Content lessen uit 2022 die je marketing helpen verbeteren

Wat waren in 2022 trends en opvallende ontwikkelingen op het gebied van content en marketing? En welke marketinglessen kun je daar uit trekken voor het komend jaar zodat je een vliegende start kunt maken in 2023? Ik zet de zaken die me het afgelopen jaar het meest opvielen voor je op een rij.

 

AI en content creatie

In 2022 kwam Artificiële Intelligentie voor veel mensen ineens duidelijk in beeld. Contentmakers gingen experimenteren met AI die teksten kon schrijven en gebruikten het om beeld te manipuleren of om te maken op basis van sleutelwoorden. Wat misschien nog wat minder naar voren kwam is dat AI je ook in staat stelt om op basis van een audiobestand van iemands stem, audiocontent te maken. En nog een creatiestap verder kom je uit bij AI die complete video’s maakt van mensen op basis van bepaalde input.

Dat betekent dat AI je helpt om andere en meer bijzondere content te maken en dat het je tijd kan besparen. Maar het is nog niet allemaal rozengeur en maneschijn, want AI heeft nog wat beperkingen bij het maken van content. Zo zien we dat het genereren van teksten met AI toch leidt tot ‘armere’ teksten.

Daarmee bedoel ik dat het nog geen echt goede teksten oplevert en bovendien teksten die een tamelijk standaard antwoord geven op een zoekvraag. Of het is een onvolledige tekst. En je mist de eigen stem en inbreng die je als auteur kunt hebben. Want schrijf je als mens een tekst dan voeg je daar vaak voorbeelden uit je eigen werk of leven aan toe waardoor een tekst meer gaat leven. En je ziet vanuit je achtergrond nog andere verbanden die de AI-tool niet ziet, waardoor jij als expert en auteur er een rijker verhaal van kunt maken.

Bovendien mist het zogenaamde schrijversingrediënt nog. Want iedere auteur heeft toch zijn eigen manier van schrijven en die spreekt sommige mensen wel aan en anderen niet. Dat is in marketing echt een voordeel.

 

Hoe kun je AI dan benutten in 2023?

Probeer AI in 2023 in ieder geval eens uit als je content maakt. Laat zo’n tool bijvoorbeeld een tekst genereren op basis van een onderwerp of zoekvraag die je aandraagt. Maar bouw die tekst daarna wel om. Vul hem aan met jouw eigen inzichten en zorg dat jouw tone-of-voice terug te lezen is. Daarmee voeg je eigenheid toe plus jouw persoonlijke expertise en dat is een onmisbare basis om erkend te worden als expert of kennisleider.

Daarnaast zou je kunnen experimenteren met visuals. Want door eigen visuals te maken voorkom je dat je stockfoto’s nodig hebt om bijvoorbeeld een blog of social media berichten van een passende foto te voorzien.

 

 

Veranderingen in Google search in 2022

Het afgelopen jaar heeft Google ook weer flink wat aanpassingen gedaan in het algoritme. Waarschijnlijk heb je gezien dat je website op sommige punten gestegen is en op andere punten gedaald. Een grote verandering is dat Google webpagina’s met zogenaamde helpful content hoger waardeert, Wie echt goede antwoorden op zoekvragen geeft, wordt daarvoor beloond. Opvallend is dat teksten die duidelijk door AI zijn gegenereerd, zijn afgestraft. Nog een reden dus om niet 100% op AI-teksten te vertrouwen.

Een tweede opvallende verandering is dat Google nog meer inzet op zogenaamde rich snippets. Dit zijn zoekresultaten die al een eerste antwoord geven op een zoekvraag, zoals een samenvatting, definitie of een checklist/opsomming. Maar ook zie je gerelateerde vragen vaker en duidelijker staan op een pagina met zoekresultaten, zoals in onderstaand voorbeeld onder het kopje Mensen vragen ook.

Voorbeeld rich snippet in de Google zoekresultaten

Door je webpagina’s goed in te richten met zogenaamde structured data en door goede, duidelijke en afgebakende antwoorden op soortgelijke vragen te geven, vergroot je de kans dat jouw website hier zichtbaar wordt. Vraag je sitebouwer om dit te doen of lees er hier meer over om het zelf te implementeren 

 

Veranderingen in social media algoritmes

Social media zijn nog meer pay to play geworden. Het organisch bereik van berichten is veelal nog lager geworden en je moet je nog meer bewust zijn van het type content dat een bepaald platform het liefst ziet en zichtbaar maakt. Ik hoorde in 2022 dus veel ondernemers en communicatieadviseurs nog harder klagen over het effect dat hun social media berichten hadden.

 

Wat kun je nog met social media marketing in 2023?

Mijn advies is om nog eens goed naar de rol van social media in je marketing te kijken. Accepteer dat ze nog maar weinig bezoekers naar je site opleveren en dat het bereik van je berichten beperkt is. Gebruik dat feit om te bepalen waarvoor je een platform inzet en hoe je het inzet. Kies daarom heel bewust voor bepaalde formats waarin je je content deelt. En probeer minder linkjes naar je site te pluggen via social media.

