Nieuwe content maken? Stop! Ga content verbeteren!

Bestaande content verbeteren is de belangrijkste manier om meer rendement uit content te halen. Tegelijkertijd is het ook iets dat enorm vaak over het hoofd wordt gezien. Veel experts en andere contentmakers blijven dan hangen in het maken van steeds maar nieuwe content. Dus wéér een nieuw artikel schrijven of wéér een video maken. Stap nu eens uit dat hamsterwiel en ga echt aan de slag met content verbeteren. Deze praktische aanpak laat je precies hoe je dat kunt doen. Lees onderstaand artikel of beluister de podcast.

3 manieren om content te verbeteren

Zo’n verbeterslag kun je op 3 manieren aanpakken, namelijk:

  1. Content opfrissen.
  2. Content inhoudelijk verbeteren
  3. Content verbeteren én verrijken

Het opfrissen van content is relatief snel gebeurd. Content inhoudelijk verbeteren vraagt iets meer en als die bovendien verder aanvult en verrijkt, vraagt dat de meeste inspanning. Toch kan die laatste actie heel nuttig zijn. Bijvoorbeeld als je met een bepaald artikel net iets hoger in Google wilt komen. Onderaan dit artikel lees je daarom welke content het meest in aanmerking voor een verbeterslag.

1. Content verbeteren door deze op te frissen

Soms kun je content al flink verbeteren door een kleine opfrisactie toe te passen. In dat geval breng je relatief relatief kleine verbeteringen aan. Zo kunnen bij een wat ouder artikel de afbeeldingen achterhaald zijn of wat ouderwets ogen. Of de opmaak van de pagina dateert nog van een paar jaar eerder, terwijl je bij nieuwe content al een andere stijl hanteert.

Wat ook kan, is dat een blogartikel niet goed scanbaar is. Of je ziet dat je de indeling kunt verbeteren.

Bij videocontent kan het zijn dat sommige video’s nog geen ondertiteling hebben. Maar ruim 80% van je kijkers kijkt met het geluid uit. De video voorzien van ondertiteling is dan een flinke verbetering, die je tegenwoordig vrij snel realiseert met software. Of je voegt een transcriptie toe aan een video of podcast op je site, omdat je daarmee de vindbaarheid in zoekmachines vergroot.

Voorbeelden van opfrisacties voor content

  1. Vervang gedateerde afbeeldingen
  2. Voeg afbeeldingen toe zodat een pagina aantrekkelijker oogt
  3. Optimaliseer afbeeldingen voor vindbaarheid
  4. Doe een huisstijlcheck op de look and feel van de pagina
  5. Verbeter de scanbaarheid van een pagina
  6. Check en verbeter de mobiele versie van een webpagina
  7. Controleer content op doodlopende links
  8. Check of de pagina voldoende snel laadt en neem actie

content verbeteren tips

2. Content inhoudelijk verbeteren

Bestaande content kan verouderen. In objectieve zin, bijvoorbeeld omdat er iets staat dat inmiddels anders in elkaar zit. Of omdat er nieuw onderzoek is terwijl je nog naar een ouder onderzoek verwijst.

Het kan ook in subjectieve zin verouderen. Bijvoorbeeld omdat jij als afzender anders naar de materie kijkt. Je hebt nieuwe inzichten en ervaringen opgedaan of bent van mening verandert.

In deze gevallen ga je bestaande content corrigeren en daardoor verbeteren. Bij podcasts en video’s betekent dat bijna altijd dat je de hele video of podcast moet vervangen, maar bij artikelen kun de aanpassingen sneller doen. Denk dan aan de volgende acties.

Acties waarmee je de inhoud van content verbetert

  1. Controleer data of feiten die je noemt.
    Zijn die nog helemaal actueel? Zijn er nieuwe of betere data te vinden?
  2. Check uitgaande links die verwijzen naar die data.
    Externe websites veranderen nogal eens, waardoor je link zomaar in het niets kan eindigen. Dat is jammer voor die andere site, maar jouw bezoeker rekent het jou aan. Bovendien is dit voor Google een teken dat je je site slecht bijhoudt.
  3. Check definities en begrippen op accuraatheid.
    Ze veranderen meestal niet snel, maar soms wel. Of je hebt zelf een relevante aanpassing of toevoeging. Maak die dan zeker, want het laat zien dat je je in de materie verdiept.
  4. Inventariseer gerelateerde content
    Bekijk naar welke artikelen je op je eigen site linkt en voeg eventueel nieuwe of relevantere gerelateerde artikelen toe.
  5. Controleer de call-to-action bij content.
    Is die nog steeds goed passend bij het artikel, video of podcast én bij je marketingdoelen?
  6. Doe een seo-check.
    Bekijk of de pagina voldoende geoptimaliseerd is voor vindbaarheid voor meerdere zoekopdrachten. Voeg op basis daarvan content elementen toe of pas inhoud aan.
  7. Check op overoptimalisatie
    Google snapt je tekst tegenwoordig veel beter dan vroeger. Controleer bij oudere teksten of ze niet te kunstmatig geoptimaliseerd zijn met steeds dezelfde woorden. Vervang die in dat geval door synoniemen en vloeiender taalgebruik.
  8. Ga na of content niet te veel lijkt op andere content.
    Soms heb je twee artikelen staan die elkaar flink overlappen. Voeg ze in dat geval samen tot één beter artikel. Behoud het artikel met de beste Google-positie en de meeste bezoekers en gebruik dat als basis. Doe de andere weg.

