Zo kun je naar een hoger expertniveau groeien

Groeien naar een hoger expertniveau hoeft geen doel op zich te zijn. Maar een hoger expertniveau ondersteunt wel de claims die je maakt en je positionering. Maar veel belangrijker: het bepalen van je huidige expertniveau helpt je om te bepalen op welk vlak je stappen kunt zetten om naar een volgend expertniveau te groeien.

Hiervoor kun je vier dimensies aanhouden.

 

Welke expertniveaus zijn er?

Als je het niveau van je expertise wilt bepalen, kun je rekening houden met de volgende drie expertniveaus:

1. Expertniveau

Je hebt voldoende vertrouwen in eigen kunnen en prestaties om jezelf expert te noemen. Anderen vinden het logisch dat je je zo noemt en soms zijn zij het die erop aandringen dat je jezelf zo noemt.

2. Expert + niveau

De meeste vakgebieden kennen meerdere experts, misschien wel tientallen of zelfs honderden. Zo zijn er veel mensen die zichzelf in expert in leiderschap (mogen) noemen. Maar binnen die groep experts zijn er een paar experts die er bovenuit steken. Ze zijn beter zichtbaar en worden vaker gevraagd. Dat is het expert+ niveau.

3. Kennisleiderschap of thought leadership

Misschien wel het hoogste niveau, met als belangrijk onderscheid dat een thought leader vernieuwing brengt, waar een expert+ dat minder en mogelijk helemaal niet doet.

Bepaal wat je huidige expertniveau is

Natuurlijk kun je op basis van je gevoel een inschatting maken, omdat je weet wat je zelf in huis hebt en wat concurrenten kunnen bieden. Maar dat is niet helemaal wat ik bedoel, want je geeft jezelf daarmee wel een label, maar dat zegt niet zoveel. Als je serieus wilt groeien naar een volgend niveau in je expertschap dan wil je denk ik ook weten aan welke knoppen je moet draaien. Daarom gebruik ik vier dimensies om vast te stellen op welk niveau je expertise zich bevindt:

  1. Geloofwaardigheid
  2. Invulling van je expertprofiel
  3. Intensiteit waarmee je kennis deelt
  4. Vernieuwend vermogen

1. Geloofwaardigheid

Hoe beoordelen anderen je expertise en de beweringen die je doet en op welk van onderstaande drie niveaus zit je dan?

  • Moet je die onderbouwen door bronnen te noemen?
  • Nemen mensen aan wat je zegt?
  • Word je zelf als bron genoemd? Of als bron geraadpleegd door anderen, bijvoorbeeld journalisten, redacteuren of vakgenoten?

 

2. Invulling expertprofiel

Hoe bekend ben je als expert en welke kracht heeft je expertprofiel? Dat is lastiger te kwalificeren en helemaal lastig om te kwantificeren, maar als ik het profiel van iemand bekijk om voor dit aspect het niveau in te schatten let ik op de volgende zaken:

  • Noem je jezelf expert (want niet iedereen doet dat even gemakkelijk) en hoe consistent en duidelijk doe je dat?
  • Hoe vaak noemen anderen je als expert?
  • Waar profileer je jezelf als expert en hoe vul je dat profiel in?
  • Hoe gemakkelijk vinden mensen je? Hoe vaak googelt men jouw naam of die van je bedrijf spontaan?
  • Groeien je social media accounts en/of je nieuwsbrief redelijk automatisch, zonder dat je daar zelf veel aandacht aan besteedt?
  • Weten media je te vinden?
  • Word je gevraagd als gast, gastspreker of trainer?
  • Hoe hoog is de domein autoriteit van je website?
  • Linken andere websites en partijen naar je? Wat is de statuur van die sites?

100% Expert Podcast

Een contentmarketing podcast voor ondernemers, kennisleiders en organisaties bij wie alles draait om de aanwezige kennis en expertise. Met strategisch advies en praktische handvatten over content en expertisemarketing.

3. Intensiteit waarmee je kennis deelt

Om gezien te worden als expert of kennisleider, moet je content delen die duidelijk maakt wat je in huis hebt. Dat maakt dat de intensiteit waarmee je kennis deelt, een factor is om je expertniveau te helpen bepalen:

  • Waar deel je kennis?
    Is dat binnen je eigen middelen en kanalen of ook elders?
  • Hoe vaak doe je dat?
    De frequentie waarmee je publiceert is van belang voor de intensiteit
  • Deel je kennis op verschillende manieren?
    Dus niet alleen met artikelen of blogs maar ook met video, podcast, e-books of webinars bijvoorbeeld?

Als je intensief kennis deelt op je website en als anderen daar naar verwijzen, heeft dat positieve invloed op de autoriteit van je website. Daar hangt deze factor dus samen met die van de invulling van je expertprofiel.

Wist je trouwens dat er naast kennis delen nog twee andere acties zijn waarmee je bouwt aan jouw expertstatus?

4. Vernieuwend vermogen

Vernieuwend vermogen is onmisbaar als je door wilt groeien naar kennisleiderschap, want het brengen van vernieuwing is een van de kenmerken van een kennisleider. In mijn model noem ik dat pionierende content, omdat je dan iets brengt wat anderen nog niet doen.
Hoe vertaal je die vernieuwing dan naar verschillende niveaus?

  1. Als expert heb je een originele en soms afwijkende kijk op dingen. Soms introduceer je een nieuwe invalshoek, en hoewel die wel bijval krijgt, wordt die nog niet door anderen overgenomen.
  2. Als expert+ kom je met nieuwe methoden, concepten of processen. Als je die deelt krijg je bijval en mensen delen het zelf ook verder. Ze omarmen de nieuwe ideeën die je brengt en gebruiken die zelf ook.
  3. Als kennisleider breng je niet alleen nieuwe elementen zoals een expert+, maar verstoor je jouw vakgebied af en toe met je inzichten en aanpak. Je hebt ook structureel meer tijd, middelen en budget vrijgemaakt voor eigen onderzoek dan de expert+.

Uitkomst op basis van de 4 dimensies

Als je wilt weten waar je staat qua expertniveau, kun je een behoorlijk volledig beeld krijgen als je deze 4 dimensies gebruikt. Wat je dan vaak ziet is dat je per dimensie niet altijd hetzelfde scoort. Dat is ook niet zo gek. Zo kun je je profiel goed op orde hebben en redelijk intensief kennis delen, maar ben je mogelijk (nog) weinig vernieuwend. Dat kan in eerste instantie problematisch lijken, maar tegelijkertijd geeft het je ook inzicht in de stappen die je kunt zetten om je expertstatus nog duidelijker neer te zetten.

Ik hoop dat je hiermee een beeld gekregen hebt van de verschillende expertniveaus, de dimensies waar je naar kunt kijken én van de plek waar je nu staat. Wil je werken aan het bereiken van jouw volgende niveau, dan kan ik je daar zeker bij helpen. Bijvoorbeeld met het XpertKring programma dat kennisprofessionals ondersteunt bij het versterken van hun expertniveau.

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp