Waarom je lead magnet niet werkt

Soms doe je je stinkende best op een waardevolle lead magnet. Je maakt een weggever die inhoudelijk veel waarde biedt en die er goed uitziet. Maar toch trekt die weggever te weinig nieuwe leads aan. Hoe kan dat? En vooral: hoe kun je daar iets aan doen?

5 Oorzaken lead magnets die niet werken

Er zijn 5 belangrijke oorzaken die maken dat je lead magnet te weinig leads oplevert:

  1. Je lead magnet is niet specifiek genoeg
  2. Je geeft te weinig waarde weg
  3. Je lead magnet is te weinig zichtbaar
  4. Er is weinig vraag naar hetgeen je hiermee biedt
  5. Je hebt geen goede opvolging

Draai je die 5 problemen om dan kom je op de volgende 5 aanbevelingen voor een goede lead magnet.

1. Een goede lead magnet is specifiek

Mensen hebben meestal heel gerichte vragen en een goede lead magnet voorziet in een antwoord op zo’n specifieke vraag. Daarmee is de waarde van je weggever ook direct duidelijk. Bied je een weggever aan dat een breed onderwerp adresseert, dan is meestal minder duidelijk wat iemand eraan heeft. Daarom trekken te algemene weggevers minder mensen aan die hem willen hebben.

Dus houd een lead magnet liever compact, baken de inhoud goed af en richt hem op een specifiek probleem of vraag.

Dat zorgt soms voor een uitdaging als je bedrijf een breed of gevarieerd aanbod heeft en mogelijk meerdere diensten of soorten product aanbiedt. In dat geval is het vaak goed om meerdere lead magnets te maken die ieder op zich bij een eigen dienst of product(categorie) aansluiten.

2. Geef voldoende waarde

Je wilt liefst dat je doelgroep een ‘wow-gevoel’ ervaart als deze je lead magnet ontvangt. Bijvoorbeeld omdat het iets dat normaal gesproken geld waard is. Of omdat het die persoon geld oplevert als deze de tips uit je weggever opvolgt. Misschien omdat hij anders iemand had moeten inhuren voor x euro. Of omdat het een besparing oplevert.

Mensen weten dat ze met hun klantgegevens betalen voor een weggevermagnet. Daarom willen ze het gevoel krijgen dat ze hier voldoende voor terug krijgen. Idealiter geef je hen het gevoel dat ze veel meer krijgen dan hun voornaam en mailadres waard zijn.

3. Maak een lead magnet super goed zichtbaar

Een lead magnet mag nog zoveel waarde in zich hebben, als mensen hem niet gemakkelijk zien of niet gemakkelijk kunnen aanvragen, zal het resultaat alsnog teleurstellen. Vaak denk je zelf dat je jouw weggever duidelijk onder de aandacht brengt, maar is dat ook zo?

Een lead magnet kun je op enorm veel manieren promoten. Je hoeft ze niet allemaal te gebruiken, maar voeg liefst een paar extra manieren toe aan je huidige arsenaal. Bijvoorbeeld:

  • In de navigatie
  • Op je Homepagina
  • IN blogs (dus niet alleen onderaan)
  • In de bio of info-sectie van social media accounts ????
je lead magnet promoten via social media bio. Voorbeeld.
  • In je e-mailhandtekening
  • Aan het eind van een video of podcast (of middenin)
  • Met een subtiele pop-up
  • Met een eigen landingspagina waar je naartoe linkt
  • Via een QR-code in drukwerk
  • Met social media berichten die alleen over je lead magnet gaan

Dit zijn slechts 10 manieren, maar er zijn er veel meer. Die vind je in de online masterclass over een goede lead magnet, met heel veel praktisch advies over hoe je die maakt.

 

Een lead magnet die echt werkt. Online masterclass

Leer hoe je een effectieve lead magnet bedenkt, maakt en promoot.

???? Klik voor meer informatie

4. Lage vraag compenseren

Het kan zijn dat er uiteindelijk maar weinig mensen echt met het probleem zitten waarvoor je lead magnet een oplossing biedt. Daar kun je achter komen door een zoekwoordanalyse te doen en te kijken hoe vaak mensen de achterliggende vragen googelen of in een andere zoekmachine op zoek gaan.

Tijdens dat onderzoek ontdek je of er misschien verwante vragen zijn die meer leven en waar je met een aangepaste lead magnet antwoord op zou kunnen geven.

Is de vraag echt klein? Op zich hoeft het niet erg te zijn als er niet veel belangstelling voor is. Als de leads dan maar wel van voldoende kwaliteit zijn, er een goede follow-up is en als de conversie van lead naar klant voldoende oplevert.

5. Goede follow-up van een lead magnet

Als iemand je lead magnet heeft ontvangen, is het niet heel handig als die persoon vervolgens twee of drie weken lang niets meer van je hoort. De waarde die je hebt gegeven verdwijnt in de waan van de dag namelijk alweer snel naar de achtergrond. Daarom is het handig om kort na het downloaden of ontvangen van de lead magnet nog een extra bericht te sturen. Bijvoorbeeld met aanvullende informatie of nog wat extra handige tips. Dat kan in de vorm van een e-mail of met een link naar een extra artikel of een video. Zo blijft je naam beter hangen en de waarde die je biedt ook.

Anderen lezen ook

Meer over dit onderwerp