content verrijken

3. Content inhoudelijk verbeteren en verrijken

Dit is de meest intensieve verbeterslag. Je verbetert bestaande content niet alleen inhoudelijk, maar vult deze aan met extra informatie. Er zijn bijvoorbeeld nieuwe aspecten die een rol spelen bij een onderwerp. Of er zijn nieuwe onderzoeken bijgekomen die relevant zijn. Die voeg je dan natuurlijk toe.

Pas bij het verrijken van content wel op dat content niet te lang wordt. Voeg je veel nieuwe elementen toe, doe dan vervolgens een extra check. Gebruik de opfristips om ervoor te zorgen dat de content nog steeds effectief is.

Je kunt content ook verrijken door elementen toe te voegen die de inhoud beter verduidelijken. Bijvoorbeeld met een visualisatie van data, met een video of met een fotocarrousel waar mensen snel doorheen kunnen.

Voorbeelden om content te verrijken

  1. Voeg nieuwe onderzoeksdata of inzichten toe
    Benoem dat bovendien duidelijk zichtbaar, zodat iemand ziet dat dit recente kennis is.
  2. Voeg een bronnensectie toe aan een artikel
    Juist als je kennis ontsluit, kan het goed zijn om een bronnensectie toe te voegen aan bepaalde content. Daarmee laat je zien dat jij als afzender je kenniszaken op orde hebt en je bewijst de bezoeker die meer wil weten er een grote dienst mee.
  3. Gebruik meer beeld
    Voeg datavisualisaties toe, zoals grafieken of tabellen.
  4. Zet visuele quotes in
    Daarin licht je een kernelement uit
  5. Voeg een video/animatie met uitleg of demonstratie toe

Welke content moet je dan verbeteren?

Dat verschilt nogal per website, maar je kunt naar het volgende kijken:

  • Veranderlijke onderwerpen
    Artikelen of video’s die ouder zijn dan drie jaar en onderwerpen bevatten die nogal veranderlijk zijn. Op deze website is dat bijvoorbeeld alles over social media. Daarvoor is drie jaar zelfs te ruim genomen.
  • Alle content ouder dan 5 jaar
    Die heeft bijna altijd een visuele opfrisslag nodig plus een check op vindbaarheid en mobiele toegankelijkheid.
  • Content die net niet op de eerste pagina met zoekresultaten staat
    Die kun je met een verbeterslag vaak wel op die eerste pagina krijgen.
  • Je best-presterende content
    Die moet je eigenlijk jaarlijks checken om ervoor te zorgen dat die goed blijft presteren. Lees hier hoe je bepaalt wat je beste-presterende content is, want dat is lang niet altijd de meest bekeken content.
  • Bij veranderingen in je aanbod
    Als er iets in je aanbod verandert, kijk dan altijd ook naar de bestaande content die daarbij past. Als je die content onder de loep neemt en verbetert, levert dat direct rendement op.

content verwijderen

Welke content krijgt een onvoldoende en is niet te redden?

Bij het screenen op verbetermogelijkheden kom je altijd content tegen die onder de maat is. Waarbij je misschien zelfs hoofdschuddend achter je scherm zit. Vaak is dat content die ernstig verouderd is en zoveel achterhaalde informatie bevat dat verbeteren een helse klus wordt. Maar als die content nog wel verband houdt met je doelstellingen, dan moet je er misschien toch aan geloven.

Is dat niet het geval, dan kun je content vaak beter verwijderen. Zeker als die:

  • Om iets draait waar weinig belangstelling voor bestaat
  • Een onderwerp adresseert dat niet meer bij jou of je organisatie past  
  • Op zichzelf staat en geen deel uitmaakt van een content cluster: een groepje artikelen of video’s dat verwante deelonderwerpen behandelt

In die gevallen gaat het verbeteren van die content waarschijnlijk niet gelijk op met het verwachte rendement. Dan kun je maar beter afscheid nemen.

Zoals je misschien al vermoedt, is dit artikel oorspronkelijk gepubliceerd in april 2021 en verbeterd in augustus 2023. Met aanvullende afbeeldingen, nieuwe tips en inzichten en een verbeterde structuur. Plus een podcast, voor de mensen die liever luisteren dan lezen.

 

Meer halen uit je bestaande content?

 

Interessant artikel? Deel het!

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp