7 hacks voor meer content rendement

Elke dag verschijnen vele (honderd)duizenden stukken content. Ga dan maar zorgen dat net jouw content opvalt en zijn doel bereikt… Gelukkig zijn er contentmarketing hacks die je kunnen helpen. Het zijn stuk voor stuk vrij eenvoudige acties waarmee je het rendement van je content vergroot.

1. Saneer je social share buttons

Het is verleidelijk om het delen van je content op social media aan te moedigen. Terecht, want daardoor wordt je content zichtbaarder zonder dat je zelf aan het werk bent. Maar die social share knoppen op je site hebben ook een nadeel: ze zorgen namelijk voor keuzestress. Hoe meer mensen te kiezen hebben, hoe meer ze verlamd raken en uiteindelijk niets doen. Dus stimuleer het delen van je content, maar geef enkele hapklare keuzes. Misschien is LinkedIn al genoeg als suggestie. Of is Facebook de best passende knop. Analyseer op welk platform je content het meest gedeeld wordt en beperk je bijvoorbeeld tot de belangrijkste drie knoppen. Het geeft je lezer/kijker meer richting.

2. Gebruik video

Ben je blij met een geschreven artikel of een infographic en weet je dat je hiermee je doelgroep helpt of aanspreekt? Maak er dan ook een korte video bij. Video is persoonlijker en geeft je als ondernemer of als organisatie meer gezicht en karakter. Bovendien komt video veel meer ‘binnen’ bij mensen en is het momenteel de meest succesvolle contentvorm op social media. Dus maak een korte video die bijvoorbeeld het probleem en de aangedragen oplossingen in de geschreven content introduceert. Of haal 1 of meer elementen uit je artikel en maak van elk element een korte video. Van dit artikel kan ik bijvoorbeeld eenvoudig een filmpje maken van iedere hack. Dat kan simpel met de camera op je telefoon, een extra microfoon en basic software om de video iets te editen of te voorzien van ondertiteling.

3. Varieer in lengte

Lange artikelen scoren over het algemeen beter: ze worden meer gedeeld en krijgen meer inkomende links. Mits de extra lengte natuurlijk samengaat met extra diepgang. Moet je dan alleen maar lange content (van meer dan 1000 woorden) maken? Niet per se. Het hangt van je onderwerpen en de wensen van je doelgroep af, maar als je vaak content maakt van 300 tot 500 woorden is het goed om te kijken of je niet af en toe ook langere content kunt maken. Bijvoorbeeld 1 op de 5 artikelen die je maakt of laat maken.
Vraag je je af of lange content ook bij jouw doelgroep echt werkt? Kijk dan eens wat anderen in je branche doen en hoe hun korte dan wel lange content scoort. Dat is eigenlijk altijd een goede indicatie. Het vertelt je of verschillende lengtes succesvol zijn, maar ook of er in jouw branche een gemis is aan bepaalde content.

de voordelen van longcopy content

4. Maak een promotie stappenplan

Het promoten van je content is essentieel. Je kunt hopen op verkeer via Google, maar dat lukt je vaak alleen als je iets unieks maakt waar ook nog eens naar gezocht wordt. Het helpt als je in een niche zit, maar veel bedrijven zitten nu eenmaal niet in een niche. Dus bedenk bij ieder stuk content hoe je het gaat delen en hoe je dat structureel gaat doen. Houd dat stappenplan wel simpel zodat het promoten een routine wordt die haalbaar is. Formuleer bijvoorbeeld enkele acties die je direct doet zodra je content live gaat en enkele acties die je maandelijks doet met de content die je de afgelopen maanden hebt gemaakt. Zo kun je content direct na publicatie:

  • opnemen in de nieuwsbrief
  • plaatsen op je bedrijfspagina’s op social media
  • medewerkers en/of partners vragen het te delen of erop te reageren
  • een quote uit je content vertalen naar een aantrekkelijke afbeelding
  • van een element uit een artikel een korte video maken

Maandelijks/een maand na publicatie:

  • maak een maatwerk Pin voor Pinterest
  • een SlideShare met de kern uit je content
  • check relevante blogs en fora waar je antwoord kunt geven op vragen met mogelijk een relevante link naar content (niet spammen)
  • een herhaalde melding op social media waar herhaling werkt (zoals Twitter)
  • vraag relevante blogs of ze een link naar jouw content willen plaatsen
  • vraag medewerkers of ze de content op hun social media willen delen

5. Relateer stukken content aan elkaar

Dus via promotie heb je iemand zo ver dat die je content aan het lezen of bekijken is. Dan wil je natuurlijk dat iemand meer van je gaat lezen. Dat kan door binnen je artikel nog naar een ander artikel te verwijzen, maar vaak leest men in een flow en scrolt men vervolgens niet meer terug naar die ene link.
Zet dus onderaan je artikel suggesties van gerelateerde content. Dat kan handmatig maar ook meer geautomatiseerd.

En gebruik Sniply. Daarmee maak je een opvallende call to action naar een ander artikel dat je ook wilt promoten. Hieronder zie je een voorbeeld: als ik dit artikel over je merkidentiteit op Google deel op social media, komt daar een ‘zwevende’ suggestie voor een gerelateerd artikel bij. Deze staat met opzet links onderaan de pagina, zodat die de leesbaarheid van het oorspronkelijke artikel niet in de weg zit. Het voordeel van Sniply is dat je een dashboard hebt dat laat zien hoe je ‘snips’ scoren.

contentmarketing hack: sniply

6. Nieuwsbrief revisited

Als je een nieuwsbrief verstuurt zal je nieuwe content daar vast delen. Maar langt niet elke abonnee opent elke nieuwsbrief die je stuurt. Verwijs in de volgende editie daarom nog even kort naar de belangrijkste content uit de vorige editie. Een simpele actie die meer lezers oplevert.

7. Poets halfbakken content op

Nieuwe content maken kost veel tijd, maar je hebt ook altijd content die in basis goed is, maar toch niet veel doet. Pak die content er nog eens bij en kijk waar je die kunt verbeteren of op een andere manier kunt hergebruiken of verpakken. Laat daar vervolgens opnieuw je promotiestappen op los. Deze content vind je terug in Google Analytics. De top 10 van meest bezochte webpagina’s zit meestal wel goed. Het zijn de artikelen onder die tiende plek die vaak profiteren van een oppoetsbeurt. Oppoetsen doe je bijvoorbeeld door:

  • alle verouderde informatie en links na te lopen en aan te passen
  • extra voorbeelden te geven zodat duidelijker wordt wat je bedoelt
  • te controleren of je overal voldoende diepgang biedt
  • meer visuele elementen toe te voegen (illustraties, video, een SlideShare samenvatting om door te bladeren)