7 tips om meer uit je visitekaartje te halen

Binnenkort nieuwe visitekaartjes nodig? Vaak kun je dan in één moeite door een paar verbeteringen aanbrengen, waardoor visitekaartjes je bedrijf meer opleveren. Want in omvang is het slechts een klein stukje content, maar het kan veel voor je betekenen.

1. Vermeld je LinkedIn profiel op je visitekaartje

Plaats de verkorte link van je LinkedIn profiel op je kaartje. Zo weten mensen je nog gemakkelijker te vinden en houd je ook na de ontmoeting contact. De verkorte link ziet er in mijn geval zo uit: linkedin.com/in/lindakrijns/

Heb je nog geen verkorte link, maar een lange link met veel cijfers? Je past hem eenvoudig aan. Ga naar je profiel en klik op het pennetje om de gegevens aan te passen. Ga naar contactgegevens, haal de nietszeggende cijferreeks weg en vervang deze door je naam.

2. Gebruik de achterzijde van je kaartje

Bij veel kaartjes is de achterkant nog leeg en dat is zonde. Door de achterzijde op een passende en persoonlijke manier in te vullen, kun je het gesprek direct op iets van je bedrijf brengen. Bijvoorbeeld door op de achterzijde een aansprekende foto of spreuk te plaatsen die laat zien wat je bedrijf doet of waar je organisatie voor staat.

Natuurlijk kun je ook meerdere varianten op die achterzijde maken, zodat medewerkers per gelegenheid of gesprek het best passende kaartje kunnen geven. Dat brengt nauwelijks extra kosten met zich mee en de variatie kan van pas komen. Bijvoorbeeld doordat je per variant een verschillende dienst uitlicht. Of wat dacht je van verschillende klant testimonials?

3. Vermeld meer social media

Is je bedrijf behalve op LinkedIn ook actief op een ander sociaal platform? Vermeld die dan ook op visitekaartjes. Dat kan de bedrijfspagina op Facebook zijn, maar ook een Twitter- of Instagramaccount of een kanaal op YouTube of Vimeo. Kies dat medium waar je graag contact houdt of meer volgers krijgt, want als je er teveel vermeldt werkt het juist averechts. Beperk je social media accounts op je kaartje daarom tot twee: je LinkedIn account en nog een andere. Ook de bij tip 2 genoemde achterzijde zou je hiervoor kunnen gebruiken. Wat dacht je van een afbeelding van een Pinterest bord als je daar actief bent? Ideaal voor visuele en creatieve beroepen of bedrijven.

Meer kansen met offline content

4. Vestig de aandacht op bijzondere content

Bied met je visitekaartje ook een directe aanleiding tot een verdere relatie of toegang tot toepasselijke content. Daarvoor kun je enkele eenvoudige technieken toepassen. Vermeld bijvoorbeeld een specifieke, korte url op je kaartje die niet naar de homepage van een website gaat, maar juist tot een pagina waar iets bijzonders te zien of te downloaden valt.

In mijn geval leidt contentdiva.nl bijvoorbeeld rechtstreeks naar mijn podcast.

Of gebruik een QR-code om iemand naar een specifieke landingspagina op je site te sturen waar bijvoorbeeld een weggever of lead magnet staat. QR-codes waren op een gegeven moment ouderwets, maar sinds alle anti-Covid maatregelen zijn ze weer helemaal in zwang.

5. Speel met vormgeving

Je kunt ook spelen met de vormgeving van je kaartje. Als je organisatie een visie heeft op het vak of je branche, laat die er dan uitspringen in een opvallende kleur of design. Een consequent doorgevoerde huisstijl is goed en effectief, maar de daaruit voortvloeiende visitekaartjes zijn vaak zo ontzettend doorsnee. Probeer dat als ondernemer of communicatieafdeling nu eens te doorbreken door hier een flamboyantere uitvoering van je huisstijl mogelijk te maken!

Daarmee maak je het jezelf en/of collega’s veel gemakkelijker om tot een gesprek te komen als ze hun kaartje aan iemand geven. Ook het maken van meerdere versies van je kaartje met de vraag ‘welke spreekt je het meeste aan’ helpt om een anders dan anders gesprek op gang te helpen.

Idealiter is een visitekaartje aanleiding voor een geïnspireerd gesprek als je het overhandigt en wijst het mensen de weg naar alle waarde die je hen kan bieden.

6. Houd een plekje leeg

Meestal geef je een visitekaartje als je met iemand in gesprek bent geraakt. Vaak bespreek je dan iets wat de moeite waard is om te onthouden of om op terug te komen. Dus als je een plekje vrijmaakt om een aantekening te maken kan jij of de ontvanger daar een korte notitie op kwijt. Bijvoorbeeld een verwijzing naar een gerichte pagina op je site of een andere korte tip.

7. Vermeld een kortingscode

Hiermee moet je voorzichtig zijn want het kan te salesachtig overkomen. Maar je kunt een code vermelden waarmee iemand korting scoort op je site of op een fysieke verkoop locatie. Niet ieder contact leent zich hiervoor dus past een kortingscode bij je businessmodel, maak hiervoor dan een apart kaartje en kijk per gelegenheid of dit past.

Tot slot: de basics voor een goed visitekaartje

Een goed visitekaartje moet niet alleen de meerwaarde bieden die hierboven beschreven staat, het moet natuurlijk ook een basisfunctie vervullen. En dat is ervoor zorgen dat er een vervolgcontact ontstaat. Dat betekent dat je belangrijkste contactgegevens er duidelijk leesbaar op staan, inclusief de naam van je bedrijf.

Dat klinkt als een open deur, maar er rouleren volop visitekaartjes waarbij mensen eerst hun bril op moeten zetten voor ze het telefoonnummer of mailadres kunnen ontcijferen.

Een andere basic is dat je visitekaartje dezelfde stijl en merkwaarden uitstraalt als je andere communicatiekanalen. Dus ja, denk vooral buiten de gebaande paden om te voorkomen dat je met een saai kaartje rondloopt dat niemand bijblijft. Maar zorg er wel voor dat je site en social media profielen dezelfde uitstraling hebben. Want daar gaat iemand als het goed naar aanleiding van je visitekaartje naartoe en dan wil je wel een consistente indruk achterlaten.

Huur een vormgever in

Er zijn leveranciers die beloven dat je heel goed zelf een visitekaartje op hun site kunt maken. Maar dat is zeer de vraag. Vaak resulteren deze kaartjes in een ‘net-niet-beleving’. Een professioneel vormgever zorgt ervoor dat je én de basics op orde hebt én een of meer van bovenstaande extra’s kunt toepassen. Maar wel met een goede, zakelijke uitstraling.

Wat ook een optie is, is om een template in Canva te gebruiken. Daarmee kun je eventueel ook eenvoudig een mooie QR-code toevoegen aan je visitekaartje. Wil je meer met Canva lees dan dit artikel met Canva tips.

LinkedIn
Email
WhatsApp

Meer over dit onderwerp