De verborgen schat Pinterest

Pinterest wordt vaak gezien als een social media platform, maar eigenlijk is het een zoekmachine. En ik heb het afgelopen jaar regelmatig berichten gezien die erop wezen dat:

  • Pinterest juist wel bezoekers naar je site stuurt
  • Je Pins lang meegaan, soms zelfs jaren
  • Je een groot bereik realiseert met een beperkt aantal berichten per week of maand

 

Maakt dat Pinterest het overwegen waard in 2023?

Mogelijk wel. Pinterest heeft te maken met het vooroordeel dat het vooral voor vrouwen is en dat het niet voor alle onderwerpen en bedrijven geschikt is. Maar als je baalt van social media algoritmes is het echt slim om toch eens te kijken wat Pinterest voor jouw bedrijf kan betekenen. Gebruikt je doelgroep het? Welke trends passen bij jouw organisatie in 2023 (je leest het in het Pinterest Trend Rapport 2023 ).

En omdat Pinterest het voordeel heeft dat het bezoekers naar je site stuurt, kun je vrij goed meten wat het effect van je Pins is. Dus probeer het eens een aantal maanden en kijk wat het oplevert in aantallen bezoekers in vergelijking tot social media. En kijk wat die bezoekers vervolgens doen op je site.

Pinterest kansen 2023

Opkomst en groei van korte video’s en TikTok

Dat TikTok enorm populair is geworden en niet alleen bij tieners zal je waarschijnlijk niet ontgaan zijn. Maar tegelijkertijd zijn zogenaamde shorts sterk opgekomen: korte, staande video’s die heel snel in onderwerp aanstippen. Dat begon natuurlijk al een paar jaar terug met Reels, maar dit format zie je niet alleen op Insta en Facebook, maar ook op YouTube en doet het bovendien redelijk op LinkedIn.

 

Short video’s benutten in 2023

Juist omdat die videoformat op meerdere kanalen inzetbaar én populair is, kan het slim zijn om te bekijken of dit een geschikt format is voor jouw berichten. Mogelijk kun je daar toch je social media bereik alsnog mee opkrikken. Maar je kunt er ook een aanwezigheid op YouTube mee realiseren.

Bouwen op eigen content grond

Het afgenomen gratis bereik op social media laat opnieuw zien hoe belangrijk het is om content op eigen grond te publiceren. Zet je eigen website centraal. Voeg daar eventueel een nieuwsbrief, podcast of ander middel waar je volledig eigenaar van bent aan toe. En bouw daar aan een content basis waar je 100% regie over hebt. Want vooral voor social media geldt dat een account je afgenomen kan worden en dat je afhankelijk bent van wispelturige algoritmes.

Eigen en andermans contentgrond in 2023

Toch kan andermans grond wel een goede aanvulling zijn op wat je op eigen grond doet. Social media algoritmes kunnen je bereik vergroten. Dat geldt ook voor video’s op YouTube en nog meer voor gastblogs en gastoptredens. Kijk daarom wat je in 2023 als aanvullende middelen kunt inzetten om je bereik te vergroten. En werk van daaruit verder aan vertrouwen en een voorkeurspositie waarbij steeds meer mensen echt overwegen om met je in zee te gaan.

CTA optimaliseren 2023

Check en optimaliseer je CTA’s

Tot slot een eenvoudig te implementeren advies voor 2023. Het afgelopen jaar zag ik bij een aantal nieuwe klanten namelijk dat ze wel populaire (blog)pagina’s op hun site hadden staan, maar dat daar geen passende call-to-action stond. Soms stond er zelfs helemaal geen call-to-action en vaak was er geen passende call-to-action die ofwel verwees naar een commercieel aanbod ofwel naar een ander doel, zoals abonneren op een nieuwsbrief of contact opnemen.

Dat klinkt misschien logisch, maar het is niet heel onlogisch dat zoiets gebeurt. Drukbezochte artikelen kunnen ook oudere artikelen zijn, waar je als auteur of beheerder niet meer geregeld naar kijkt. En een bedrijf verandert in de loop der jaren, maar de blogs en webpagina’s veranderen dan lang niet altijd mee.

Loop daarom de (populairste) pagina’s op je website nog eens na en optimaliseer de call-to-action.

Podcast: strategische contentplanning 2023

Overzichtelijke stappen die je helpen een contentplanning te maken die je doelen echt realiseert.

Marketinglessen implementeren in 2023

Het kan handig zijn om te kijken of een van deze content lessen uit 2022 de moeite waard is om aan jouw marketing voor 2023 toe te voegen zodat je jouw marketing verder verbetert.

Wat ik sowieso zelf ga doen is op korte termijn meer experimenteren met AI. Niet uit contentcreatieluiheid, maar omdat ik echt wil weten wat je met AI kunt bereiken. En vooral wat je zelf nog moet blijven toevoegen om boven middelmatige content uit te stijgen.

Blijven experimenteren is altijd een goed idee. Of dat nu met AI is of dat je bekijkt of korte video’s dan wel Pinterest voor je kunnen werken. Want marketing verandert continu en je bereikt het meest als je daarin meegaat en soms zelfs net een stap verder bent dan je concurrent.

Ik wens je een prachtig, gezond en mooi nieuw jaar toe!

Anderen lazen ook

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp