikelijk of zelfs te ver gaan, maar wacht even voor je afhaakt.

Voordelen van een uitgebreide e-mail handtekening

Mails met een uitgebreide e-mail handtekening boeken meer resultaat, met:

  • 32% vaker antwoord
  • 10% extra bereik op social media
  • 15% meer leads als mensen met een klik op een link in de handtekening een afspraak kunnen inplannen

Dat laatste is logisch want heen en weer gemail of gebel behoort tot het verleden. En online geldt dat iedere hindernis die je wegneemt de conversie verhoogt.

Maar los van dat alles is een professioneel en goed ogende e-mail handtekening van belang om de uitstraling van je merk te versterken én om je content in de spotlight te zetten. Wel is het advies om een eigen selectie te maken uit alle mogelijkheden. Want plaats je te veel elementen in een handtekening dan wordt deze snel overzichtelijk, zeker omdat het merendeel van de mails op een telefoon wordt gelezen. Dus kijk naar je belangrijkste doelen en wensen en maak je eigen selectie.

Tips voor je site en content